Rakennusliitto tukee Teollisuusliiton julistamaa saartoa Keitele Groupissa

Keitele Group Oy ei ole toistuvista kehotuksista huolimatta suostunut aloittamaan neuvottelutoimia Teollisuusliitto ry:n ja Ammattiliitto PRO ry:n kanssa yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta. Teollisuusliitto ry on edellä mainituista syistä julistanut Keitele Group Oy:n saartoon 10.12.2021 alkaen. Teollisuusliitto ry on pyytänyt Rakennusliitto ry:n tukea saartotoimiensa vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Rakennusliitto tukee Teollisuusliiton julistamaa saartoa. Rakennusliiton jäsenet pidättäytyvät käsittelemästä Keitele Group Oy:n tuotteita rakennustyömailla ja rakennustuoteteollisuuden työpaikoilla 10.12.2021 alkaen.

Päätös on voimassa siihen asti, kunnes Teollisuusliitto ry ilmoittaa Rakennusliitto ry:lle tukitoimien tarpeen päättyneen.

Helsingissä 10.12.2021

Lisätietoja:

neuvottelupäällikkö Matti Korhonen, 050 566 5273

varapuheenjohtaja Kimmo Palonen, 050 466 4918

Janne Mäkinen
viestintäpäällikkö
janne.makinen@rakennusliitto.fi

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto on 70 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Työehtosopimusmuutos Destia Oy:ssä1.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Destia Oy on yksityinen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Yritys on järjestäytynyt työnantajajärjestö Infra ry jäsenyritykseksi. Destia Oy siirtyy työehtosopimuslain nojalla noudattamaan Infra ry:n ja Rakennusliitto ry:n välillä solmittua työehtosopimusta 1.2.2022 alkaen. Destia Rail Oy:ssä noudatetaan em. työehtosopimusta yrityksen aiempaan Infra ry:n jäsenyyteen perustuen.

Työmatkakulujen kohoaminen hyvitettävä rakentajille12.11.2021 14:11:37 EET | Tiedote

Työssä käymisen kustannukset ovat kohonneet kestämättömälle tasolle suurelle osalle rakentajia. Päivittäinen työmatka on rakentajilla tyypillisesti useita kymmeniä kilometrejä. Valtaosassa Suomea julkinen liikenne ei palvele rakennusalan työntekijöitä. Usein työmatkalla kuljetetaan raskaita työkaluja, lisäksi työkohteet ja työajat vaihtelevat. Siksi pääosalle rakentajista oma auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkalla.

Ivalon koulukeskuksen työmaalla väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen – Joka neljäs lappilainen rakentaja työttömänä3.6.2021 14:28:29 EEST | Tiedote

Ivalon koulukeskuksen työmaalla on ilmennyt väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tarkastuksessa. Kaikkia työmaan ulkomaalaisia työntekijöitä ei ole vaatimusten mukaisesti ilmoitettu TE-toimistolle. Osa työmaan aliurakoitsijoista ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut tarkastajille työaikakirjanpitoa, palkkalaskelmia tai selvitystä noudatettavista työehdoista.