Rakennusliiton Suokas: Pyhäjoen voimala halutaan tehdä täysin venäläisellä työvoimalla

Pyhäjoelle rakennettava uusi ydinvoimala halutaan tehdä Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan täysin venäläisellä työvoimalla.

-Pohjois-Suomessa odotetaan Fennovoiman ydinvoimalatyömaalle yli 10 000 rakennusalan työpaikkaa. Venäläinen laitetoimittaja haluaa tuoda töihin omat miehensä. Samat, jotka ovat rakentaneet yhtiön muutkin ydinmiilut. Asia lipsahti esiin SRV:n vuorineuvos Kokkilan haastattelusta jo aikaa sitten ja sille on saatu muista lähteistä lisävahvistus, kirjoittaa Kyösti Suokas blogissaan.

Suokkaan mukaan tämä on hyvä esimerkki siitä, mihin esim. kansanedustajien Vartiaisen (kok.), Tuppuraisen (sd) ja Kontulan (vas.) uusi lakialoite työvoiman tarveharkinnan poistamisesta johtaisi.

-Jos Vartiaisen,Tuppuraisen, Kontulan ym. kansanedustajien lakialoite menee läpi, reppumiesten kansainvaellusta entisistä neuvostotasavalloista ei voi enää laillisesti estää. Suomessa käynnistyy jälleen Euroopan suurin rakennustyömaa, jota kotimaiset rakentajat saavat ihailla vain työmaa-aidan ulkopuolelta.

Suokkaan mukaan lakialoitteessa löivät kättä äärioikeisto ja äärivasemmisto Suomen työmarkkinoiden avaamiseksi koko maailmalle. 7,6 miljardille ihmiselle.

”Haastava tilanne pienen maan 2,5 miljoonalle työssä käyvälle. Vielä haastavampi puolelle miljoonalle työttömälle.”

”Hallituksen työvoimapolitiikka on korostetun tehotonta. Jotakin tehdäkseen se heiluttelee keppiä ja haluaa osoittaa työttömien olevan itse syypäitä tilanteeseensa. Vasemmiston hyppy hallituksen työvoimapolitiikan purteen irrottaa vuotavasta lotjasta koko tapin.”

Lue koko blogi tästä