Rakennusliiton Suokas: Rajat auki -lakiesitys vaikeuksissa eduskunnassa

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi, ettei ”rajat auki –lakiesitys” etene riemumarssia eduskunnassa. Rajat auki –lakiesityksellä Suokas tarkoittaa työvoiman saatavuusharkinnan poistoa, jota on ajanut erityisesti kansanedustaja Anna Kontula. Tätä koskeva lakiesitys on parhaillaan eduskunnan hallintovaliokunnassa.

Suokkaan mukaan hallintovaliokunnan ja Rakennusliiton jäsen, kansanedustaja Matti Semi (vas) on kertonut vastustavansa esitystä valiokunnassa.

-Myös hallintovaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Juha Eerola (ps) on ilmoittanut suhtautuvansa esitykseen kielteisesti. Näin tehnee myös jokunen muukin valiokunnan jäsen, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Rakentajille olisi upea joululahja, joko tämän tai ensi joulun, jos eduskunta hylkäisi rajat auki lakiesityksen. Erityisesti pääkaupunkiseudun monikulttuurisilla työmailla vauhtia ja vaarallisia tilanteita on jo riittämiin. Lisämausteeksi ei tarvita kehitysmaiden työntekijöitä välittäviä rikollisia eikä hautaseppeleitä työmaiden porteille 90-luvun alun malliin.

-Eduskunta voisi käyttää tämän asian käsittelyyn uhrattavan ajan vaikka keskikaljan kanssa läträämiseen. Lähikaupassa myytävän keppanan vahvuus on rakentajille aivan yksi hailee. Työmailla ei nykypäivänä juopotella.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”