Rakennusliitto vaatii käyttökieltoa Vantaalla romahtaneelle nosturimallille

Torninosturi romahti tänään rakenteilla olevan kerrostalon päälle Vantaan Tikkurilassa. Kukaan ei julkisuudessa olleiden tietojen mukaan onneksi loukkaantunut vakavasti, mutta vaaratilanne oli merkittävä.

Rakennusliitto edellyttää viranomaisilta nopeaa toimintaa onnettomuuden syiden selvittämiseksi. Rakennusliitto vaatii myös, että kyseinen torninosturimalli asetetaan väliaikaiseen käyttökieltoon, kunnes on saatu täydellinen selvitys tapahtuneesta. Nosturimalli voidaan ottaa käyttöön uudestaan vasta luotettavien selvitysten jälkeen.

Australiassa tapahtui joulukuun alussa samankaltainen onnettomuus, jossa vastaava nosturi romahti.

Tapio Jääskeläinen
työympäristöasiantuntija

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Ivalon koulukeskuksen työmaalla väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen – Joka neljäs lappilainen rakentaja työttömänä3.6.2021 14:28:29 EEST | Tiedote

Ivalon koulukeskuksen työmaalla on ilmennyt väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tarkastuksessa. Kaikkia työmaan ulkomaalaisia työntekijöitä ei ole vaatimusten mukaisesti ilmoitettu TE-toimistolle. Osa työmaan aliurakoitsijoista ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut tarkastajille työaikakirjanpitoa, palkkalaskelmia tai selvitystä noudatettavista työehdoista.