Rakennusliiton Suokas: Palkankorotusvaran laskeminen on usein huuhaatiedettä

Palkankorotusvaran laskeminen on Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan usein verrattavissa huuhaatieteeseen. Suokas kirjoittaa asiasta blogissaan liiton sivulla.

Suokas pitää huuhaatieteeseen verrattavana myös tällä hetkellä markkinoitavaa palkankorotusmallia.

-Vientialan työmarkkinajärjestöissä on kehitelty vielä hervottomampi teoria. Kotimarkkinoiden korotukset vaikuttavat samalla voimalla myös vientiteollisuuteen. Prosentin korotus pitsanpaistajan olemattomaan tuntipalkkaan nostaa automaattisesti prosentilla myös Turussa rakennettavan laivan kustannuksia. Sallikaa nauraa.

-Elinkeinoelämän keskusliitto on luopunut tupojen teosta ja mitään erityistä palkkamallia ei tarvita. Silti palkkojen ei anneta nousta. Käytössä on propaganda, jossa verrataan Suomen palkkakustannusten kehitystä kilpailijamaihin nähden. Viimeisinä vuosikymmeninä, muuten tuoreet peräkkäiset nollakorotukset antaisivat virheellisen tilannekuvan.

Suokkaan mukaan "on ollut vuosikymmenien varrella metkaa seurata, miten nerokkain oivalluksin rahvaan palkankorotukset kerrotaan mahdottomiksi".

Lue tästä koko blogi

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”