Rakennustuoteteollisuus laajaan lakkoon

Suomen rakennustuoteteollisuus seisahtuu kahden viikon kuluttua laajasti työnantajien neuvotteluhaluttomuuden vuoksi.

-Työantajat tarjoavat edelleen vain julkisuudessa esillä ollutta EK:n määräämää palkankorotusta. Sen lisäksi työantajat haluavat Rakennusliiton hyväksyvän jälkikäteen kiky –sopimuksen heikennykset, sunnuntailisien poiston ja vuokratyön täydellisen vapauttamisen, kertoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusliitto julisti lakkoon seitsemän rakennustuoteteollisuuden yritystä: Betonimestarit Oy, Betset Oy, Parma Oy, Rajaville Oy, Parmarail Oy Ab, Rudus Oy, Ruskon Betoni Oy ja näiden kaikkien yhtiöiden tytäryhtiöiden työt, joissa työntekijöiden työehtoihin sovelletaan rakennustuoteteollisuuden työehtosopimusta.

Lakkopäivät ovat 19., 20.,23. ja 24.4.2018 sekä 3.,4.,7. ja 8.5.2018. Lakko alkaa kunakin päivänä 00.00 ja päättyy 24.00.

Lakon piirissä olevat työntekijät eivät tee mitään sellaisia töitä, joihin sovelletaan rakennustuoteteollisuuden työehtosopimusta.

Mikäli edellä mainitut työehtosopimusneuvottelujen vauhditustoimet eivät tuota riittävää tulosta, Rakennusliitto tulee aikanaan ilmoittamaan uusista vauhditustoimista.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Matti Harjuniemi, 050 1586

Varapuheenjohtaja Kyösti Suokas 050 1587

Rakennusliiton Suokas syyttää: Sipilän hallitus ja EK ajoivat lakkotaisteluun5.4.2018 12:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työnantajien neuvottelijat ovat joutuneet postipojiksi, jotka kiikuttavat Elinkeinoelämän Keskusliiton terveisiä vastapuolelle. -Työnantajapuolen kokeneilta neuvottelijoilta on otettu pallit pois. He ovat joutuneet postipoikina tuomaan Elinkeinoelämän Keskusliiton terveiset. Minkäänlaista neuvotteluvaraa ei ole ollut. Rakennusalle annettiin eilen lakkovaroitus neuvottelujen jähmeyden takia. Suokas muistuttaa blogissaan, että rakennusalalla on alkamassa massiivinen, ehkä pitkäkin lakkotaistelu. -Ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuosikymmeneen. Historian siipien havinaa.