Rakennusliiton Suokas: Pyhäjoen voimala halutaan tehdä täysin venäläisellä työvoimalla

Pyhäjoelle rakennettava uusi ydinvoimala halutaan tehdä Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan täysin venäläisellä työvoimalla.

-Pohjois-Suomessa odotetaan Fennovoiman ydinvoimalatyömaalle yli 10 000 rakennusalan työpaikkaa. Venäläinen laitetoimittaja haluaa tuoda töihin omat miehensä. Samat, jotka ovat rakentaneet yhtiön muutkin ydinmiilut. Asia lipsahti esiin SRV:n vuorineuvos Kokkilan haastattelusta jo aikaa sitten ja sille on saatu muista lähteistä lisävahvistus, kirjoittaa Kyösti Suokas blogissaan.

Suokkaan mukaan tämä on hyvä esimerkki siitä, mihin esim. kansanedustajien Vartiaisen (kok.), Tuppuraisen (sd) ja Kontulan (vas.) uusi lakialoite työvoiman tarveharkinnan poistamisesta johtaisi.

-Jos Vartiaisen,Tuppuraisen, Kontulan ym. kansanedustajien lakialoite menee läpi, reppumiesten kansainvaellusta entisistä neuvostotasavalloista ei voi enää laillisesti estää. Suomessa käynnistyy jälleen Euroopan suurin rakennustyömaa, jota kotimaiset rakentajat saavat ihailla vain työmaa-aidan ulkopuolelta.

Suokkaan mukaan lakialoitteessa löivät kättä äärioikeisto ja äärivasemmisto Suomen työmarkkinoiden avaamiseksi koko maailmalle. 7,6 miljardille ihmiselle.

”Haastava tilanne pienen maan 2,5 miljoonalle työssä käyvälle. Vielä haastavampi puolelle miljoonalle työttömälle.”

”Hallituksen työvoimapolitiikka on korostetun tehotonta. Jotakin tehdäkseen se heiluttelee keppiä ja haluaa osoittaa työttömien olevan itse syypäitä tilanteeseensa. Vasemmiston hyppy hallituksen työvoimapolitiikan purteen irrottaa vuotavasta lotjasta koko tapin.”

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu27.9.2017 13:03Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Rakennusliiton Matti Harjuniemi: Talousennusteiden tarkkuus on huono 5.9.2017 09:52Tiedote

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee suomalaisia talousennusteita, joissa näkyy melko huonosti talouden muutokset ja merkit tulevasta. Harjuniemen mukaan tästä ovat hyvänä esimerkkinä tätä vuotta koskeneet ennusteet. -Ne ennusteet ovat menneet metsään.  Ongelma on, että politiikan teon ja päätösten pohjana käytetään usein yksipuolisia ja tarkoitushakuisia ennusteita.  Talousennusteiden asema talous- ja yhteiskuntapolitiikassa onkin parasta miettiä uudelleen.