Rakkaudentäyteinen feel good -romaani parhaaseen brittityyliin

Brittikirjailija Ruth Hoganin ensimmäinen suomennettu romaani Kadonneiden tavaroiden vartija leikkaa läpi vuosikymmenten 70-luvulta nykypäivään ja kietoo toisiinsa yllätyksellisellä tavalla monta tarinaa rakkaudesta.

Kirjan kansikuva (kansi: Laura Noponen)

Padua on ruusupuutarhan ympäröimä lontoolainen talo, jonka omistaa iäkäs kirjailija Anthony Peardew. Kirjailijan apuna työskentelee nelikymppinen Laura, joka pakenee ihmissuhteiden haavoittavuutta Paduan ruusuntuoksuisiin huoneisiin ja pysähtyneeseen aikaan.

Neljäkymmentä vuotta aiemmin nuori Eunice kiiruhtaa pitkin Lontoon Bloomsbury Streetiä työhaastatteluun. Vihreä ovi, kolkutus. Ennen kuin Eunice on edes ehtinyt astua kynnyksen yli, hän on umpirakastunut sen toisella puolella seisovaan mieheen.

Pääjuonta puhkovat vanhan kirjailijan talteen keräämiin esineisiin liittyvät pienet tarinat. Niiden kirpeys jää mieleen, mutta sitäkin vahvempana läikähtää sydämeen Hoganin maailman lämmin toivo.

Ruth Hogan syntyi Bedfordissa Englannissa perheeseen, jonka äiti työskenteli kirjakaupassa. Ruth luki kaikki kirjat, jotka vain sai käsiinsä, ja hänen lapsuutensa suosikkeihin kuuluivat muun muassa Muumit.

Hoganin esikoisromaani Kadonneiden tavaroiden vartija ilmestyi Englannissa vuonna 2017 ja on ollut siitä lähtien myydyimpien kirjojen joukossa. Hoganilta on julkaistu myös kaksi muuta romaania, jotka Bazar julkaisee myöhemmin suomeksi. Seuraava Hoganin kirja Lauluja variksille ilmestyy elokuussa 2020.

Ruth Hogan: Kadonneiden tavaroiden vartija
Alkuteos The Keeper of Lost Things | Suomentanut Susanna Tuomi-Giddings
335 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Arvostelukappaleet ja lisätiedot:

Kirjan kansikuva (kansi: Laura Noponen)
Ruth Hogan (kuva: Simon Weller)

www.bazarkustannus.fi

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.