Rakennusliiton Suokas: Rajat auki -lakiesitys vaikeuksissa eduskunnassa

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi, ettei ”rajat auki –lakiesitys” etene riemumarssia eduskunnassa. Rajat auki –lakiesityksellä Suokas tarkoittaa työvoiman saatavuusharkinnan poistoa, jota on ajanut erityisesti kansanedustaja Anna Kontula. Tätä koskeva lakiesitys on parhaillaan eduskunnan hallintovaliokunnassa.

Suokkaan mukaan hallintovaliokunnan ja Rakennusliiton jäsen, kansanedustaja Matti Semi (vas) on kertonut vastustavansa esitystä valiokunnassa.

-Myös hallintovaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Juha Eerola (ps) on ilmoittanut suhtautuvansa esitykseen kielteisesti. Näin tehnee myös jokunen muukin valiokunnan jäsen, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Rakentajille olisi upea joululahja, joko tämän tai ensi joulun, jos eduskunta hylkäisi rajat auki lakiesityksen. Erityisesti pääkaupunkiseudun monikulttuurisilla työmailla vauhtia ja vaarallisia tilanteita on jo riittämiin. Lisämausteeksi ei tarvita kehitysmaiden työntekijöitä välittäviä rikollisia eikä hautaseppeleitä työmaiden porteille 90-luvun alun malliin.

-Eduskunta voisi käyttää tämän asian käsittelyyn uhrattavan ajan vaikka keskikaljan kanssa läträämiseen. Lähikaupassa myytävän keppanan vahvuus on rakentajille aivan yksi hailee. Työmailla ei nykypäivänä juopotella.

Lue koko blogi tästä

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.