Rakkauselokuvan käsikirja paljastaa elokuvan lumovoiman

Markku Soikkelin Rakkauselokuvan käsikirja on ensimmäinen suomenkielinen tietoteos, joka selittää filmiromanssin lumovoimaa ensisuudelman arvoituksesta kuolinvuoteella lausuttuihin hyvästeihin.

Rakkauselokuvan käsikirja käsittelee rakkauselokuvan historiaa lajityypeittäin. Romanttinen komedia syntyy screwball-farsseista, muuttuu Woody Allenin älykkötarinoiksi ja kokee uuden tulemisen 2000-luvun sinkkuromansseina. Melodraaman parhaat esimerkit löytyvät puolestaan pianoaiheisista elokuvista sekä rikoksiin ja sairauksiin keskittyvistä tarinoista. Askel syvemmälle rakkauden ihmemaailmaan otetaan paranormaaleissa romansseissa, balladeissa, turistiromansseissa, pukudraamoissa ja teiniromansseissa. Rakkaustarinalla on oma realisminsa, mutta loppu voi olla onnellinen monella tapaa.

Rakkauselokuvan käsikirja nostaa esille myös näyttelijäntyön, puvustuksen ja musiikin merkityksen tunteisiin vetoavassa kerronnassa. Klassikoiden katveessa pohditaan tuhkimotarinoita, romansseja, sekä erotiikan ja seksin käyttämistä elokuvien kerronnassa.

FT Markku Soikkeli on tamperelainen opettaja, tutkija ja kirjailija. Soikkeli on julkaissut romaaneja, esseitä, kritiikkejä sekä kaksi tutkimusta rakkauskertomusten historiasta (1998 ja 2016). Elokuvan lajihistoriaa hän esitteli myös edellisessä tietokirjassaan Tieteiselokuvan käsikirja (2016).

Teos: Rakkauselokuvan käsikirja
Kirjoittaja: Markku Soikkeli
Ilmestymispäivä: 14.2.2018
Sivuja: 390

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Avaimen kirjasyksy 2019 on julkistettu29.3.2019 12:18:00 EETTiedote

Avaimen syksyn 2019 kirjat ilahduttavat monipuolisuudellaan. Berliinin muuri murtui 30 vuotta sitten, ja Kati Koivikon teos kuljettaa DDR:n muutosten kautta tämän päivän Eurooppaan. Markku Kaskelan ja Tomi Kontion kirja houkuttelee vaelluksille Italiaan. Seija Simola oli eräs kaikkien aikojen hienoimmista laulajistamme, Ismo Loivamaa ja Pirkko Vekkeli kertovat hänen tarinansa kirjassa Kun aika on – Seija Simolan tarina. Tom of Finland -neuleet houkuttavat ulos lankakaapista teoksessa Neulo poika, neulo. Paula Hotin Gini-kirja kertoo kuningatarten ja katunaisten juomasta, ja Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita lumoaa kaikki puutalojen ystävät.