Rakennusliitto: Työhön pääsyn ehtona ero ammattiliitosta

Rakennusalan työnantajat ovat asettaneet Rakennusliiton mukaan työhön pääsyn ehdoksi sen, että työntekijä eroaa ammattiliitosta. ”Tämä menettely on tuttu itäurooppalaisista yrityksistä, joita Rakennusteollisuus RT:n jäsenyritykset käyttävät laajasti alihankkijoinaan”, korostaa Rakennusliitto.

Rakennusalalla on alkamassa työnantajien julistama työsulku.

Siinä yritetään Rakennusliiton mukaan ensimmäistä kertaa II maailmansodan jälkeen estää työpaikalle pääsy liiton jäseniltä.

Työnantajien tavoite hajottaa ammattiyhdistysliike ja suomalainen sopimusjärjestelmä on Rakennusliiton mukaan vaarallinen linja, joka vaatii koko palkansaajaliikkeeltä toimia.

Helsingissä koolla olleen Rakennusliiton valtuuston mukaan työnantajilla on nyt poikkeuksellisen suuri halu romuttaa rakennusalan työmarkkinaosapuolten hyvä yhteistoiminta, joka on hyödyttänyt rakennusalaa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Rakennusliitto arvostelee myös poikkeuksellisen kovasti valtakunnansovittelija Minna Helteen toimintaa tämän kevään aikana. Liiton mukaan Helle luopui valtakunnansovittelijan tehtävän mukaisesta puolueettomuudesta heti neuvottelukierroksen alussa ja sitoutui työnantajien palkkalinjaan. Helle neuvotteli myös sovittelijatoimiensa aikana työpaikasta Teknologiateollisuudessa, johon hänet valittiinkin.

Rakennusliiton mukaan näin rapautettiin merkittävästi koko sovittelutoiminnan uskottavuus. ”Sovittelutoiminta ei ole nyt lain edellyttämällä tavalla käytettävissä parhaillaan menossa olevan rakennusalan kiistan aikana. ”

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”