Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Suokkaan mukaan tilannetta pahentaa varhaiseläkejärjestelmien poistaminen.

-Vanha yksilöllinen varhaiseläke antoi 55-vuotiaalle mahdollisuuden lopettaa työuransa arvokkaasti, vaikka terveys ei ollut vielä lopullisesti mennyt. Järjestelmä romutettiin eikä uutta ole suunnitteilla.

- Jotkut viisikymppiset raskasta työtä tekevät rakentajat kertoivat olevansa jo melkoisen romuna. Silti töitä pitäisi painaa tuulessa ja tuiskussa liki parikymmentä vuotta. Keskivertoihmiselle nykyinen eläkeikä on viritetty aivan liian korkeaksi, kirjoittaa Suokas blogissaan. Lue koko blogi tästä

-Suuri eläkeuudistus tehtiin turvaamaan eläkejärjestelmän rahoitus. Siis myös minun eläkkeeni maksu. Oma eläkkeeni tulee olemaan hyvä. Silti se on kolikoita taskunpohjalla verrattuna todella suuriin ökyeläkkeisiin. Kymmeniin tai satoihin tuhansiin euroihin kuukaudessa. Suomessa kun ei ole minkäänlaista eläkekattoa.

-Yhteisistä rahoista maksetaan eläkkeet Portugalissa veroja paossa oleville vuorineuvoksille. Ja mikäli ökyeläkkeeseen oikeutettu nyykähtää puolisoaan aikaisemmin, niin kuin miehille monesti tuppaa käymään, puoliso nauttii tähtitieteellistä leskeneläkettä niin pitkään kuin kuola suusta valuu. Perikunnan iloksi.

-Itse kuulun kultapossukerhoon. Kun tulin Rakennusliittoon jo miltei vedenpaisumuksen jälkeen, aataminaikuinen, yli neljännesvuosisata sitten poistettu eläkesääntö myöntää minulle varhennetun vanhuuseläkkeen. Tämän takia en ole kevään liittokokouksessa ehdolla jatkamaan varapuheenjohtajana.