Rakennusliitto: Työhön pääsyn ehtona ero ammattiliitosta

Rakennusalan työnantajat ovat asettaneet Rakennusliiton mukaan työhön pääsyn ehdoksi sen, että työntekijä eroaa ammattiliitosta. ”Tämä menettely on tuttu itäurooppalaisista yrityksistä, joita Rakennusteollisuus RT:n jäsenyritykset käyttävät laajasti alihankkijoinaan”, korostaa Rakennusliitto.

Rakennusalalla on alkamassa työnantajien julistama työsulku.

Siinä yritetään Rakennusliiton mukaan ensimmäistä kertaa II maailmansodan jälkeen estää työpaikalle pääsy liiton jäseniltä.

Työnantajien tavoite hajottaa ammattiyhdistysliike ja suomalainen sopimusjärjestelmä on Rakennusliiton mukaan vaarallinen linja, joka vaatii koko palkansaajaliikkeeltä toimia.

Helsingissä koolla olleen Rakennusliiton valtuuston mukaan työnantajilla on nyt poikkeuksellisen suuri halu romuttaa rakennusalan työmarkkinaosapuolten hyvä yhteistoiminta, joka on hyödyttänyt rakennusalaa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Rakennusliitto arvostelee myös poikkeuksellisen kovasti valtakunnansovittelija Minna Helteen toimintaa tämän kevään aikana. Liiton mukaan Helle luopui valtakunnansovittelijan tehtävän mukaisesta puolueettomuudesta heti neuvottelukierroksen alussa ja sitoutui työnantajien palkkalinjaan. Helle neuvotteli myös sovittelijatoimiensa aikana työpaikasta Teknologiateollisuudessa, johon hänet valittiinkin.

Rakennusliiton mukaan näin rapautettiin merkittävästi koko sovittelutoiminnan uskottavuus. ”Sovittelutoiminta ei ole nyt lain edellyttämällä tavalla käytettävissä parhaillaan menossa olevan rakennusalan kiistan aikana. ”

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.