Rakennusliiton Suokas: Palkankorotusvaran laskeminen on usein huuhaatiedettä

5.6.2017 11:46 | Rakennusliitto ry

Palkankorotusvaran laskeminen on Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan usein verrattavissa huuhaatieteeseen. Suokas kirjoittaa asiasta blogissaan liiton sivulla.

Suokas pitää huuhaatieteeseen verrattavana myös tällä hetkellä markkinoitavaa palkankorotusmallia.

-Vientialan työmarkkinajärjestöissä on kehitelty vielä hervottomampi teoria. Kotimarkkinoiden korotukset vaikuttavat samalla voimalla myös vientiteollisuuteen. Prosentin korotus pitsanpaistajan olemattomaan tuntipalkkaan nostaa automaattisesti prosentilla myös Turussa rakennettavan laivan kustannuksia. Sallikaa nauraa.

-Elinkeinoelämän keskusliitto on luopunut tupojen teosta ja mitään erityistä palkkamallia ei tarvita. Silti palkkojen ei anneta nousta. Käytössä on propaganda, jossa verrataan Suomen palkkakustannusten kehitystä kilpailijamaihin nähden. Viimeisinä vuosikymmeninä, muuten tuoreet peräkkäiset nollakorotukset antaisivat virheellisen tilannekuvan.

Suokkaan mukaan "on ollut vuosikymmenien varrella metkaa seurata, miten nerokkain oivalluksin rahvaan palkankorotukset kerrotaan mahdottomiksi".

Lue tästä koko blogi

Rakennusliiton Suokas: Soinin siniset ovat vain onnensotureita19.6.2017 13:50Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee ”Soinin sinisiä” onnensotureiksi, joiden ilmaantuminen on täysin uutta suomalaisessa politiikassa. -Minulla ei ole mitään erityisen lämpimiä tunteita nuivien käsiin jäänyttä Perussuomalaista puoluetta kohtaan. Mutta vielä ikävämpänä demokratian kannalta pidän sitä, että ilman puoluetta, puolueohjelmaa ja äänestäjien puolueelle antamaa mandaattia ryhdytään hallitusvallan käyttäjäksi, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Terminaattori Lindströmin valikoimasta puuttuu vain jalkapuu16.5.2017 14:47Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan Juha Sipilän hallitus on ottanut työttömien nöyryytyksessä käyttöön kaikki keinot jalkapuuta lukuunottamatta. -Suomessa poistettiin jalkapuut kirkkojen edustoilta asetuksella 1848. Maakuntahallinnot voisivat pystyttää nämä uudelleen. Työttömien uusiksi häpeärangaistuksiksi ovat nousemassa valtiovallan tarkoituksellisesti junailemat karenssit työttömyysturvaan. Eikö olisi parempi astella koko tämä polku loppuun saakka, kansallisessa hengessä, ehdottaa Suokas blogissaan. Suokkaan mukaan työministeri voi olla ymmärtämättömyyttään olla todellinen terminaatori. Jari Lindströmin (ps) hanke työttömien pakollisista työpaikkahakemuksista tulee aiheuttamaan tuhansille rakentajille turhia karensseja. Itkua ja hammastenkiristelyä torppiin ja kerrostalohuoneistoihin. Suokkaan mukaan malli olisi työllistymien kannalta yhtä kehno kuin hallituksenkin, mutta mahdollisuus välttää työttömyysturvan karenssi olisi todellinen. Molemmissa malleissa työ

Rakentajat lyövät kovaa hallitusta: Osinkohillopurkit ulkomaille, työttömiä nöyryytetään13.5.2017 11:00Tiedote

Rakentajien mielestä peruspalkansaajien ja työttömien nöyryyttäminen alkaa paisua mittaan, joka koettelee ammattiyhdistysliikkeen kärsivällisyyttä ja edellyttää kovempia toimia. Rakennusliiton mielestä maan hallitus haluaa nyt nöyryyttää työttömiä, lisätä karenssipäiviä ja siivota kortistoa pudottamalla sieltä väkeä pois hallintokikkailulla. Näin saataisiin kaunisteltua työttömyyslukuja ja paikattua hallituksen mainetta.