Rakentamisen kiertotaloutta vauhditetaan pääkaupunkiseudulla kansainvälisellä yhteistyöllä

Kansainvälinen CIRCuIT-hanke pureutuu siihen, miten kaupungit pystyvät hyödyntämään rakentamisen kiertotalouden ratkaisuja entistä paremmin kaupunkisuunnittelussa. Tarkastelussa on niin uusien rakennusten suunnittelu kuin jo olemassa olevien rakennusten kunnostaminen, muuntaminen ja purkaminen.

Pääkaupunkiseudulla rakentaminen on ollut vilkasta. Vuonna 2018 rakennettiin yli 1,3 miljoona kerrosneliömetriä (k-m2) uudisrakennuksia. (Lähde: Seudullinen perusrekisteri 28.12.2018)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Tampereen yliopisto, Vantaan kaupunki ja Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus ovat mukana kansainvälisessä Circular Construction In Regenerative Cities (CIRCuIT) -hankkeessa. Nelivuotinen hanke yhdistää 30 toimijaa pääkaupunkiseudulta, Kööpenhaminasta, Hampurista ja Lontoosta rakentamisen kiertotalouden edistämiseksi.

- Havainnollistamme hankkeessa esimerkein, kuinka rakentamisen kiertotalouden ratkaisut voidaan tuoda teoriasta käytäntöön. Selvitämme myös kiertotalouden toteuttamisen haasteita ja etsimme niihin ratkaisuja. Tavoitteena on, että kaupungit saavat käyttöönsä pysyviä toimintamalleja kaupunkisuunnittelun ja rakentamisen avuksi, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kiertotalous tarkoittaa sitä, että tuotteet suunnitellaan pitkään kestäviksi, korjattaviksi, muokattaviksi ja lopulta myös kierrätettäviksi. Kiertotaloudessa jätettä syntyy mahdollisimman vähän ja syntyvä jäte kierrätetään. Hankkeen tavoitteena on, että kokeilujen kautta kaupungit siirtyvät kohti kiertotalouden konkreettista toteutumista kaupunkiympäristön rakentamisessa.

- Järjestämme hankkeessa esimerkiksi kokeiluja, joissa purettavien rakennusten materiaaleja käytetään uusissa rakennuksissa. Lisäksi selvitämme nykyisen rakennuskannan käyttötarkoituksen muuntelumahdollisuuksia. Hankkeessa myös edistetään kiertotalouden mukaisia ratkaisuja uusien rakennusten kohdalla. Tämä pidentää rakennusten elinkaaria, HSY:n hankepäällikkö Henna Teerihalme sanoo.

CIRCuIT - hanke saa rahoitusta EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta, ja sen kokonaisbudjetti on noin 10 miljoonaa euroa.

• Hankepäällikkö Henna Teerihalme, HSY, puh. 040 588 1262, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]
  • Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 635 7741, [etunimi.sukunimi@hsy.fi]

HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen3.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.