Rakkauselokuvan käsikirja paljastaa elokuvan lumovoiman

Markku Soikkelin Rakkauselokuvan käsikirja on ensimmäinen suomenkielinen tietoteos, joka selittää filmiromanssin lumovoimaa ensisuudelman arvoituksesta kuolinvuoteella lausuttuihin hyvästeihin.

Rakkauselokuvan käsikirja käsittelee rakkauselokuvan historiaa lajityypeittäin. Romanttinen komedia syntyy screwball-farsseista, muuttuu Woody Allenin älykkötarinoiksi ja kokee uuden tulemisen 2000-luvun sinkkuromansseina. Melodraaman parhaat esimerkit löytyvät puolestaan pianoaiheisista elokuvista sekä rikoksiin ja sairauksiin keskittyvistä tarinoista. Askel syvemmälle rakkauden ihmemaailmaan otetaan paranormaaleissa romansseissa, balladeissa, turistiromansseissa, pukudraamoissa ja teiniromansseissa. Rakkaustarinalla on oma realisminsa, mutta loppu voi olla onnellinen monella tapaa.

Rakkauselokuvan käsikirja nostaa esille myös näyttelijäntyön, puvustuksen ja musiikin merkityksen tunteisiin vetoavassa kerronnassa. Klassikoiden katveessa pohditaan tuhkimotarinoita, romansseja, sekä erotiikan ja seksin käyttämistä elokuvien kerronnassa.

FT Markku Soikkeli on tamperelainen opettaja, tutkija ja kirjailija. Soikkeli on julkaissut romaaneja, esseitä, kritiikkejä sekä kaksi tutkimusta rakkauskertomusten historiasta (1998 ja 2016). Elokuvan lajihistoriaa hän esitteli myös edellisessä tietokirjassaan Tieteiselokuvan käsikirja (2016).

Teos: Rakkauselokuvan käsikirja
Kirjoittaja: Markku Soikkeli
Ilmestymispäivä: 14.2.2018
Sivuja: 390

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Väinö Tannerin tie 3, 3. krs

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa BTJ Finland Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. BTJ Finland Oy on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.

Avaimen syksy 2018: Tietoa aikuiselle ja nuorelle lukijalle11.4.2018 08:33Tiedote

Avain julkaisee syksyllä 2018 tieto- ja selkokirjallisuutta kaikenikäisille. Mukana ovat muun muassa Ines Lukkasen kahvipöytäteos somehitiksi nousseesta Taidevandalismi -meemisivusta, Krista Launosen omakohtainen, surua pohtiva Ofelian suru ja Mikko Saaren lautapelejä esittelevä Löydä lautapelit. Kaikenikäiset pehmolelujen ystävät pääsevät opettelemaan arvokkaita niksejä Sari Kanalan Luotsikadun nallesairaala -kirjasta. Lastenkirjojen rakkaiden sankareiden taustoihin ja tarinoihin tutustutaan Kuka kukin on lastenkirjoissa -teoksen avulla.