Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö

Rakkaudesta lapseen – Lastensuojelujärjestö Pesäpuu ry juhlii 20-vuotista taivaltaan vuonna 2019

Valtakunnallinen lastensuojelun kehittämisjärjestö Pesäpuu ry täyttää ensi vuonna 20 vuotta. Juhlavuotta vietetään Tekoja – Rakkaudesta lapseen -teemalla yhdessä lastensuojelun piirissä olevien lasten, nuorten ja perheiden sekä kumppanien kanssa. Juhlavuoden suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Juhlavuotenaan Pesäpuu tahtoo nostaa esiin rakkauden lastensuojelussa ja synnyttää keskustelua sen merkityksestä sijaishuollossa. Teeman tarkoituksena on herätellä lastensuojelun ammattilaisia ja toimijoita tarkastelemaan toimintaansa ja työtään välittämisen kautta. Vuonna 2019 Pesäpuu haastaa kaikki mukaan luomaan ja jakamaan rakkauden tekoja, joilla tuetaan ja edistetään lasten hyvinvointia.

Pesäpuu toimii valtakunnallisesti lastensuojelun asiakkaina olevien lasten aseman parantamiseksi sekä lasten osallisuuden vahvistamiseksi. Kahden vuosikymmenen ajan järjestö on pyrkinyt lapsen oikeuksien, lastensuojeluosaamisen ja toiminnan vaikuttavuuden lisäämiseen yhdessä lasten ja heidän vanhempiensa sekä ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on, että jokainen lastensuojelun piirissä oleva lapsi ja nuori tuntee olevansa turvassa, osallinen ja arvokas ja että hän voi vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin.

Pesäpuun toiminta alkoi vuonna 1993 projektista, jossa Raha-automaattiyhdistyksen tuella luotiin yhteistyössä kuntien ja järjestöjen (Perhehoitoliitto ry ja Pelastakaa Lapset ry) kanssa Suomeen sijaisvanhempien ennakkovalmennus- ja täydennyskoulutusohjelma. Vuonna 1999 projektin pohjalta syntyi lastensuojelun kehittämisjärjestö Pesäpuu. Tähän mennessä Pesäpuun ennakkovalmennuksen on käynyt jo yli 12 000 sijaisvanhempaa ja kouluttajakoulutuksen noin 600 sosiaalityöntekijä-sijaisvanhempi-paria.

Pesäpuun toiminnan keskiössä on laadukas lastensuojelu ja tavoitteena yhä suunnitelmallisempi ja lasta kuuleva toimintakulttuuri. Päämääränä on nostaa näkyviin lastensuojelukentällä olevia muutostarpeita ja asiakkaiden kokemuksia sekä lisätä aikuistoimijoiden osaamista ja valmiutta edistää lapsen oikeuksien toteutumista.

Rakkauden teot kulkevat juhlavuonna Pesäpuun kehittämistyön lisäksi mukana ulostuloissa sekä tapahtumissa, joita järjestetään yhdessä yhteistyötahojen kanssa ympäri Suomen. Juhlavuoden tapahtumat tarkentuvat Pesäpuun verkkosivujen tapahtumakalenteriin.

Rakkauden ja lastensuojelun ympärillä käytävään keskusteluun voi osallistua ja lasten hyvinvointia edistäviä tekoja nostaa esiin sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #Pesäpuu20 ja #Rakkaudestalapseen.

Viestinnän asiantuntija Marjukka Koskenkorva
puh. 044 715 0211, marjukka.koskenkorva@pesapuu.fi

Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö
Ilmarisenkatu 17 A
40100 Jyväskylä

014 332 2500http://www.pesapuu.fi/

Pesäpuu ry on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö, jonka tehtävänä on lisätä lasten ja heidän läheistensä hyvinvointia lastensuojelussa. Visiomme on, että jokainen lapsi lastensuojelussa on turvassa, osallinen ja arvokas. Se on meidän Lupaus Lapselle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö

Sijoitetuille lapsille koulunkäynnin sujuminen on elintärkeää – Sisukas tuo tuen lähelle lasta21.11.2018 11:45:04 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 12.11.18 julkaiseman seurantatutkimuksen mukaan sijaishuollon piirissä olevien nuorten määrä on tuplaantunut kymmenessä vuodessa. Tutkimus osoittaa, että lasten hyvinvointiongelmien taustalla vaikuttavat usein perheeseen kasaantuneet haasteet, jotka puolestaan heijastuvat lasten koulumenestykseen. Sisukas-malli tarjoaa lähiverkoston avulla työkaluja alakouluikäisten sijoitettujen lasten koulunkäynnin varhaiseen tukemiseen, suojaavien tekijöiden vahvistamiseen sekä monitoimijaisen yhteistyön haasteisiin.

Mediakutsu: VIII valtakunnalliset lastensuojelun perhehoidon päivät 7.–8.11. Laukaassa – Lapsille parasta mahdollista hoivaa perhehoitajan hyvinvoinnista huolehtimalla1.11.2018 12:17:54 EET | Kutsu

Tampereen ammattikorkeakoulussa juuri tehdyn kyselytutkimuksen mukaan perhehoitajat kokevat vointinsa ja elämänlaatunsa kohtalaisen hyväksi. Noin puolet kyselyyn vastanneista perhehoitajista kuitenkin kertoo, että ovat viimeisen puolen vuoden aikana olleet huolissaan mielialastaan. Suurin osa vastaajista ei ole käynyt perhehoitajille tarkoitetuissa terveys- ja hyvinvointitarkastuksissa tai eivät ole tienneet mahdollisuudesta päästä tarkastukseen. Perhehoitajan hyvinvointi nousee vastaajien kokemusten mukaan joko harvoin tai ei koskaan puheeksi sosiaalityöntekijän kanssa. Perhehoidon päivillä hyvinvointia lähestytään kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista yhdessä kaikkien perhehoidon osapuolten kanssa.

Mediakutsu: Nuorten elämä päihteiden ympärillä – Päihteet? –koulutusfoorumi ammattilaisille 4.9.2018 Jyväskylässä30.8.2018 11:33:40 EEST | Kutsu

"Huumeet on nykyaikaa. Huumeita on helpompi saada kuin apua.” Jokainen nuori tietää, mistä huumeita saa. Nuoret kertovat, että ammattilaiset eivät osaa tunnistaa nuorten päihteiden käyttöä tai puuttua siihen. Päihteet? –koulutusfoorumissa 4.9. klo 10–16 Jyväskylän Veturitalleilla (Veturitallinkatu 6) kuullaan sijaishuollossa asuvien nuorten ajatuksia päihteistä, elämästä päihteiden ympärillä ja siitä, millaista apua päihteitä käyttävä nuori tarvitsee.

Lapset kehittämässä parempaa lastensuojelua – Salapoliisi Mäyrän musiikkivideo tekee näkyväksi pienten kanssa tehtävää vaikuttamistyötä29.8.2018 09:21:53 EEST | Tiedote

Valtakunnallinen lastensuojelujärjestö Pesäpuu ry kehittää lastensuojelua yhdessä lasten kanssa, jotta myös pienempien ääni ja kokemukset saataisiin esiin. Lasten kehittämistyötä eli Salapoliisitoimintaa johtaa käsinukke Mäyrä, jonka juuri julkaistu laulu tekee lasten osallisuutta näkyväksi ja kutsuu lapsia ja aikuisia toimintaan mukaan.