Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Suokas muistuttaa myös, että työvoiman saatavuusharkinnasta luopuminen tarkoittaa joka ainoan suomalaisen työpaikan avaamista maailmanlaajuiseen kilpailuun. Hankkeen puuhanaiset ja miehet käyttävät niin ikään esimerkkinä Ruotsia.

-Keskeinen perustelu hankkeelle on Malmön yliopiston tutkimus. Se kuulemma osoittaa, ettei työvoiman tuonnin täydelliseen vapauttamiseen liity juurikaan haittoja. Malmön tutkimuksessa on haastateltu 55 yliopistokoulutuksen saanutta lääkäriä ja it-asiantuntijaa heidän maahanmuuttokokemuksistaan. Uskon kyllä, että heillä kaikki on mennyt hyvin.

-Lääkäreille ja it-asiantuntijoille on kysyntää ympäri maailman. Hyvillä työehdoilla. Rakennusalan duunareista on sen sijaan kymmenien miljoonien ihmisten ylitarjonta. Miljoonat rakennusalan reppumiehet työskentelevät vauraammissa maissa, monesti orjatyötä muistuttavissa olosuhteissa. Pakko, koska omassa maassa ei töitä ole.

-Saatavuusharkinnan täydellinen poisto merkitsisi, että EU-alueen orjakauppiaiden lisäksi saisimme riesaksemme kehitysmaiden väkeä välittävät kauppiaat.

-Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan. Siksi kapitalistien rengit haluavat koko ajan lisätä työvoiman tarjontaa. EU:n vapaat työmarkkinat eivät riitä. Vapaa työvoiman tuonti ja yleissitovuuden poisto mahdollistaisi meilläkin muutaman euron tuntipalkat. Tämäkö on sitä onnea, jonka esteenä on vain vanhakantainen ammattiyhdistysliike, kysyy Suokas blogissaan.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Miksi Vartiainen pitää suomalaisia ylijäämihmisinä?20.11.2017 11:25Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee, elävätkö kansanedustaja Juhana Vartiaisen kaltaiset poliitikot jossakin kuplassa. Suokas arvioi Vartiaisen laskelmaa siitä, että vain pieni osa työttömistä olisi työkykyisiä.-Voiko joku hyvällä omallatunnolla suhtautua nuoriin ylijäämäihmisinä, jotka hylätään sovinnolla vanhempien peräkamareihin tai tuttavien nurkkiin, kysyy Suokas.

Rakennusliiton Suokas: Saatavuusharkinnan poisto syrjäyttää nuoria työelämästä9.11.2017 12:27Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työvoiman saatavuusharkinnan poisto voi syrjäyttää ”kymmenet tai sadat tuhannet Suomessa asuvat töistään, mutta maailmanlaajuiseen työttömyyteen ja köyhyyteen sillä ei ole mitään vaikutusta”. -Suomessa on 70000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jää liki kymmenen nuorta päivässä. Valtaosa mielenterveyteen liittyvien sairauksien takia. Kymmenet tuhannet yli kaksikymppiset eivät ole koskaan päässeet ensimmäiseenkään työpaikkaansa.

Rakennusliiton Suokas epäilee:Yleissitovuus koetetaan viedä samalla tavoin kuin tarveharkinta30.10.2017 15:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että seuraavaksi eduskunnassa lähdetään poistamaan työehtosopimusten yleissitovuutta. Suokas muistuttaa blogissaan, että tarveharkinnan poistoa ei kirjattu hallitusohjelmaan, - Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.