Rakentamisen kiertotaloutta vauhditetaan pääkaupunkiseudulla kansainvälisellä yhteistyöllä

Kansainvälinen CIRCuIT-hanke pureutuu siihen, miten kaupungit pystyvät hyödyntämään rakentamisen kiertotalouden ratkaisuja entistä paremmin kaupunkisuunnittelussa. Tarkastelussa on niin uusien rakennusten suunnittelu kuin jo olemassa olevien rakennusten kunnostaminen, muuntaminen ja purkaminen.

Pääkaupunkiseudulla rakentaminen on ollut vilkasta. Vuonna 2018 rakennettiin yli 1,3 miljoona kerrosneliömetriä (k-m2) uudisrakennuksia. (Lähde: Seudullinen perusrekisteri 28.12.2018)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Tampereen yliopisto, Vantaan kaupunki ja Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus ovat mukana kansainvälisessä Circular Construction In Regenerative Cities (CIRCuIT) -hankkeessa. Nelivuotinen hanke yhdistää 30 toimijaa pääkaupunkiseudulta, Kööpenhaminasta, Hampurista ja Lontoosta rakentamisen kiertotalouden edistämiseksi.

- Havainnollistamme hankkeessa esimerkein, kuinka rakentamisen kiertotalouden ratkaisut voidaan tuoda teoriasta käytäntöön. Selvitämme myös kiertotalouden toteuttamisen haasteita ja etsimme niihin ratkaisuja. Tavoitteena on, että kaupungit saavat käyttöönsä pysyviä toimintamalleja kaupunkisuunnittelun ja rakentamisen avuksi, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kiertotalous tarkoittaa sitä, että tuotteet suunnitellaan pitkään kestäviksi, korjattaviksi, muokattaviksi ja lopulta myös kierrätettäviksi. Kiertotaloudessa jätettä syntyy mahdollisimman vähän ja syntyvä jäte kierrätetään. Hankkeen tavoitteena on, että kokeilujen kautta kaupungit siirtyvät kohti kiertotalouden konkreettista toteutumista kaupunkiympäristön rakentamisessa.

- Järjestämme hankkeessa esimerkiksi kokeiluja, joissa purettavien rakennusten materiaaleja käytetään uusissa rakennuksissa. Lisäksi selvitämme nykyisen rakennuskannan käyttötarkoituksen muuntelumahdollisuuksia. Hankkeessa myös edistetään kiertotalouden mukaisia ratkaisuja uusien rakennusten kohdalla. Tämä pidentää rakennusten elinkaaria, HSY:n hankepäällikkö Henna Teerihalme sanoo.

CIRCuIT - hanke saa rahoitusta EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta, ja sen kokonaisbudjetti on noin 10 miljoonaa euroa.

• Hankepäällikkö Henna Teerihalme, HSY, puh. 040 588 1262, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]
  • Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 635 7741, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]

HSY:n hallituksen päätökset 22.1.202122.1.2021 11:51:31 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelman sekä maa-alueen vuokraamisen Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Laajalahti-Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijaksi valittiin GRK infra Oy parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot - Espoon KTK Oy valittiin tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin valittiin kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy ja kahdelle urakka-alueelle Auriga Oy - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävä ne