Rakennusliiton Suokas: Sipilän vetoomuksia eivät rikkaat noudata

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan mukaan ammattiliitot eivät usko pääministeri Sipilän vakuutuksia aktiivimallin toimivuudesta.

Suokas muistuttaa, että Sipilä on vakuutellut paljon jo aikaisemmin. -Hallitus hyväksytti palkansaajilla kiky-sopimuksen ase ohimolla. Jälkeen päin Sipilä esitti vetoomuksen ja vakuutuksen, että Suomen pelastustalkoisiin osallistuvat myös hyväosaiset. Lopputulos on kaikkien nähtävissä. Rikkaimmat suomalaiset ovat lisänneet varallisuuttaan sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa. Hyväosaiset eivät luopuneet mistään.

-Sadoille tuhansille työttömille ei löydy aktiivimallin edellyttämiä työpaikkoja. Työnantajat eivät palkkaa ketään, jos eivät työvoimaa tarvitse. Muutaman tunnin pätkätyöläisestä olisi valtaosalle yrityksiä enemmän kuluja kuin hyötyä. Työvoimakoulutuksesta kaikille työttömille ei kannata edes puhua. Sitä ei kyettäisi järjestämään, vaikka valtion piikki olisi täysin auki. Ja näinhän ei nyt ole.

Kymmenet tuhannet työttömät tulevat saamaan ilman armoa 4,65 %:n leikkauksen työttömyyspäivärahaansa. Hallitus ei lakejaan muuta ja rahaa voi pitää jo menetettynä, arvioi Suokas blogissa.

Suokkaan mukaan vastuussa oleva ministeri Pirkko Mattila vain ”lämmittää Muhoksella saunaa”, kun ihmiset kipuilevat työttömyysturvan kanssa.

Lue blogi kokonaan tästä