Rakennusliiton Suokas: Rakennusala haluaa asialliset palkankorotukset

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas laittaa jäitä hattuun ammattiliittojohtajille, jotka laskevat palkankorotusvaraksi 0,5-1,0 prosenttia. Suokas kirjoittaa blogissaan, että ”ay-johtajat ovat vaatineet, että nyt pitää palkankorotusten olla positiivismerkkisiä”.

”Tämä on julkisuudessa tulkittu niin, että henkisesti on jo sovittu 0,5 – 1,0 prosentin välillä olevista palkankorotuksista. Eli pakkaselle taas painuu.”

”Älkää hyvät toverit päästäkö jälleen isäntiä ilmaiseksi. Puhumattakaan siitä, että vaaditte samaa myös muilta”, vetoaa Suokas.

Rakennusalalla voitaisiin Suokkaan mukaan ”pitkän kitukauden jälkeen tarkastella palkkoja asiallisesti”.

”Jos mattoa ei vedetä jalkojen alta. Toteutetaan Elinkeinoelämän Keskusliitonkin esittämä vaatimus ja neuvotellaan aidosti alakohtaisesti. Tässä ajassa ja alakohtaisten edellytysten mukaisesti. ”

Lue tästä koko blogi

Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu27.9.2017 13:03Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Rakennusliiton Matti Harjuniemi: Talousennusteiden tarkkuus on huono 5.9.2017 09:52Tiedote

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee suomalaisia talousennusteita, joissa näkyy melko huonosti talouden muutokset ja merkit tulevasta. Harjuniemen mukaan tästä ovat hyvänä esimerkkinä tätä vuotta koskeneet ennusteet. -Ne ennusteet ovat menneet metsään.  Ongelma on, että politiikan teon ja päätösten pohjana käytetään usein yksipuolisia ja tarkoitushakuisia ennusteita.  Talousennusteiden asema talous- ja yhteiskuntapolitiikassa onkin parasta miettiä uudelleen.