Rakennusliiton Suokas: Palkankorotusvaran laskeminen on usein huuhaatiedettä

Palkankorotusvaran laskeminen on Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan usein verrattavissa huuhaatieteeseen. Suokas kirjoittaa asiasta blogissaan liiton sivulla.

Suokas pitää huuhaatieteeseen verrattavana myös tällä hetkellä markkinoitavaa palkankorotusmallia.

-Vientialan työmarkkinajärjestöissä on kehitelty vielä hervottomampi teoria. Kotimarkkinoiden korotukset vaikuttavat samalla voimalla myös vientiteollisuuteen. Prosentin korotus pitsanpaistajan olemattomaan tuntipalkkaan nostaa automaattisesti prosentilla myös Turussa rakennettavan laivan kustannuksia. Sallikaa nauraa.

-Elinkeinoelämän keskusliitto on luopunut tupojen teosta ja mitään erityistä palkkamallia ei tarvita. Silti palkkojen ei anneta nousta. Käytössä on propaganda, jossa verrataan Suomen palkkakustannusten kehitystä kilpailijamaihin nähden. Viimeisinä vuosikymmeninä, muuten tuoreet peräkkäiset nollakorotukset antaisivat virheellisen tilannekuvan.

Suokkaan mukaan "on ollut vuosikymmenien varrella metkaa seurata, miten nerokkain oivalluksin rahvaan palkankorotukset kerrotaan mahdottomiksi".

Lue tästä koko blogi

Rakennusliiton Suokas: Miksi Vartiainen pitää suomalaisia ylijäämihmisinä?20.11.2017 11:25Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee, elävätkö kansanedustaja Juhana Vartiaisen kaltaiset poliitikot jossakin kuplassa. Suokas arvioi Vartiaisen laskelmaa siitä, että vain pieni osa työttömistä olisi työkykyisiä.-Voiko joku hyvällä omallatunnolla suhtautua nuoriin ylijäämäihmisinä, jotka hylätään sovinnolla vanhempien peräkamareihin tai tuttavien nurkkiin, kysyy Suokas.

Rakennusliiton Suokas: Saatavuusharkinnan poisto syrjäyttää nuoria työelämästä9.11.2017 12:27Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työvoiman saatavuusharkinnan poisto voi syrjäyttää ”kymmenet tai sadat tuhannet Suomessa asuvat töistään, mutta maailmanlaajuiseen työttömyyteen ja köyhyyteen sillä ei ole mitään vaikutusta”. -Suomessa on 70000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jää liki kymmenen nuorta päivässä. Valtaosa mielenterveyteen liittyvien sairauksien takia. Kymmenet tuhannet yli kaksikymppiset eivät ole koskaan päässeet ensimmäiseenkään työpaikkaansa.

Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta30.10.2017 15:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.