Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.

”Koronan aiheuttama taloustaantuma on historiallisen syvä. Kulutus ja investoinnit uhkaavat romahtaa. Myös rakentaminen näyttää sukeltavan. Jotta kriisistä palauduttaisiin mahdollisimman nopeasti, nyt kannattaa elvyttää. Korona ei kuitenkaan muuta tiettyjä megatrendejä. Kaupungistuminen on näistä voimakkaimpia, samoin yksin asuvien suomalaisten määrän nousu. Ilmastonmuutoksen torjunta on pahasti kesken. Nämä haasteet voi kääntää elvytysmahdollisuuksiksi”, kertoo Ville Valkonen, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö.

Järjestön ehdotuksista löytyy muun muassa energiaremonttituen korotus ja rakentamisen sääntelyn määräaikainen keventäminen. Rakentamista vauhdittaisivat esimerkiksi väestönsuojien muutaman vuoden rakennustauko, pysäköintipaikkanormien höllentäminen ja käyttötarkoitusten muutosten kevyempi käsittely rakennusluvalla kaavan sijaan. Infrahankkeita kannattaisi priorisoida sen perusteella, paljonko hanke käynnistää markkinaehtoista asuntotuotantoa.

Vuokranantajat myös korottaisivat rakentamattomien tonttien kiinteistöveroa ja luopuisivat asuntojen varainsiirtoverosta. Asuntorahoituksen ehtoja tai asuntosijoittamisen veroja järjestö taas varoittaa kiristämästä tässä suhdannetilanteessa, koska ne vähentäisivät asuntorakentamista ja siten heikentäisivät työllisyyttä.

”Teknologian tutkimuskeskus VTT:n mukaan Suomeen tarvitaan 600 000–700 000 uutta asuntoa seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana. Se tarkoittaa 30 000–35 000 uutta asuntoa joka vuosi. Juuri nyt kannattaa panostaa siihen, että matalasuhdanne ei päästä asuntotuotantoa romahtamaan. Selvää on, että tässä urakassa tarvitaan sekä julkisia että yksityisiä asuntoinvestointeja. Kun yksityisiä investointeja olisi näihin talkoisiin tarjolla, ei asuntorakentamisen toiveita kannata laskea vain valtion velkakassan varaan. Yksityisiä asuntotuotannon rahoittajia ei kannata ajaa pois markkinoilta”, Valkonen perustelee.

Vuokranantajat korostaa asuntomarkkinoiden tärkeyttä koko kansantaloudelle: ”Rakennusteollisuus työllistää paljon, merkittävä osa kansallisvarallisuudesta on sidottu asuntoihin ja asuntomarkkinat vaikuttavat vahvasti muun muassa työvoiman liikkuvuuteen. Lisäksi rakennettu ympäristö aiheuttaa noin 40 % ilmastopäästöistä”, Valkonen listaa.

”Fiksuilla toimilla voidaan samanaikaisesti sekä kannustaa investointeihin, ehkäistä asumisen kustannusten nousua, ohjata kaupungistumista tasapainoisesti sekä vähentää rakennusten ilmastopäästöjä”, Valkonen kiteyttää.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.