Rakennusliiton Suokas: Työnantajat tappelevat periaatteesta, ei rahasta

Rakennusalan työehtosopimusneuvotteluissa tapellaan Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan periaatteesta, ei suinkaan korotusten suuruudesta. Suokkaan mukaan takana on Elinkeinoelämän Keskusliitto, jonka mukaan rakentajille ei voi maksaa sen suurempia korotuksia kuin siivoojillekaan.

-Rakennusteollisuus itkee julkisuudessa Rakennusliiton palkkavaatimuksen kohtuuttomuutta. Toimeentulon rajamailla, jopa sen alapuolella, ahertavat siivoojat saivat muutamien euron korotuksen palkkaansa. Työnantajien oikeustajun mukaan tämän pitää olla muidenkin työtä tekevien kohtalo.

-Näin Elinkeinoelämän Keskusliitto on erehtymättömyydessään päättänyt. Muussa tapauksessa Suomea kohtaa katastrofi.

Suokas näkee luokkasodan merkkivuonna ´”tätä henkeä myös työmarkkinaneuvotteluissa”.

-Työnantajat voimaantuivat Juha Sipilän (kesk) hallituksen palkansaajavastaisesta politiikasta ja kiky-sopimuksesta. Meteliä yhä ylläpitävät siniset onnensoturit, joilla hallituskauden loppu merkitsee poliittisen tulevaisuuden muuttumista poliittiseksi historiaksi.

Suokas muistuttaa, että ulkopuoliset eivät kuitenkaan ratkaise työmarkkinaneuvotteluja. -Jokainen istuu omilla persuksillaan tuleen. Työhäiriöistä kärsiville yrityksille ei heru valtion rahaa niin kuin keskustalaisille säätiöille. Tappiot joudutaan kirjaamaan omaan taseeseen. Tämä on syytä pitää mielessä, kun nyt on lähdetty tappelemaan periaatteesta.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”