Rakennusliitto perui työsulkua edeltävät lakot

Rakennusliitto peruutti yhtiöihin Betonimestarit Oy, Betset Oy, Parma Oy, Rajaville Oy, Parmarail Oy, Rudus Oy ja Ruskon Betoni Oy julistamansa lakot. Lakot oli julistettu päiviksi 3., 4., 7. ja 8 toukokuuta.

Lakkoilmoitus piti sisällään edellä mainittujen yhtiöiden, näiden tytäryhtiöiden ja samaan yritysryhmään kuuluvien yhtiöiden työt, joihin sovelletaan rakennustuotealan työehtosopimusta. Samalla peruttiin myös Saint-Cobain Finland Oy:n Kirkkonummen tuotantolaitokseen 14.5.2018 alkavaksi julistettu lakko.

-Rakennusliitolla oli tarkoitus vauhdittaa työehtosopimusneuvotteluja rajoitetuilla lakoilla. Kun työnantajaliitto Rakennusteollisuus RT julisti kaikkia toimialoja koskevan työsulun alkamaan 10.5.2018, yksittäisiin yrityksiin kohdistuvat tätä edeltävät lakot kävivät tarpeettomiksi. Painetta neuvottelutuloksen saamiseksi on nyt varmasti riittämiin. Paikallisista kahinoista siirrytään koko valtakunnan kattavaan taisteluun, sanoo Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas.

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”