Rakentajilla vuorokauden lakko perjantaina 2.2.2018

Rakennusliitto toteuttaa perjantaina 2. helmikuuta monien muiden SAK:n liittojen tapaan poliittisen lakon. Rakennusliiton hallitus teki asiasta päätöksen tiistaina SAK:n liittopäättäjien kokouksen jälkeen.

SAK:n järjestämä suuri työttömyysturvan leikkausten vastainen mielenilmaus alkaa samana päivänä Helsingin Senaatintorilla klo 11.00.

Rakennusliitto vastustaa lakollaan työttömyysturvan aktiivimallia, joka tuli voimaan vuoden alusta. Samalla rakentajat vaativat aktiivimalli kakkosen valmistelun pysäyttämistä.

Rakentajat pysäyttävät perjantaina 2.2.2018 työnsä klo 00.00. Lakko jatkuu perjantaina klo 24.00 asti. Lakko koskee kaikkia liiton sopimusaloja pois lukien sellainen rakennustuoteteollisuuden prosessiteollisuus, joka edellyttäisi aikaisemmin aloitettavaa tuotannon alasajoa.

Kyseessä on ammattiliiton julistama poliittinen työtaistelu, josta ei lain mukaan voi tulla seurauksia siihen osallistuville työntekijöille.

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Koskisen selvitys lakoista on puhdasta propagandaa22.1.2018 10:49Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi professori Seppo Koskisen lakkoja koskevan selvityksen ”puhtaaksi propagandaksi, jolla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi”. Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen vaatii poliittisten lakkojen kieltämistä Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle tekemässään selvityksessä.