Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”

Suokas epäilee, että ilman tarveharkintaa Hanhikiven ydinvoimalan rakentavat ”väistämättä entisen Neuvostoliiton alueelta tulevat työntekijät”.
Hanhikiven rakentamista uhkaavat Helsingin Sanomien kolumnin mukaan moninkertaiset palkat. Näin varoitti Rosatomin investoinneista vastaava johtaja: ”Suomen ammattiliitot vaativat moninkertaistamaan siihen osallistuvien työntekijöiden palkat.”
Suokkaan mukaan näin voi olla.” Olin itsekin jokunen vuosi sitten Pietarissa Rosatomin seminaarissa kertomassa, että Suomessa pitää kaikille maksaa yleissitovien työehtosopimusten mukaiset palkat. Vaikutelmaksi jäi, että ei tätä ihan tosissaan otettu.”
”Rosatom rakentaa ydinvoimaloita ympäri maailmaa. Palkoista en osaa mitään varmaa sanoa, mutta useammalla venäläisellä työmaalla vierailleena uskoisin tuntipalkkojen sijoittuvan yhden ja viiden euron välimaastoon.”
”Jos ydinmiilun rakentavat muut kuin suomalaiset, pelko palkkojen moninkertaistumisesta poistuu. Kehitysmaiden työntekijöitä välittävät yritykset toimivat järjestäytyneen rikollisuuden tavoin, monesti osa sitä ovatkin. ”
”Jokainen maailman rakennustyömailla näkemäni kehitysmaasta tuleva työntekijä on joutunut antamaan ennen reissua työnantajallensa takuumaksun. Yleisesti yhden vuoden palkkaa vastaavan summan. Panttina ovat kotimaassa perheenjäsenet ja sukulaiset.”

Lue tästä koko blogi

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.