RAKLIn vähähiilisyys tiekartta: Kiinteistö- ja rakentamisalalla voidaan saavuttaa nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäinvestointeja

RAKLIn vähähiilisyys tiekartan tulokset osoittavat, että resurssi- ja tilatehokkuuden sekä kiertotalouden toimilla voidaan saavuttaa nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäinvestointeja. Näiden lisäksi päästöjä voidaan vähentää teknisten ratkaisujen valinnoilla ja pienentämällä rakennusmateriaalien päästöjä.

RAKLI toteutti yhdessä Gaia Consultingin kanssa vähähiilisyyden tiekartan, jossa selvitettiin, mistä kokonaisuuksista rakennetun ympäristön omistajan ja käyttäjän hiilijalanjälki koostuu, ja miten sitä voidaan vähentää eri kiinteistösegmenteissä.

Työ oli osa toimialojen tiekartat kokonaisuutta, jolla pyritään hallitusohjelman mukaiseen hiilineutraalisuus 2035 tavoitteeseen. Kiinteistöjen käytön roolia päästöjen lähteenä ja päästövähennysten tuottajana RAKLIn tiekartassa tarkastellaan sekä nykytilanteessa että vuoteen 2050 skenaarioiden kautta.

Maankäytöllä iso rooli ilmastopäästöjen vähentämisessä

”Jotta RAKLIn tiekartassa esitellyt tulokset on mahdollista saavuttaa, on saatava selkeitä muutoksia kaavoituskulttuuriin ja maankäyttöä ohjaaviin säädöksiin. Yksittäinen rakennus ei ole saari päästöjen näkökulmasta vaan sen sijainnilla sekä siihen liittyvällä infrastruktuurilla on erittäin merkittävä vaikutus päästöjen kokonaisuuteen”, korostaa RAKLIn tekninen johtaja Mikko Somersalmi.

”Kun säädösympäristö ja kaavoituskulttuuri estävät käyttämästä kaupunkiympäristöä ja rakennuksia tehokkaasti siihen käyttötarkoitukseen mihin niitä tarvitaan, tarkoittaa se uusien alueiden ja rakennusten rakentamista muualle. Kaavoitukseen tarvitaan joustavuutta myös ilmastovaikutusten näkökulmasta, sillä merkittävät päästölähteet kiinnitetään jo alue- ja kaupunkisuunnittelussa sekä kiinteistökohteiden suunnittelussa", jatkaa Somersalmi.

Kiinteistön osalta suurin yksittäinen päästönlähde on edelleen energiankäyttö, mutta energiantuotannon päästöjen väheneminen näkyy suoraan myös RAKLIn jäsenten päästöissä. Jos päästötöntä ostoenergiaa ei ole tulevina vuosina kohtuuhintaan saatavilla, ratkaisuna on yhä enemmän kiinteistökohtainen tai energiayhteisön kautta tehtävä oma energiantuotantoinvestointi.

RAKLIn tiekartan toteutuminen edellyttää rakennuttamiselle merkittävien sidosryhmien, kuten Energiateollisuuden ja Rakennusteollisuuden tiekartoissa mainittujen toimenpiteiden toteutumista maankäytön sääntelyn joustavoittamisen lisäksi.

Vähähiilisyys edellyttää täydennysrakentamista, tilojen tehokasta käyttöä ja käyttötarkoitustenmuutosten helpottamista

Tiekartassa tarkasteltiin myös kolmea resurssitehokkaaseen kaupunkikehittämiseen ja tilojen tehokkaaseen käyttöön liittyvää case-tapausta. Case-laskennat tehtiin, koska mainitut keinot jäävät niiden merkittävyydestä huolimatta liian vähälle huomiolle vähähiilisyyden käsittelyssä. Tulokset osoittivat, että suosimalla näitä keinoja voitaisiin rakennetun ympäristön päästöjä vähentää merkittävästi jo vuoteen 2025 mennessä ilman merkittäviä lisäkustannuksia. Niiden toteutus voidaan käynnistää heti eivätkä ne vaadi teknologian kehittymistä nykytasosta.

