Rakkauselokuvan käsikirja paljastaa elokuvan lumovoiman

Markku Soikkelin Rakkauselokuvan käsikirja on ensimmäinen suomenkielinen tietoteos, joka selittää filmiromanssin lumovoimaa ensisuudelman arvoituksesta kuolinvuoteella lausuttuihin hyvästeihin.

Rakkauselokuvan käsikirja käsittelee rakkauselokuvan historiaa lajityypeittäin. Romanttinen komedia syntyy screwball-farsseista, muuttuu Woody Allenin älykkötarinoiksi ja kokee uuden tulemisen 2000-luvun sinkkuromansseina. Melodraaman parhaat esimerkit löytyvät puolestaan pianoaiheisista elokuvista sekä rikoksiin ja sairauksiin keskittyvistä tarinoista. Askel syvemmälle rakkauden ihmemaailmaan otetaan paranormaaleissa romansseissa, balladeissa, turistiromansseissa, pukudraamoissa ja teiniromansseissa. Rakkaustarinalla on oma realisminsa, mutta loppu voi olla onnellinen monella tapaa.

Rakkauselokuvan käsikirja nostaa esille myös näyttelijäntyön, puvustuksen ja musiikin merkityksen tunteisiin vetoavassa kerronnassa. Klassikoiden katveessa pohditaan tuhkimotarinoita, romansseja, sekä erotiikan ja seksin käyttämistä elokuvien kerronnassa.

FT Markku Soikkeli on tamperelainen opettaja, tutkija ja kirjailija. Soikkeli on julkaissut romaaneja, esseitä, kritiikkejä sekä kaksi tutkimusta rakkauskertomusten historiasta (1998 ja 2016). Elokuvan lajihistoriaa hän esitteli myös edellisessä tietokirjassaan Tieteiselokuvan käsikirja (2016).

Teos: Rakkauselokuvan käsikirja
Kirjoittaja: Markku Soikkeli
Ilmestymispäivä: 14.2.2018
Sivuja: 390

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Väinö Tannerin tie 3, 3. krs

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa Kirjastopalvelu Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. Kirjastopalvelu Oy on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.

Helppoa luettavaa: selkokirjoja klassikkoromaanista chick litiin2.8.2018 09:00Tiedote

Avain julkaisee syksyllä viisi uutta selkokirjaa. Lapset pääsevät tutustumaan Timo Parvelan suosittuun Maukka ja Väykkä -sarjaan Riikka Tuohimetsän selkomukautuksen avulla. Nuorille ja aikuisille lukijoille julkaistaan Tuija Takalan chick lit -teos Lauralle oikea, Marja-Leena Tiaisen Hiekalle jätetyt muistot, Tapani Baggen Polttava rakkaus ja Jules Vernen klassikkoromaani Sukelluslaivalla maailman ympäri Pertti Rajalan selkomukauttamana. Kirjat ilmestyvät 2.8.2018.