Rally-toko kasvattaa edelleen suosiotaan koiraharrastajien keskuudessa

Vuonna 2017 erilaisissa koiraharrastuskokeissa ja -kilpailuissa käytiin 177 298 kertaa. Vaikka tämä oli 6,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän, ei suuria lajikohtaisia notkahduksia nähty. Tilastot osoittavat edelleen, että koirien kanssa harrastetaan paljon ja harvinaisempiinkin lajeihin riittää osallistujia. Koiranäyttelyt säilyttivät paikkansa suosituimpana koiraharrastuslajina.

Agility on vauhdikas laji. Suoritusmäärät lajissa kääntyivät laskuun vuonna 2017. Kuva: Jukka Pätynen

Tokosta, agilitystä ja koiratanssista elementtejä yhdistelevän rally-tokon suosio kasvoi edelleen. Suorituksia oli yhteensä 11 137, joka oli 9,0 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tämän lisäksi suoritusten määrät nousivat esimerkiksi paimennuskokeissa ja valjakkohiihdossa.

Myös koiranäyttelyiden määrä nousi 7,0 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Näyttelyitä järjestettiin 318 ja niissä näyttelykäyntejä oli 190 409 eli 1,3 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suoritukset vähenivät esimerkiksi metsästyslajeissa, palveluskoiralajeissa ja myös pitkään suosiotaan kasvattaneessa agilityssa.

– Mitään odottamattomia muutoksia tai suuria notkahduksia tilastoissa ei näy. Vaikka esimerkiksi agilityn suoritusmäärät vähenivät, on laji edelleen huippusuosittu. Vähäisemmät suoritusmäärät lajissa johtuvat uusista lajeista. Näistä paras esimerkki on rally-toko, josta tuli virallinen laji vuonna 2014, toteaa Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri Jukka Lindholm.

Koiraharrastuksella on positiivisia vaikutuksia

Koiran kanssa on mahdollista harrastaa hyvin monipuolisesti. Yhdessä tekeminen lisää sekä koiran että sen omistajan hyvinvointia ja vahvistaa keskinäistä sidettä. Suomessa on yhteensä noin 70 Kennelliiton alaista virallista koe- ja kilpailulajia.

Koiraharrastuslajit tavoittavat suuren määrän ihmisiä ja tuovat kokeita ja kilpailuja järjestäville kunnille monia positiivisia vaikutuksia. Kilpailupaikoille matkustetaan usein kaukaakin ja näin kunnille syntyy matkailusta taloudellisia hyötyjä. Lisäksi koiraharrastaminen lisää yhteisöllisyyttä ja harrastusmahdollisuuksien monipuolisuutta kunnissa. Koiraharrastuksiin voi lähteä mukaan jokainen ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Koiranpäivää vietetään 24. huhtikuuta. Tänä vuonna päivän teemana on ’’koiraharrastus yhdistää’’. Teemalla Kennelliitto haluaa tuoda esille arkisenkin koiraharrastamisen positiivisia vaikutuksia ja sitä, että jokainen koiranomistaja voi löytää juuri itselleen ja koiralleen sopivan harrastuksen.

Suomen Kennelliitto
Jukka Lindholm,
koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
jukka.lindholm@kennelliitto.fi

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry. on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö. Liiton jäseninä on noin 2 000 koiraharrastusyhdistystä ja noin 146 000 henkilöjäsentä.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Koiramessuilla esitellään uusia koiraharrastuslajeja7.11.2018 08:05Tiedote

Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut, tuo jälleen 15.-16. joulukuuta koirat ja koiraharrastamisen monimuotoisuuden esille Messukeskukseen Helsinkiin. Luvassa on erilaisia näytöksiä, vinkkejä koiran hankintaan, sankari- ja virkakoirien palkitsemiset ja paljon muuta. Tutumpien koiraharrastuslajien lisäksi messuilla esitellään myös uutuuksia kuten agidance ja koiraurheilun moniottelu.