RAKLIn ja Kiinteistöliiton selvitys: Kaavavaatimukset vaikuttavat merkittävästi asuntorakentamisen hintaan

RAKLIn ja Kiinteistöliiton toteuttaman selvityksen mukaan kaavavaatimusten yhteisvaikutuksella on merkittävä asuntorakentamisen hintaan vaikuttava tekijä. Suurin kustannuksia lisäävä tekijä on autopaikkavaatimus. Myös yhteis- ja liiketiloilla sekä pyöräpaikkavaatimuksilla voi olla huomattava kustannusvaikutus. Selvityksessä kustannusvaikutukset on laskettu käyttäen neljää kaavaesimerkkiä, joista kolme sijaitsee Helsingissä ja yksi Turussa.

RAKLIn ja Kiinteistöliiton selvitys kaavamääräysten kustannusvaikutuksista osoittaa, että määräysten kokonaisuudella on merkittävä kustannusvaikutus rakentamiskustannuksiin, ja näin ollen myös asumisen hintaan.

Rakentamisen kokonaiskustannuksista kaavamääräysten kustannukset ovat yksi suurimmista kustannuseristä. Tämän selvityksen esimerkeissä kaavamääräysten kustannuksia on verrattu 8-kerroksisen, yhden porrashuoneen perustalon toteutuskustannuksiin. Esimerkkikaavoissa kustannukset ovat noin 15–33 prosenttia rakentamisen kokonaiskustannuksista perustalon kustannusten päälle.

Kustannusten muodostumisessa asemakaavoitusvaihe on kriittinen. Kun rakennettavan tuotteen ominaisuudet määritellään kaavan yksityiskohdissa, tullaan määritellyksi kohteen kustannustaso. Rakennussuunnittelulla ja toteutuksella voidaan vaikuttaa enää vain vähäisessä määrin kustannuksiin.

”Kaavamääräysten yhteisvaikutuksilla voi olla merkittävä vaikutus siihen voidaanko hankkeita käynnistää tai rahoittaa, tai siihen kenellä on taloudelliset edellytykset ostaa tai vuokrata valmistuvia asuntoja. Jos halutaan aidosti hillitä asumisen kohoavia kustannuksia, niin kustannustietoisuuden parantaminen on ensiarvoisen tärkeää siinä vaiheessa prosessia, jossa kustannuksiin voidaan eniten vaikuttaa. Tämä korostuu etenkin tilanteissa, joissa haetaan kestäviä ratkaisuja täydennysrakentamiseen”, kertoo RAKLIn johtaja Kimmo Kurunmäki.

Asemakaavaa laadittaessa arvioitava kaavamääräysten vaikutus rakentamiskustannuksiin

Selvitys suosittaa valmistelijoita sisällyttämään arvion kaavamääräysten vaikutuksista rakentamiskustannuksiin ennen kunnan luottamuselinten päätöksentekoa. Kaavoissa tulisi esittää vain välttämättömät määräykset ja varmistaa, että itse rakennushankkeen suunnittelijalla on riittävästi vapausasteita esimerkiksi massoittelun ja huoneistojakauman suhteen.

Asemakaavoissa tulisi myös välttää tiukkoja yksityiskohtia, sillä ne lisäävät tarvetta poikkeamismenettelyille sekä rajaavat investoijan mahdollisuuksia kehittää toteutuskonsepteja.

”Tulevilla kuntapäättäjillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, ettei kunta omilla toimillaan nosta asumisen kustannuksia ja heikennä kunnalle elintärkeitä investointimahdollisuuksia. Siksi kunnalliseen päätöksentekoon olisi tuotava mahdollisuus arvioida asumisen laatua ja kustannuksia myös asukkaan kannalta. Ylimitoitetut ja kustannuksia kasvattavat kaavamääräykset näkyvät suoraan asukkaan kukkarolla”, toteaa Kurunmäki.

Kimmo Kurunmäki
Johtaja, yhdyskunta ja infra
kimmo.kurunmaki@rakli.fi

Petri Roininen
Ohjausryhmän puheenjohtaja
petri.roininen@investorshouse.fi

RAKLIn ja Kiinteistöliiton selvitys on laadittu kaavoittajien, rakennuttajien, sijoittajien ja kiinteistönomistajien yhteistyönä. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti asemakaavamääräysten vaikutuksia uusien asuntojen tuotantokustannusten muodostumiseen ja hankkeiden käynnistysmahdollisuuksiin, ei asuntojen hintoihin eikä elinkaaren aikaisiin hyötyihin tai kustannuksiin. Selvityksessä annetaan suosituksia asemakaavoituksen kustannusvaikutusten selvittämiseksi kaavaa laadittaessa ja siitä päätettäessä sekä mihin suuntaan asemakaavoitusta olisi hyvä ohjata. Selvitys on jatkoa RAKLIn vuonna 2015 laatimaan raporttiin kaavamääräysten kustannusvaikutuksista.

Turun seudun kiinteistökauppa- ja rakennusmarkkinat pysyneet aktiivisina15.4.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Rakentamisen volyymit kasvoivat Turussa vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta. Uusia asuntoaloituksia tilastoitiin 2000-luvun ennätysmäärä ja merkittäviä toimitilahankkeita sekä käynnistyi että valmistui. Turun seudun kiinteistökauppavolyymi pysyi melko korkealla tasolla, ja prime-toimistojen tuottovaatimukset laskivat hieman. Toimitilavuokramarkkinoilla eletään kuitenkin muiden suurten kaupunkien tavoin haasteellisia aikoja ja näkymät ovat monin osin negatiivisia.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntotarjonnan kasvu jatkuu, vuokrien nousu hiipuu14.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntosijoittaminen houkuttelee lisää pääomia, vaikka tarjonnan ripeä kasvu painaa vuokrien nousuodotuksia kaikissa suurissa kaupungeissa. Kaikkien ammattimaisten sijoittajaryhmien odotetaan kasvattavan vuokra-asuntosijoituksiaan tulevan vuoden aikana. Koronapandemia painottaa vuokra-asuntojen kysyntää aiempaa suurempiin asuntoihin, matalamman vuokratason alueille sekä pääkaupunkiseudun kehyskuntiin.

Jyväskylän toimitilavuokramarkkinat hiljenivät ja epävarmuus kasvoi koronan myötä23.2.2021 15:15:50 EET | Tiedote

Koronakriiisi näkyy Jyväskylän ja koko Suomen kiinteistömarkkinoilla kaupankäynnin hiljenemisenä, sijoittajien valikoivuuden lisääntymisenä sekä toimitilakysynnän epävarmuuden kasvuna. Jyväskylän seudun kiinteistökauppojen määrä putosi vuonna 2020, ja toimitilojen vajaakäyttö kasvoi uudisrakentamisen ja markkinatilanteen heikkenemisen myötä. Myös asuntojen vuokrat ja käyttöasteet notkahtivat, kun tarjonta kasvoi ja korona heikensi kysyntää.