Rakentamisen suhdannetilanne on hyvä – odotukset kuitenkin syksyä matalammat

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL:n ja Sähkösuunnittelijat NSS:n jäsenistöjensä keskuudessa toteuttaman suhdannetiedustelun mukaan usko rakentamisen myönteiseen kehitykseen on edelleen heikentynyt syksystä.
Rakennustuotanto kokonaisuudessaan tulevana puolivuotiskautena

Erityisesti sähkösuunnittelijoiden odotukset ovat syksyisiä heikommat kaikilla rakentamisen osa-alueilla. Sähköurakoitsijat uskovat korjausrakentamisen kasvuun.

Vastausten perusteella rakentamisen vilkkaudessa on meneillään korkeasuhdanteen jälkeinen käänne. Tilanne on vielä jokseenkin kohtuullinen, mutta odotuksissa on nähtävissä jo harmaita sävyjä: sähköisen talotekniikka-alan toimijat ennakoivat rakentamisen volyymien laskua, erityisesti uudisrakentamisessa.

Näkymissä on alueellisesti isojakin eroja. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa odotetaan rakennustuotannon pysyvän ennallaan, kun taas Pohjois-Karjalassa arvioidaan rakentamisen hiljenevän tulevalla puolivuotiskaudella.

Kasvuodotuksia vain korjausrakentamisessa, uudisrakentamisen odotetaan vähentyvän

Uudistuotannon osalta odotukset ovat heikoimmat asuntotuotannossa, joka on linjassa Rakennusteollisuuden raportoiman aloitusten vähentymisen kanssa. Muutos näkyy suunnittelijoiden vastauksissa urakoitsijoita selvemmin. Korjausrakentaminen kokonaisuudessaan jatkaa kasvuaan; kasvuodotuksia onkin raportoitu suhdannekatsauksissa koko kyselyhistorian ajan keväästä 2004 alkaen.

Tarjouskyselyissä pientä kasvua, työkannat ja hinnat ennallaan

Tarjouskyselyjen määrä ja työkannan pituus suunnittelijoiden osalta hieman parantunut ja urakoitsijoiden osalta pysynyt ennallaan verrattuna syksyn 2018 tilanteeseen. Työkannan mediaani on kyselystä toiseen 4 kuukaudessa. Töiden hintatason raportoidaan pysyneen pääosin ennallaan, sillä vain yksi kymmenestä kertoo hintojen nousseen. Kustannustason kohoaminen ja alan tiukka kilpailutilanne niin töistä kuin tekijöistäkin luovat painetta hinnanasetannalle ja kannattavuudelle.

Uskoa yritystoiminnan tuloksellisuuteen on

Urakoitsijat ja suunnittelijat arvioivat tulostason pysyvän vuoden 2018 tasolla. Erityisesti urakoitsijoilla näyttää olevan hienoista henkilöstön lisäystarvettakin.

Kysely lähetettiin maaliskuussa 2019 STUL:n ja NSS:n jäsenkuntiin. Vastausprosentti oli 17.

...

Vastaajien avoimia kommentteja, lainauksia muokattu:

- Talouslama lähestyy. Tulevan hallituksen toimenpiteet ratkaisevat. Ihmisten ostovoima vähenee.

- Pohojammaalla näyttää tilanne ihan hyvältä.

- Vuonna 2020 rakentaminen ja yleinen talous niiaa pahasti. Korjaus- ja julkinen rakentaminen säilyy kohtuullisella tasolla, koska homeiset koulut ja päiväkodit pitää rakentaa uusiksi. Täällä Nokialla uusiksi on mennyt terveyskeskus, kirjasto, monta koulua, useita päiväkoteja. Valtakunnan tasolla tieverkko ja radat huutavat apua. Mistä rahat?

- Kaikki kohteet alkavat olla KVR-kohteita, joihin pääsemiseksi pitäisi Lapissa viikkotolkulla ”voidella” rakennusliikkeiden pomoja, että pääsee edes tarjoamaan mitään heille. Julkishallinnon johtajat menevät aina sen helpoimman kautta, vaikka se maksaa heille aivan helvetisti enemmän kuin suora kilpailutus. Hankintalaki on saanut aikaan sen, että eivät uskalla kilpailuttaa tai lähinnä eivät viitsi kilpailuttaa, kun KVR on helpompi tapa.

- Tekevälle (joka ei hinnoittele itseään ulos) on edelleen töitä ihan niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä!

- Vaikka rakennusluvat ovat vähentyneet uhkaavasti, niin vielä ensi vuonnakin talotekniikassa riittää kasvukeskuksissa tekemistä.

- Kokeneista suunnittelijoista edelleen pulaa.

Talousjohtaja Sami Pilkkikangas, STUL ry, puh. 09 547 610, sami.pilkkikangas@stul.fi

Rakennustuotanto kokonaisuudessaan tulevana puolivuotiskautena
Yrityksemme nykyinen työkanta verrattuna työkantaan puoli vuotta sitten
Tarjouskyselyjen määrä nyt verrattuna tarjouskyselyjen määrään 3 kk sitten
Eri rakennustyyppien tuotantomuutokset tulevana puolivuotiskautena

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on sähköisen talotekniikan asiantuntija, edunvalvoja, vahva vaikuttaja ja johtava tiedon tuottaja. Liiton yli 3 000 jäsenyritystä rakentavat ja pitävät kunnossa sähkö- ja televerkot ja huolehtivat siitä, että sähköistykset ovat maailman parhaimmistoa niin energiatehokkuuden, älykkyyden kuin turvallisuudenkin kannalta.
STUL huolehtii alan toimijoiden osaamisesta tuottaen, jalostaen ja välittäen ammattitietoa jäsenyrityksille ja koko sähköalalle samoin kuin pienrakentajille, kiinteistö- ja rakentamisalalle sekä alan koulutukseen hakeutuville nuorille.
Jäsenilleen STUL tarjoaa runsaasti etuja, mm. kattavat tekniset, juridiset ja liiketoiminnalliset neuvontapalvelut.
www.stul.fi

NSS ry on Suomen sähköalan suunnittelijoiden ja suunnittelutoimistojen yhdistys, jonka toiminta-ajatuksena on kehittää hyvää sähkösuunnittelutapaa ja toimia sähköalan suunnittelijoiden ja suunnittelutoimistojen ammatillisena yhdyssiteenä. Jäsenistö koostuu yli sadasta toimistojäsenestä, noin viidestäsadasta henkilöjäsenestä ja noin kahdeksastakymmenestä yhteistoimintajäsenestä.
NSS ry osallistuu aktiivisesti alan lainsäädännön kehittämiseen, antaa lausuntoja sekä tekee aloitteita säädösten ja määräysten uusimiseksi sekä ohjaa jäsenistöään erilaisten määräysten soveltamisessa.
NSS-Visio: Sähköteknisen suunnittelun korkea arvostus perustuu koulutetun henkilöstön osaavaan ja tuottavaan työhön. Suunnittelukohteiden hyvä elinkaaritalous ja käyttäjäystävällisyys perustuu suunnittelijan kykyyn ottaa huomioon asiakkaan ja käyttäjän toiveet sekä tulevaisuuden tarpeet.
www.ssoy.fi