Rakennusliiton Suokas: Työehtojen heikennysvaatimukset aivan poskettomia

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan ”työnantajat ovat tällä sopimuskierroksella Sipilän (kesk) hallituksen uusliberalistisen politiikan voimaannuttamia.” -Vaatimukset heikennyksistä työehtoihin ovat aivan poskettomia. Joissakin tapauksissa jopa kymmeniä prosentteja.

Suokkaan mukaan työnantajien vaatimuksiin voidaan suhtautua niin kuin niihin pitääkin.

-Puhu sinä, minä pidän hevosta. Lopuksi perusteettomasti voimansa tunnossa uhoaville käy niin kuin suomalaiskansallisen perinteen mukaisesti nakkikioskilla. Nokka vuotaa ja sinappia on roiskunut rinnuksille.

-Onneksi meillä on lakko-oikeus.

Suokas muistelee blogissaan, että talot ja tehtaat ovat valmistuneet aina myös aikana, jolloin lakkoliipaisin oli herkkä.

-Ei hommassa mihinkään ylettömyyksiin koskaan menty. Töitä piti tehdä, jotta palkka juoksi. Koskaan ei työmies tai nainen ole saanut mitään ilmaiseksi.

-Nyt keuhkotaan poliittisista lakoista. Professori vaatii niiden kieltämistä. Miksi professori? Yhtä hyviä kansalaisvapauksien kieltämisen asiantuntijoita ovat kaikki lukutaitoiset. Maatalouslomittajat, bussikuskit ja timpurit. Jokainen tuntee maita, joissa valtiovalta ottaa lakkojohtajilta nirrin pois ja panee sisuskalut myyntiin. Tähänkö asti halutaan mennä, vai johonkin siihen välille? Aloitetaanko poliittisista lakoista ja jatketaan sitten muihin?

Lue Kyösti Suokkaan koko blogi tästä

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Koskisen selvitys lakoista on puhdasta propagandaa22.1.2018 10:49Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi professori Seppo Koskisen lakkoja koskevan selvityksen ”puhtaaksi propagandaksi, jolla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi”. Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen vaatii poliittisten lakkojen kieltämistä Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle tekemässään selvityksessä.