Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Suokas muistuttaa myös, että työvoiman saatavuusharkinnasta luopuminen tarkoittaa joka ainoan suomalaisen työpaikan avaamista maailmanlaajuiseen kilpailuun. Hankkeen puuhanaiset ja miehet käyttävät niin ikään esimerkkinä Ruotsia.

-Keskeinen perustelu hankkeelle on Malmön yliopiston tutkimus. Se kuulemma osoittaa, ettei työvoiman tuonnin täydelliseen vapauttamiseen liity juurikaan haittoja. Malmön tutkimuksessa on haastateltu 55 yliopistokoulutuksen saanutta lääkäriä ja it-asiantuntijaa heidän maahanmuuttokokemuksistaan. Uskon kyllä, että heillä kaikki on mennyt hyvin.

-Lääkäreille ja it-asiantuntijoille on kysyntää ympäri maailman. Hyvillä työehdoilla. Rakennusalan duunareista on sen sijaan kymmenien miljoonien ihmisten ylitarjonta. Miljoonat rakennusalan reppumiehet työskentelevät vauraammissa maissa, monesti orjatyötä muistuttavissa olosuhteissa. Pakko, koska omassa maassa ei töitä ole.

-Saatavuusharkinnan täydellinen poisto merkitsisi, että EU-alueen orjakauppiaiden lisäksi saisimme riesaksemme kehitysmaiden väkeä välittävät kauppiaat.

-Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan. Siksi kapitalistien rengit haluavat koko ajan lisätä työvoiman tarjontaa. EU:n vapaat työmarkkinat eivät riitä. Vapaa työvoiman tuonti ja yleissitovuuden poisto mahdollistaisi meilläkin muutaman euron tuntipalkat. Tämäkö on sitä onnea, jonka esteenä on vain vanhakantainen ammattiyhdistysliike, kysyy Suokas blogissaan.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.