Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Rakentamisen buumi näkyy kantakaupungin kaduilla

Jaa

Helsingin katuja rakennetaan ja parannetaan nyt historiallista vauhtia. Kantakaupungissa toteutetaan laajoja liikennejärjestelmän kehittämishankkeita, kunnostetaan vanhaa katuverkkoa ja korjataan maanalaista kunnallistekniikkaa.

Mitä mahtuu uudelle kadulle - ja sen alle? Suuntaa antava esimerkki Jätkäsaaresta.
Mitä mahtuu uudelle kadulle - ja sen alle? Suuntaa antava esimerkki Jätkäsaaresta.

Isojen hankkeiden määrä on kasvanut, ja myös tulevina vuosina kantakaupungissa on useita merkittäviä katutyömaita. Syyt liittyvät Helsingin kehittämiseen.

”Katutöiden avulla Helsingistä tulee toimivampi paikka, sillä kaupunki kumppaneineen panostaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden parantamiseen sekä uusien asuinalueiden rakentamiseen. Lisäksi kadut ja niiden alla oleva kunnallistekniikka ovat tulleet monessa paikassa peruskorjausikään”, kertoo hallintojohtaja Silja Hyvärinen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

Liikennetietoja Whatsappista

Helsingin kaupunkiympäristön toimialalla arvioidaan, että kantakaupungissa on tänä kesänä tusinan verran liikenteeseen näkyvästi vaikuttavia työmaita.

Töölön suunnalla moni vanhempi hanke on jo voiton puolella: Mechelininkadun, Paciuksenkadun–Tukholmankadun sekä Reijolankadun–Nordenskiöldinkadun urakat ovat valmistumassa tänä vuonna. Uusia katutöitä on puolestaan aloitettu esimerkiksi Länsisatamassa ja Pasilassa.

Helsingin kaupunki kokeilee tänä kesänä liikennetiedotteiden jakamista Whatsapp-mobiilisovelluksen kautta. Ohjeet Whatsapp-ryhmään liittymiseksi löytyvät osoitteesta www.hel.fi/katurakentaminen. Whatsappin kautta saa tiedon merkittävistä uusista liikenteen poikkeusjärjestelyistä.

Suuri osa töistä tehdään kadun alla – työmaahaittoja ehkäistään monin keinoin 

Katutöistä vain pieni osa kohdistuu maanpinnan yläpuolelle. Katujen alla työtä aiheuttavat vesi-, viemäröinti-, kaasu-, kaukolämpö- ja kylmäyhteydet sekä sähkö- ja telekaapelit kaikkine rakennuksiin kytkeytyvine liitoksineen.

Kantakaupungissa rakenteita ja johtoja löytyy usein paikoista, joita ei ole merkitty vanhoihin piirustuksiin. Yllätykset voivat hidastuttaa töitä, mutta töiden ripeää suorittamista edistetään monin keinoin.

YKT-malli eli yhteinen kunnallistekninen työmaa on jo tehostanut toimintaa. Vuonna 2008 käyttöön otetussa mallissa ovat nykyisin mukana kaupungin lisäksi kahdeksan muuta infrarakennuttajaa, kuten HSY, Helen ja teleoperaattorit. YKT-kumppanit suunnittelevat, aikatauluttavat ja toteuttavat työmaansa yhdessä.

”Mechelininkatu on tästä hyvä esimerkki. Sen sijaan, että katu avattaisiin monta kertaa peräkkäisinä vuosina, hoidetaan kahdeksan erityyppistä rakentamistarvetta yhdellä kertaa”, kertoo projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson kaupunkiympäristön toimialalta.

Hän luotsaa tänä vuonna alkavaa kehityshanketta, jossa parannetaan katutöistä ympäristölle aiheutuvien haittojen hallintaa. Liikennevirtojen käyttäytymistä katutöiden aikana pyritään ennakoimaan yhä paremmin, jotta suurimpien hankkeiden rakentaminen voidaan suunnitella ja ajoittaa viisaasti.

Kaupunki tutkii myös erilaisia mahdollisuuksia liikenteen sujuvoittamiseen katutöiden aikana. Jo rakennustöiden kilpailutusvaiheessa on mahdollista lisätä kannustimia töiden ripeään suorittamiseen.

Tiesitkö katutöistä?

  • Helsingin kaupunki investoi vuonna 2018 katujen ja liikenneväylien rakentamiseen ja korjaamiseen noin 140 miljoonaa euroa.

  • Kaupungin omissa katuhankkeissa etusijalla ovat asuntotuotannon edistämiseen tähtäävät hankkeet, pyöräliikenteen tavoiteverkon toteuttaminen kantakaupungissa sekä joukkoliikenteen kehittämishankkeet.

  • Kaupungin lisäksi katutöitä tekevät lukuiset muut toimijat. Viime vuonna kaupunki myönsi kaduilla ja puistoissa tehtäviä töitä varten 6 400 lupaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala

Katutöiden rakennuttaminen
infrayksiköiden päälliköt
Jarmo Ahonen, puh. 09 310 38624, jarmo.ahonen@hel.fi
Erkki Nurmi, puh. 09 310 38306, erkki.nurmi@hel.fi

Katutöiden kehittämisen yleistilanne
Silja Hyvärinen, hallintojohtaja
09 310 38619, silja.hyvarinen@hel.fi

YKT-kehittäminen
Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja
Puh. 09 310 6438, eva-lisa.karlsson@hel.fi

Kuvat

Mitä mahtuu uudelle kadulle - ja sen alle? Suuntaa antava esimerkki Jätkäsaaresta.
Mitä mahtuu uudelle kadulle - ja sen alle? Suuntaa antava esimerkki Jätkäsaaresta.
Lataa
Vuoden 2018 suurimpia katutöitä Helsingissä.
Vuoden 2018 suurimpia katutöitä Helsingissä.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 2244, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 1691http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnitteluun, rakentamiseen, ylläpitoon ja valvontaan liittyvistä palveluista. Toimiala aloitti 1.6.2017, jolloin Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, rakennusvalvontavirasto, kiinteistövirasto, ympäristökeskus, asuntotuotantotoimisto ja Helsingin tukkutori yhdistivät toimintansa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 17.8.201817.8.2018 17:06Tiedote

Kokouksen päätöstiedote on luettavissa osoitteessa: https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunnan_ymparisto-_ja_lupajao/Suomi/Paatostiedote/2018/Kymp_2018-08-17_Ylja_10_Pt/index.html Jaosto kokoontuu seuraavan kerran 31.8.2018 Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/

Rantojen uimavesi viilentynyt ja sinilevätilanne rauhoittumaan päin17.8.2018 14:47Tiedote

Uimavesinäytteet otettiin tällä viikolla joen rannoilta (Pakila, Pikkukoski, Tapaninvainio), Veijarivuoren rannalta sekä saarten (Pihlajasaari, Mustasaari, Suomenlinna, Uunisaari) uimarannoilta. Veijarivuoren ja Tapaninvainion näytteiden hygieeninen laatu oli heikentynyt vedessä havaittujen bakteerien vuoksi, muiden rantojen tutkitut näytteet olivat hygieeniseltä laadultaan hyviä. Veijarivuoren ja Tapaninvainion rannoilta otettiin myös uusintanäytteet. Veijarivuoren rannan uusintanäyte oli hygieeniseltä laadultaan hyvä. Tapaninvainion rannan tulokset valmistuvat ensi viikon alussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme