Rakentamisen kiertotaloutta vauhditetaan pääkaupunkiseudulla kansainvälisellä yhteistyöllä

Kansainvälinen CIRCuIT-hanke pureutuu siihen, miten kaupungit pystyvät hyödyntämään rakentamisen kiertotalouden ratkaisuja entistä paremmin kaupunkisuunnittelussa. Tarkastelussa on niin uusien rakennusten suunnittelu kuin jo olemassa olevien rakennusten kunnostaminen, muuntaminen ja purkaminen.

Pääkaupunkiseudulla rakentaminen on ollut vilkasta. Vuonna 2018 rakennettiin yli 1,3 miljoona kerrosneliömetriä (k-m2) uudisrakennuksia. (Lähde: Seudullinen perusrekisteri 28.12.2018)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Tampereen yliopisto, Vantaan kaupunki ja Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus ovat mukana kansainvälisessä Circular Construction In Regenerative Cities (CIRCuIT) -hankkeessa. Nelivuotinen hanke yhdistää 30 toimijaa pääkaupunkiseudulta, Kööpenhaminasta, Hampurista ja Lontoosta rakentamisen kiertotalouden edistämiseksi.

- Havainnollistamme hankkeessa esimerkein, kuinka rakentamisen kiertotalouden ratkaisut voidaan tuoda teoriasta käytäntöön. Selvitämme myös kiertotalouden toteuttamisen haasteita ja etsimme niihin ratkaisuja. Tavoitteena on, että kaupungit saavat käyttöönsä pysyviä toimintamalleja kaupunkisuunnittelun ja rakentamisen avuksi, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kiertotalous tarkoittaa sitä, että tuotteet suunnitellaan pitkään kestäviksi, korjattaviksi, muokattaviksi ja lopulta myös kierrätettäviksi. Kiertotaloudessa jätettä syntyy mahdollisimman vähän ja syntyvä jäte kierrätetään. Hankkeen tavoitteena on, että kokeilujen kautta kaupungit siirtyvät kohti kiertotalouden konkreettista toteutumista kaupunkiympäristön rakentamisessa.

- Järjestämme hankkeessa esimerkiksi kokeiluja, joissa purettavien rakennusten materiaaleja käytetään uusissa rakennuksissa. Lisäksi selvitämme nykyisen rakennuskannan käyttötarkoituksen muuntelumahdollisuuksia. Hankkeessa myös edistetään kiertotalouden mukaisia ratkaisuja uusien rakennusten kohdalla. Tämä pidentää rakennusten elinkaaria, HSY:n hankepäällikkö Henna Teerihalme sanoo.

CIRCuIT - hanke saa rahoitusta EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta, ja sen kokonaisbudjetti on noin 10 miljoonaa euroa.

• Hankepäällikkö Henna Teerihalme, HSY, puh. 040 588 1262, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]
  • Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 635 7741, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi