Rakennusliiton Suokas: Työehtojen heikennysvaatimukset aivan poskettomia

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan ”työnantajat ovat tällä sopimuskierroksella Sipilän (kesk) hallituksen uusliberalistisen politiikan voimaannuttamia.” -Vaatimukset heikennyksistä työehtoihin ovat aivan poskettomia. Joissakin tapauksissa jopa kymmeniä prosentteja.

Suokkaan mukaan työnantajien vaatimuksiin voidaan suhtautua niin kuin niihin pitääkin.

-Puhu sinä, minä pidän hevosta. Lopuksi perusteettomasti voimansa tunnossa uhoaville käy niin kuin suomalaiskansallisen perinteen mukaisesti nakkikioskilla. Nokka vuotaa ja sinappia on roiskunut rinnuksille.

-Onneksi meillä on lakko-oikeus.

Suokas muistelee blogissaan, että talot ja tehtaat ovat valmistuneet aina myös aikana, jolloin lakkoliipaisin oli herkkä.

-Ei hommassa mihinkään ylettömyyksiin koskaan menty. Töitä piti tehdä, jotta palkka juoksi. Koskaan ei työmies tai nainen ole saanut mitään ilmaiseksi.

-Nyt keuhkotaan poliittisista lakoista. Professori vaatii niiden kieltämistä. Miksi professori? Yhtä hyviä kansalaisvapauksien kieltämisen asiantuntijoita ovat kaikki lukutaitoiset. Maatalouslomittajat, bussikuskit ja timpurit. Jokainen tuntee maita, joissa valtiovalta ottaa lakkojohtajilta nirrin pois ja panee sisuskalut myyntiin. Tähänkö asti halutaan mennä, vai johonkin siihen välille? Aloitetaanko poliittisista lakoista ja jatketaan sitten muihin?

Lue Kyösti Suokkaan koko blogi tästä