RAKLIn kysely työympäristöjen tulevaisuudesta: Käyttäjäkokemus, yhteisöllisyys ja tilaratkaisujen joustavuus korostuvat

RAKLIn toteuttaman kyselyn mukaan toimistotilojen käyttäjät ja tilojen vuokranantajat odottavat koronatilanteen rauhoittumista ja paluuta uuteen toimistoelämään. Yritykset uskovat, että jatkossa etätyön määrä kasvaa ja toimiston tilat muuttuvat yhteisöllisimmiksi. Epävarmuus tulevaisuudesta kasvattaa joustavien vuokrasopimusten suosiota.

Kyselyn teemat käsittelivät työympäristön roolia liiketoiminnan tukena, tilojen käyttöä, vuokrasopimusten pituutta ja joustavuutta sekä koronapandemian vaikutuksiaToimistotilojen käyttäjät ja tilojen sijoittajaomistajat uskovat etätöiden suosion jatkuvan, kun koronapandemia helpottaa. Vastaajat arvioivat, että jatkossa toimistotyöntekijät tekevät keskimäärin kolme päivää viikossa etätöitä.

Etätyön yleistyessä toimistotilan tarve vähenee kyselyn mukaan suurimmalla osalla yrityksistä neliömäärissä noin 10–30 prosenttia. Erot organisaatioiden välillä ovat kuitenkin merkittäviä. Lähes joka viidennes vastaajista uskoo, että tilan tarve vähenee jopa puolella ja joka kymmenes vastaajista uskoo tilantarpeen kasvavan tulevaisuudessa.

Epävarmuus tilojen tarpeesta saa käyttäjäyritykset suosimaan entistä lyhyempiä vuokrasopimuksia. Vuokrakohteissa toivottiin myös tilojen joustavuutta erityisesti pinta-alan suhteen. Puolet käyttäjistä on valmiita maksamaan enemmän, jos vuokrasuhde on joustava.

Viimeistään keväästä jatkunut etätyöjakso oosoittanut, kuinka suuri merkitys työtapojen ja työympäristön jatkuvalla kehittämisellä on organisaatioiden toiminnalle. Edelläkävijät ovat kehittäneet monipaikkaista työskentelyä pitkään ja lähtivät poikkeusaikaan paalupaikalta. Vastaavasti osalle organisaatioista toimistotilan käyttö voi muuttua suurestikinJoustavuus korostuu niin organisaatioille kuin työntekijöille. Uusille työympäristöratkaisuille on kysyntää ja markkina monipuolistuu”, RAKLIn Toimitilat-toimialan johtaja Mikko Östring kertoo

Toimistoissa kohdataan työkavereita ja tehdään töitä yhdessä

Sekä käyttäjäorganisaatiot sekä sijoittajaomistajat uskovat toimistotilojen laadun korostuvan entisestään. Yritysten haasteeksi voi muodostua kuinka houkutella työntekijät takaisin toimistolle. Kyselyn vastaajien mukaan työtilat muuttuvat entistä enemmän kollegoiden välisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen sopiviksi. Toimistoista haetaan hyviä projektityötiloja ja videoneuvottelutiloja. Yksin tehtävä työ siirtyy enemmän etätyöpisteille.

Sijoittajien näkökulmasta toimistotiloista tulee entistä yleisluontoisempia ja muunneltavampia kulloisen vuokralaisen tarpeiden mukaan. Vuoropuhelu vuokralaisen kanssa tulee entistä tärkeämmäksi, jotta muuttuviin tarpeisiin pystytään vastaamaan ja tiloja voidaan pienentää tai laajentaa tarpeen mukaan.

Tiedolla johtaminendigitaalisen työympäristön ja käyttäjäkokemuksen parantaminen korostuvat jatkuvassa kehittämisessä. Käyttöastetta seurataan jatkossa entistä tarkemmin esimerkiksi sensoreilla ja työympäristösovellukset lisääntyvät. Työtilojen digitalisen varustelutason kasvattaminen on tärkeää, jotta mahdollistetaan saumaton käyttäjäkokemus ja tasa-arvoinen osallistuminen eri paikoista”, Östring kertoo.

RAKLIn marraskuussa 2020 tekemään kyselyyn vastasi 40 työympäristön käyttäjäorganisaatiota, jotka työllistävät yli 50 000 henkilöä sekä 14 sijoittajaorganisaatiota, jotka hallinnoivat yli 8 000 000 m²:n kiinteistökantaa. Tutustu kyselyn tuloksiin täällä.

RAKLIn selvitys: Kiinteistön omistamisen verorasitus kasvanut merkittävästi 2000-luvulla13.1.2021 08:00:00 EETTiedote

RAKLIn teettämän kiinteistön omistamisen veroselvityksen mukaan kiinteistön omistamisen verorasitus on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Esimerkiksi asuinkerrostaloissa ylläpitoon sisältyvät verot ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla. Kiinteistövero, joka on kiinteistön omistamisen suurin kuluerä, on noussut asuinkerrostaloissa Helsingissä ja Tampereella yli 2,5-kertaiseksi 2000-luvun aikana.

RAKLI: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus ei ole yltämässä kunnianhimoisiin tavoitteisiinsa11.1.2021 10:00:00 EETTiedote

RAKLIn yhdyskunta ja infra -johtoryhmä on huolissaan siitä, että käynnissä oleva maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on ajautunut kauaksi alkuperäisistä tavoitteistaan. Uudistuksen käynnistyttyä kaksi vuotta sitten tavoitteena oli ajantasaistaa ja yksinkertaistaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää sekä vähentää kaavatasoja. Nyt uudistus on etenemässä täysin päinvastaiseen suuntaan. RAKLIn johtoryhmä kysyykin, onko kunnianhimo kadonnut ja lakivalmistelu siirtynyt vain paikkailemaan sekä täydentämään vanhaa?

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.