Rally-toko kasvattaa edelleen suosiotaan koiraharrastajien keskuudessa

Vuonna 2017 erilaisissa koiraharrastuskokeissa ja -kilpailuissa käytiin 177 298 kertaa. Vaikka tämä oli 6,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän, ei suuria lajikohtaisia notkahduksia nähty. Tilastot osoittavat edelleen, että koirien kanssa harrastetaan paljon ja harvinaisempiinkin lajeihin riittää osallistujia. Koiranäyttelyt säilyttivät paikkansa suosituimpana koiraharrastuslajina.

Agility on vauhdikas laji. Suoritusmäärät lajissa kääntyivät laskuun vuonna 2017. Kuva: Jukka Pätynen

Tokosta, agilitystä ja koiratanssista elementtejä yhdistelevän rally-tokon suosio kasvoi edelleen. Suorituksia oli yhteensä 11 137, joka oli 9,0 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tämän lisäksi suoritusten määrät nousivat esimerkiksi paimennuskokeissa ja valjakkohiihdossa.

Myös koiranäyttelyiden määrä nousi 7,0 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Näyttelyitä järjestettiin 318 ja niissä näyttelykäyntejä oli 190 409 eli 1,3 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suoritukset vähenivät esimerkiksi metsästyslajeissa, palveluskoiralajeissa ja myös pitkään suosiotaan kasvattaneessa agilityssa.

– Mitään odottamattomia muutoksia tai suuria notkahduksia tilastoissa ei näy. Vaikka esimerkiksi agilityn suoritusmäärät vähenivät, on laji edelleen huippusuosittu. Vähäisemmät suoritusmäärät lajissa johtuvat uusista lajeista. Näistä paras esimerkki on rally-toko, josta tuli virallinen laji vuonna 2014, toteaa Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri Jukka Lindholm.

Koiraharrastuksella on positiivisia vaikutuksia

Koiran kanssa on mahdollista harrastaa hyvin monipuolisesti. Yhdessä tekeminen lisää sekä koiran että sen omistajan hyvinvointia ja vahvistaa keskinäistä sidettä. Suomessa on yhteensä noin 70 Kennelliiton alaista virallista koe- ja kilpailulajia.

Koiraharrastuslajit tavoittavat suuren määrän ihmisiä ja tuovat kokeita ja kilpailuja järjestäville kunnille monia positiivisia vaikutuksia. Kilpailupaikoille matkustetaan usein kaukaakin ja näin kunnille syntyy matkailusta taloudellisia hyötyjä. Lisäksi koiraharrastaminen lisää yhteisöllisyyttä ja harrastusmahdollisuuksien monipuolisuutta kunnissa. Koiraharrastuksiin voi lähteä mukaan jokainen ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Koiranpäivää vietetään 24. huhtikuuta. Tänä vuonna päivän teemana on ’’koiraharrastus yhdistää’’. Teemalla Kennelliitto haluaa tuoda esille arkisenkin koiraharrastamisen positiivisia vaikutuksia ja sitä, että jokainen koiranomistaja voi löytää juuri itselleen ja koiralleen sopivan harrastuksen.

Suomen Kennelliitto
Jukka Lindholm,
koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
jukka.lindholm@kennelliitto.fi

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry. on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö. Liiton jäseninä on noin 2 000 koiraharrastusyhdistystä ja noin 146 000 henkilöjäsentä.

Koiran ja omistajan tiedot kulkevat kätevästi mukana uudessa Omakoira-mobiilisovelluksessa23.4.2018 15:10Tiedote

Suomen Kennelliiton sähköisestä jäsenpalvelusta Omakoirasta on huomenna vietettävän valtakunnallisen Koiranpäivän alla julkaistu mobiilisovellus, joka tuo turvaa sekä koiralle että omistajalle. Sovelluksesta löytyvät omien koirien rekisteri- ja tunnistetiedot ja sen kautta voi tilata lähetteen koiran terveystutkimukseen. Jatkossa myös koiran rokotustiedot voi saada sovellukseen. Kehitteillä on lisäksi mobiilipalvelu, joka helpottaa kadonneen koiran löytymistä.

Ministeriön päätös selvittää virallisen koirarekisterin perustamista on tärkeä eläinten hyvinvoinnin edistämiselle23.4.2018 13:32Tiedote

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä on huomenna vietettävän valtakunnallisen Koiranpäivän alla ottanut kantaa pentutehtailun ja koirien laittoman maahantuonnin kitkemiseen. Ministeriö kertoi tänään teettävänsä syksyyn mennessä selvityksen koirien ja kissojen virallisen rekisterin perustamisesta Suomeen. Suomen Kennelliitto ja lukuisat muut tahot peräänkuuluttivat lausunnoissaan eläinten hyvinvointilain luonnoksesta, että Suomessa tulisi säätää kaikkien koirien pakollisesta tunnistusmerkinnästä ja rekisteröinnistä.

Koiraverolain kumoaminen lisäisi lemmikinomistajien yhdenvertaisuutta15.3.2018 13:43Tiedote

Suomen Kennelliitto on vastannut valtiovarainministeriön lausuntopyyntöön koiraverolain kumoavan lain luonnoksesta. Kennelliitto jakaa vahvasti lakiesityksen näkemyksen siitä, ettei 1800-luvulta juontuvan koiraverolain olemassaololle ole enää perusteita. Koiran omistamisen verottamista voidaan pitää epätarkoituksenmukaisena myös siksi, että koiralla on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille.