Rakennusliiton Suokas: Terhon esitys merkitsisi työttömyysturvan alasajoa

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi, että esitys ansiosidonnaisen työttömyysturvan siirto Kelalle merkitsi rajua alasajoa. Sinisten puheenjohtaja Sampo Terho on esittänyt, että ansiosidonnaista maksettaisiin kaikille Kelan rahoista. Terho ei ole esittänyt, mistä rahat tulisivat. -Ilman pajatsoon lyötävää lisärahaa Kelan maksama ansiosidonnainen työttömyysturva olisi muutamalla eurolla viritetty työmarkkinatuki, jos sitäkään. Valtio rahoittaa kassoihin kuulumattomien koko työttömyysturvan ja ansiosidonnaista saavilta suurin piirtein tätä vastaavan osuuden. Lisäraha pitäisi kaivaa muualta, ja sitä ei sovinnolla kukaan maksaisi, arvioi Suokas blogissaan.

-Idea kaikille saman suuruisesta työttömyysturvasta on jo lukemattomia kertoja esitetty. Sillä tavoitellaan nykyisen kassajärjestelmän lopettamista ja työttömyysvakuutuksen siirtämistä Kelalle.

Suokkaan mukaan ansiosidonnainen työttömyysturva takaa, että työvoima pysyy markkinoilla, vaikka töitä ei tilapäisesti ole tarjolla tai niitä ei voi esimerkiksi talvisäiden takia tehdä.

-Työnantajat ovat olleet valmiita rahoittamaan ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Tämä on meikäläinen kulttuuri. Muussa tapauksessa työsuhteiden irtisanomisia pitäisi merkittävästi vaikeuttaa ja lomautukset kieltää kokonaan.

Suokas arvioi, että Terhon esityksen jälkeen entistä harvempi palkansaaja tai ammatilliseen järjestäytymiseen myötämielisesti suhtautuva äänestää Sinisiä. -Jos työttömyysturvan aktiivimallin jälkeen jollakin vielä tällainen hallusinaatio on päässä pyörinyt.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.