Lisäsääntelyn sijaan tulisi luoda kannustinmekanismeja, jotka huomioivat laajasti rakentamisen hiilijalanjälkeen vaikuttavat tekijät. Tällainen olisi esimerkiksi lisärakennusoikeus vähähiiliselle rakentamiselle kaupunkirakenteen tehokkuutta tukevilla alueilla”, toteaa Somersalmi.

Case-tapaukset osoittivat, että

1. Suosimalla täydennysrakentamista uudisalueiden rakentamisen sijaan syntyy noin 18% vähemmän päästöjä verrattuna vastaavaan greenfield-rakentamiseen

2. Päästöjä voidaan kustannustehokkaasti vähentää tilojen paremmalla hyödyntämisellä sekä per henkilö että per käytetty neliö

3. Verrattuna greenfield-rakentamiseen uusille asuinalueille tyhjillään olevien toimistojen muuntaminen asuinkäyttöön aiheuttaa noin 25 % vähemmän päästöjä

Tiekarttamateriaalit, kuten tiivistelmän, löydät RAKLIn nettisivuilta: https://www.rakli.fi/ilmastonmuutoksen-torjunta/vahahiilisyyden-tiekartta/

Mikko Somersalmi
Tekninen johtaja

+358407207645
mikko.somersalmi@rakli.fi

Susanna Aula
Viestintäpäällikkö

susanna.aula@rakli.fi

RAKLI on maamme kattavin ja vaikuttavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien, toimitilajohdon ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja alan käytäntöjen kehittämisen lisäksi tarjoamme jäsenillemme tietoa alan tulevaisuudesta ja parhaista käytännöistä sekä työkaluja oman toiminnan kehittämiseksi. RAKLIn vähähiilisyystiekartta on osa hallitusohjelman mukaista toimialojen vähähiilisyyden tiekarttatyötä, jota hyödynnetään ilmastopolitiikan valmistelussa ja sisällytetään Suomen kansainvälisen kasvun ohjelmaan.

RAKLIn selvitys: Kiinteistön omistamisen verorasitus kasvanut merkittävästi 2000-luvulla13.1.2021 08:00:00 EETTiedote

RAKLIn teettämän kiinteistön omistamisen veroselvityksen mukaan kiinteistön omistamisen verorasitus on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Esimerkiksi asuinkerrostaloissa ylläpitoon sisältyvät verot ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla. Kiinteistövero, joka on kiinteistön omistamisen suurin kuluerä, on noussut asuinkerrostaloissa Helsingissä ja Tampereella yli 2,5-kertaiseksi 2000-luvun aikana.

RAKLI: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus ei ole yltämässä kunnianhimoisiin tavoitteisiinsa11.1.2021 10:00:00 EETTiedote

RAKLIn yhdyskunta ja infra -johtoryhmä on huolissaan siitä, että käynnissä oleva maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on ajautunut kauaksi alkuperäisistä tavoitteistaan. Uudistuksen käynnistyttyä kaksi vuotta sitten tavoitteena oli ajantasaistaa ja yksinkertaistaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää sekä vähentää kaavatasoja. Nyt uudistus on etenemässä täysin päinvastaiseen suuntaan. RAKLIn johtoryhmä kysyykin, onko kunnianhimo kadonnut ja lakivalmistelu siirtynyt vain paikkailemaan sekä täydentämään vanhaa?

RAKLIn kysely työympäristöjen tulevaisuudesta: Käyttäjäkokemus, yhteisöllisyys ja tilaratkaisujen joustavuus korostuvat28.12.2020 06:00:00 EETTiedote

RAKLIn toteuttaman kyselyn mukaan toimistotilojen käyttäjät ja tilojen vuokranantajat odottavat koronatilanteen rauhoittumista ja paluuta uuteen toimistoelämään. Yritykset uskovat, että jatkossa etätyön määrä kasvaa ja toimiston tilat muuttuvat yhteisöllisimmiksi. Epävarmuus tulevaisuudesta kasvattaa joustavien vuokrasopimusten suosiota.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.