Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

”Barona ei ole vaatimuksineen yksin. Samaa levyä soittavat myös monet muut, kansanedustajia myöten. Kasvun esteenä on kuulemma pula työvoimasta ja edes palkalla ei saa väkeä töihin. Elämmekö kaikki samassa todellisuudessa? Vai onko meille syntynyt erilaisia rinnakkaistodellisuuksia, kuten amerikkalaisissa tieteiselokuvissa? ”

”Miten kymmenet tuhannet kirjapalkalla tai sen alle työskentelevät uudet ulkomaalaiset asuisivat Suomessa? Asuntojen hinnat kasvukeskuksissa ovat karanneet horisonttiin jo maassa asuvilta. Kuka elättää reppumiehet perheenjäsenineen, kun talous sakkaa ja vuokrafirma antaa lopputilin? Pidetäänkö heidät maassa lentokoneissa seisomalla?”

”Suomessa asuu tuhansittain ulkomaalaistaustaisia, jotka kovasta halustaan huolimatta eivät pääse töihin. Vaikeutena on puutteellinen kielitaito, koulutus ja työnantajien ennakkoluulot. Onko tarkoitus tehdä maassa olevien ohi ohituskaista ja jättää Suomessa jo olevat työttömät ulkomaalaistaustaiset pysyvästi kortistoon.”

”Yhteiskunnan huoltosuhde ei tule tasapainoon pienipalkkaisilla ulkomaisilla työntekijöillä. Heidän perässään tulevat perheenjäsenet tarvitsevat erityispalveluja ja vääristävät huoltosuhdetta entisestään. Maahanmuuttopolitiikka on vaikea taiteen laji. Meni syteen tai saveen päättäjiä ovat kuitenkin poliitikot. Eivät missään tapauksessa työvoimaa vuokraavat yritykset tai elinkeinoelämän etujärjestöt.”