RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien odotetaan nousevan vahvimmin Turussa ja Tampereella

Vuokra-asuntojen kysyntä on vahvistumassa viime talven pienen notkahduksen jälkeen. Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana, ja etenkin kansainvälisten sijoittajien kiinnostus suomalaisia vuokra-asuntosijoituksia kohtaan on jälleen vahvassa kasvussa. Tarjonnan kasvu hillitsee vuokrien nousupaineita pääkaupunkiseudulla, ja pienten asuntojen vuokrien odotetaan nousevan eniten Turussa ja Tampereella.

”Barometriin vastanneet asiantuntijat jakavat huolen rakennuskustannusten jatkuvasta noususta. Niin tonttien, rakennusmateriaalien kuin työvoiman hinnan arvioidaan kasvavan tulevan vuoden aikana. On selvää, että jatkuvalla kustannusten lisäyksellä on vaikutus myös asumisen hintaan. Erilaiset kaavamääräykset ovat tästä hyvä esimerkki. Myös asumisen verokuorma on kestämättömän korkealla. Uusia toimia mietittäessä ja vanhoja arvioitaessa tuleekin tarkastella niiden vaikutus asumisen hintaan”, toteaa asumisen johtaja Aija Tasa RAKLIsta.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri kartoittaa alan asiantuntijoiden odotuksia vuokra-asuntomarkkinoiden kehityksestä. Barometrikysely toteutettiin elo-syyskuun vaihteessa ja siihen vastasi 71 vuokra-asuntomarkkinoiden ammattilaista. Vastaajien edustamat organisaatiot omistavat yhteensä noin 250 000 vuokra-asuntoa. Kyselyn toteutti RAKLIn toimeksiannosta KTI Kiinteistötieto Oy.

Vahva sijoittajakiinnostus kasvattaa vapaarahoitteista vuokra-asuntotarjontaa

Valtaosa, peräti 86 prosenttia barometrin vastaajista, odottaa vuokra-asuntojen tarjonnan jatkavan kasvuaan lähitulevaisuudessa. Tarjonta kasvaa etenkin vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vilkkaan rakentamisen siivittämänä. Vuokra-asuntosijoitusten kasvua odotetaan kaikissa sijoittajaryhmissä.

Selkein muutos viime kevääseen näkyy kansainvälisten sijoittajien kiinnostuksessa, jonka ennakoidaan vahvistuvan koronarajoitusten helpottaessa: peräti 84 prosenttia barometrivastaajista odottaa nyt kansainvälisten sijoittajien kasvattavan suomalaisia vuokra-asuntosijoituksiaan. Myös asuntosijoitusrahastojen ja -yhtiöiden sekä instituutiosijoittajien vahva kiinnostus vuokra-asuntosijoittamiseen jatkuu.

Koronalla ei enää vaikutusta eri kokoisten asuntojen kysyntään

Koronapandemian vaikutuksista vuokra-asuntojen kysyntään ei vastaajien näkemyksissä ole enää suuria eroja eri huoneistotyyppien välillä. Viime kevään kyselyssä pandemian nähtiin vaikuttavan laskevasti yksiöiden kysyntään, mutta nyt myös pienten asuntojen kysynnän odotetaan vahvistuvan.

Myös kysynnän alueellisessa painottumisessa on nähtävissä selkeä muutos viime kevääseen verrattuna: kun keväällä 39 prosenttia vastaajista arvioi koronan heikentävän kalliimpien alueiden vuokra-asuntokysyntää, oli tätä mieltä nyt vain 17 prosenttia asiantuntijoista. Vastaavasti näkemykset hinnaltaan edullisempien alueiden kysynnän vahvistumisesta olivat nyt huomattavasti maltillisempia kuin keväällä.

Odotukset vuokrien kehityksestä kääntyivät nousuun kevään notkahduksen jälkeen

Koronapandemian aiheuttama kysynnän notkahdus ja tarjonnan vahva kasvu taittoivat vuokrakehitysodotuksia vuodesta 2020 alkaen. Nyt odotuksissa tapahtui käänne ylöspäin, ja esimerkiksi pienten helsinkiläisasuntojen vuokrien nousuun uskoo lähes 60 prosenttia vastaajista. Vantaalla ja Espoossa vuokrien nousuodotukset ovat vain hivenen maltillisempia.

Vuokrien nousua odottavien määrä nousi pääkaupunkiseudun kaupungeissa viime keväästä, mutta jäi vielä selkeästi koronapandemiaa edeltävää tasoa matalammaksi. Pääkaupunkiseutua vahvemmin pienten asuntojen vuokrien nousuun uskotaan Tampereella ja Turussa. Jyväskylässä ja Lahdessa pienten asuntojen vuokraodotukset ovat pysyneet edelleen negatiivisena.

Suurille asunnoille eniten kysyntää pääkaupunkiseudulla

Myös suurempien asuntojen vuokraodotuksissa on viime kevääseen verrattuna tapahtunut käänne ylöspäin kaikissa suurissa kaupungeissa: Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Jyväskylässä ja Lahdessa myös suurten asuntojen vuokrien odotetaan ennemmin laskevan kuin nousevan. Kuopiossa ja Oulussa suurin osa vastaajista odottaa sekä pienten että suurten asuntojen vuokrien pysyvän ennallaan.

Rakennuskustannukset tällä hetkellä rakentamisen pahin pullonkaula

Vilkas rakentaminen nostaa rakennuskustannuksia, jotka koettiin barometrissa asuntorakentamisen pahimmaksi pullonkaulaksi. Niin tonttien, rakennusmateriaalien kuin työvoimankin hinnan ennakoidaan nousevan tulevan vuoden aikana.

Lisäksi tonttien saatavuus nähdään edelleen kasvavana haasteena: peräti 96 prosenttia vastaajista arvioi rakennuskustannusten, ja 78 prosenttia tonttien saatavuuden vaikeuttavan uusien vuokra-asuntojen rakentamista. Kaavamääräykset koetaan myös edelleen vahvasti asuntorakentamista vaikeuttavina tekijöinä. Sen sijaan rahoituksen saatavuuden arvioidaan parantuneen kevään 2020 tilanteeseen verrattuna.

Aija Tasa, 050 327 2077, johtaja, RAKLI, asuminen
Hanna Kaleva, 040 555 5269, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö lievässä laskussa – Leppävaaraan lisää toimistoneliöitä, Pasilassa toimistoneliöt vähenevät12.10.2021 13:48:26 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum julkaisi päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Monella alueella vajaakäyttöasteet ovat loivassa laskussa. Toimistoneliöt ovat kasvaneet erityisesti Leppävaarassa ja vähentyneet Pasilassa.

Vuoden rakennuttaja 2021 on Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas12.8.2021 21:54:49 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 rakennuttajaksi on valittu pääkaupunkiseudun opiskelijoiden asumista ja asuinympäristöjä kehittävä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas. Hoas on aktiivinen rakennuttamisen edelläkävijä, joka on rohkeasti tarttunut erityisesti perusparannusten laadun, tuottavuuden ja vastuullisuuden parantamiseen sekä haasteellisiin käyttötarkoitusmuutoshankkeisiin. Oppeja saaduista kokemuksista Hoas on jakanut laajasti rakentamisalan kanssa.

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.