Rakentamisessa jätteiden vähentäminen ja kiertotalous ovat suomalaisten mielestä hyviä keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Rakentamisessa ja suurissa remonteissa syntyy usein paljon jätettä, josta osa on hyötykäytettävää ja osa hyödyntämiseen kelpaamatonta jätettä. Suomalaisten mielestä rakennusjätteiden vähentäminen, kierrätys, uusiomateriaalit sekä kiertotalous ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen hillinnässä. Tämä selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Rakentamisen vaikutuksista kysyttäessä 42 prosenttia suomalaisista mainitsee jätteiden vähentämisen ja kierrätyksen keskeiseksi asiaksi ilmastonmuutoksen hillinnässä.

EU-maat ovat asettaneet yhteisen tavoitteen rakennus- ja purkujätteiden kierrättämisestä.

– Rakennusalalla kiinnitetään tänä päivänä paljon huomioita ekologisuuteen, rakennusmateriaalien elinikään, materiaalitehokkuuteen ja kierrätettävyyteen. Ekologinen ajattelutapa näkyy esimerkiksi siinä, että alan toimijat ovat aktiivisesti kehittämässä ratkaisuja rakennusjätteen hyödyntämiseksi raaka-aineena sekä materiaalien uudelleenkäyttöön. Tuotteiden ympäristövaikutukset sekä rakennushankkeen hiilijalanjälkilaskenta kiinnostavat erittäin paljon alan toimijoita. Jotta rakennusmateriaalien kierrättäminen ja uusiokäyttö onnistuvat, se vaatii huolellista suunnittelua, lajittelua ja sen organisoimista työmailla, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kertoo.

– Rakennustyömaiden yleisimpiä jätejakeita ovat puu- ja metallijäte, betoni-, tiili- ja muut kivipohjaiset aineet ja rakennusjäte eli sekajäte. Sekajätteen joukkoon päätyy edelleen liian paljon kierrätettävää tai käyttökelpoista materiaalia. Työmaalla täytyisi pystyä keräämään ja lajittelemaan myös hyötykäyttöön kelpaavat jätelajit, kuten muovit, pahvit, kipsilevyt, lasi, eristevillat, maa-aines sekä uudelleenkäyttöön soveltuvat rakennusosat, Starkin vastuullisuusjohtaja Anne Koskinen lisää.

Tutkimus osoittaa, että 35 prosenttia suomalaisista pitää uusiomateriaaleja ja kiertotaloutta keskeisenä seikkana ilmastonmuutoksen hillinnässä.

– Valikoimastamme löytyy esimerkiksi ekologisia, kierrätettäviä puukuitueristeitä. Uskon, että uusiomateriaalien ja täysin kierrätettävien tuotteiden määrä kasvaa tulevaisuudessa entisestään, Päiväniemi arvioi.

Eri tuloluokat suhtautuvat eri tavoin jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen

Tutkimuksen mukaan alle 20 000 euroa vuodessa tienaavat suomalaiset pitävät jätteiden vähentämisen ja kierrätyksen merkitystä vähäisempänä kuin enemmän tienaavat. Pienituloisista vain 35 prosenttia pitää tätä merkityksellisenä ilmastonmuutoksen hillinnässä, kun taas 50 001–75 000 euroa vuodessa tienaavien kotitalouksien keskuudessa vastaava luku on 52 prosenttia.

Asiantuntijan vinkit rakennusjätteiden vähentämiseen:

1. Suunnittele ja mitoita huolellisesti. Älä ylimitoita materiaalitarpeitasi, vaan hanki tuotteita vain tarpeesi mukaan. Puutavaran voi tilata esimerkiksi määrämittaisena.

2. Hyödynnä ylimääräiset materiaalit eli muista uusio- ja hyötykäyttö. Mikäli materiaaleja kuitenkin jää yli, hyödynnä niitä muihin käyttötarkoituksiin. Tuttavasi saattavat myös tarvita vastaavia materiaaleja omissa remonteissaan.

3. Huolehdi materiaaleista. Säilytä herkkiä materiaaleja sisätiloissa tai ulkona huolellisesti peiteltynä. Pyydä tarvittaessa myyjiltä lisätietoja materiaalien oikeaoppisesta säilytyksestä.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Anne Koskinen, vastuullisuusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 773 0409, anne.koskinen@stark-suomi.fi

Olarinluoma 15

09 3541 0000https://yritys.stark-suomi.fi/

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Tutkimus: Mökkiä ostettaessa jätetään ”remontointivara” huomattavasti useammin kuin kotia hankittaessa17.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vain kymmenes suomalaisista ostaisi uudeksi kodikseen oman budjettihaarukkansa alapäässä olevan kohteen, joka vaatii paljon remonttitöitä, kun taas noin seitsemän kymmenestä kallistuisi hieman kalliimpaan vaihtoehtoon, jossa ei olisi akuutteja remonttitarpeita. Mökkiä ostettaessa remontointia ei siis vieroksuta läheskään yhtä paljon, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä tuhannen vastaajan Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta.

Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun4.4.2024 09:25:00 EEST | Tiedote

Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.