Rakennusliiton Suokas:Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Nobel-palkitun professorin Bengt Holmströmin vertailu Ruotsin työmarkkinoihin ontuu pahasti. -Nobel-palkittujen professorien viisauksia kuunnellessa puheen taustalla oleva poliittinen arvomaailma monelta hämärtyy. Holmström pyrkii aktiivisesti poistamaan Suomen työehtosopimusten yleissitovuuden. Myönteisten vaikutusten esimerkkimaaksi ei käy kuitenkaan Ruotsi. Naapurissa ei yleissitovuutta ole koskaan ollutkaan, muistuttaa Suokas.

Suokas muistuttaa myös, että työvoiman saatavuusharkinnasta luopuminen tarkoittaa joka ainoan suomalaisen työpaikan avaamista maailmanlaajuiseen kilpailuun. Hankkeen puuhanaiset ja miehet käyttävät niin ikään esimerkkinä Ruotsia.

-Keskeinen perustelu hankkeelle on Malmön yliopiston tutkimus. Se kuulemma osoittaa, ettei työvoiman tuonnin täydelliseen vapauttamiseen liity juurikaan haittoja. Malmön tutkimuksessa on haastateltu 55 yliopistokoulutuksen saanutta lääkäriä ja it-asiantuntijaa heidän maahanmuuttokokemuksistaan. Uskon kyllä, että heillä kaikki on mennyt hyvin.

-Lääkäreille ja it-asiantuntijoille on kysyntää ympäri maailman. Hyvillä työehdoilla. Rakennusalan duunareista on sen sijaan kymmenien miljoonien ihmisten ylitarjonta. Miljoonat rakennusalan reppumiehet työskentelevät vauraammissa maissa, monesti orjatyötä muistuttavissa olosuhteissa. Pakko, koska omassa maassa ei töitä ole.

-Saatavuusharkinnan täydellinen poisto merkitsisi, että EU-alueen orjakauppiaiden lisäksi saisimme riesaksemme kehitysmaiden väkeä välittävät kauppiaat.

-Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan. Siksi kapitalistien rengit haluavat koko ajan lisätä työvoiman tarjontaa. EU:n vapaat työmarkkinat eivät riitä. Vapaa työvoiman tuonti ja yleissitovuuden poisto mahdollistaisi meilläkin muutaman euron tuntipalkat. Tämäkö on sitä onnea, jonka esteenä on vain vanhakantainen ammattiyhdistysliike, kysyy Suokas blogissaan.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”