Rambollilla vahva vuosi 2021

Liikevaihdolla ja tuloksella mitattuna vuosi 2021 oli Ramboll-konsernin historian paras. Tämän ansiosta kansainvälisellä suunnittelu- ja konsultointiyrityksellä on hyvä asema lähteä toteuttamaan uutta kestävää kehitystä edistävää nelivuotisstrategiaansa The Partner for Sustainable Change.

Ramboll-konsernin vuoden 2021 liikevaihto kasvoi 4,4 prosenttia 1 910,3 miljoonaan euroon (2020: 1 827,3). Tulos ennen liikearvopoistoja (EBITA) oli 114,1 miljoonaa euroa (2020: 91,5) ja suhteellinen kannattavuus (EBITA-%) 6,0 (5,0).

Suomessa liikevaihto kasvoi 250 (240) miljoonaan euroon.

- Olen erittäin tyytyväinen vahvaan tulokseemme vuonna, jona koronapandemia vaikutti edelleen jokapäiväiseen elämäämme. Kiitän kaikkia työntekijöitämme, jotka ovat tehneet erinomaista työtä projektiemme toteuttamiseksi ja asiakkaidemme tukemiseksi näinä haastavina aikoina, sanoo konsernin toimitusjohtaja Jens-Peter Saul

- Suomessa olimme vakaalla uralla toisenakin koronavuonna. Liikevaihtomme ja tilauskantamme kasvoivat vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna. Nyt haemme parempaa kannattavuutta, sanoo Ramboll Finlandin toimitusjohtaja Maija Jokela.

Ramboll-konsernin kehitys lähes kaikilla maantieteellisillä alueilla ja liiketoimintayksiköissä oli vahvaa. Konserni vahvisti johtavaa asemaansa muun muassa uusiutuvan energian ja kehittyvien energiateknologioiden, kuten merituulivoiman, Power-2-X-teknologian sekä hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin alueilla. Näiden osalta yhtiö tulee vahvistamaan osaamistaan myös Suomessa.

- Vaikka pandemian aiheuttamat välittömät haasteet ovat nyt vaihtuneet Ukrainan sotaan sekä lisääntyneeseen geopoliittiseen ja taloudelliseen epävarmuuteen, olemme optimistisia vuoden 2022 talousnäkymistä. Vahvan tilauskantamme valossa odotamme kasvun edelleen jatkuvan ja tuloksen paranevan, Jens-Peter Saul sanoo.

Ramboll julkaisi alkuvuonna uuden nelivuotisen strategiansa The Partner for Sustainable Change. Viiden viime vuoden aikana yhtiö on kasvanut 35 prosenttia ja rakentanut kattavan kestävän kehityksen palveluportfolion markkina-alueillaan. Vuosille 2022–2025 Ramboll on asettanut tavoitteekseen olla kestävässä kehityksessä johtava kansainvälinen toimija, joka auttaa asiakkaitaan ja yhteiskuntaa siirtymään kohti kestävää tulevaisuutta.

- Kestävä kehitys on ohjenuora ja suunnannäyttäjä kaikelle tekemisellemme. Lupauksemme on olla muutoksen edelläkävijä ja näkemyksellinen kestävän kehityksen kumppani asiakkaillemme, Maija Jokela sanoo.

Yhtiö keskittyy strategiassaan neljään osa-alueeseen: hiilineutraalisuus, elinvoimaisuus ja sopeutuminen, resurssitehokkuus ja kiertotalous sekä luonnon monimuotoisuus. Lisäksi tavoitteena on olla globaali toimialajohtaja vihreässä energiasiirtymässä.

- Nämä osa-alueet määrittelevät tulevat investointimme ja prioriteettimme. Strateginen suuntamme on kunnianhimoinen ja haasteita tulee varmasti olemaan matkan varrella. Kestävä kehitys on kuitenkin osa säätiöomisteisen yrityksemme DNA:ta. Vuosikymmenten kansainvälisellä kokemuksellamme voimme saada aikaan positiivisen muutoksen yhteiskunnassa, Jens-Peter Saul sanoo.

Merkittäviä kestävää muutosta edistäviä projekteja

Suomessa Ramboll osallistuu Espoon kaupunkiradan rakennussuunnitteluun ja rakennuttamiseen. Espoon kaupunkirata on Helsinki-Turku nopean junayhteyden parantamisen ensimmäinen vaihe. Se tarjoaa 1,5 miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle nopean, tiheän ja kestävän tavan matkustaa. Hanke sisältää uusia siltoja, neljän aseman parantamissuunnittelun sekä uuden pysäköintilaitoksen suunnittelun.

Tanskassa Ramboll ja Henning Larsen yhdistävät voimansa merkittävässä puurakennusprojektissa. Kahdeksankerroksinen, 36 metriä korkea ja 28 000 neliömetrin kokoinen Marble Pier tulee olemaan yksi Tanskan suurimmista puurakennuksista. Rakennus säästää 9 500 tonnia hiilidioksidipäästöjä verrattuna vastaavaan betonirakennukseen.

Kansainvälinen energiayhtiö Equinor pilotoi maailman ensimmäistä kelluvaa aurinkovoimalaa Norjanmerellä. Ramboll osallistuu projektiin monialaisella suunnitteluosaamisellaan.

Ramboll voitti Ruotsin liikenneviraston projektin, joka uudistaa Kiirunan ja Kauppisten välistä E10-tietä yli 7 kilometrin matkalta. Liikennevirasto on määritellyt hankkeen pilottiprojektiksi, tavoitteena vähentää hiilidioksidipäästöjä 50 prosenttia hankkeen suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa.

Isossa-Britanniassa vuonna 2025 avattava Cambridge Children’s Hospital on maailman ensimmäinen sairaala, joka huolehtii lasten fyysisestä ja henkisestä terveydestä yhdessä ja tekee huippuluokan akateemista tutkimusta. Lisäksi sairaala haluaa olla malliesimerkki hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Ramboll on hankkeen kokonaisvaltainen suunnittelukonsultti.

Tanskan hallitus on päättänyt aloittaa valmistelut kahden energiasaaren perustamiseksi Pohjanmerelle ja Itämerelle vuonna 2030. Yhdessä niiden odotetaan tuottavan 5 GW sähköä, mikä riittää viidelle miljoonalle kotitaloudelle Tanskassa ja sen naapurimaissa. Pohjanmeren keinotekoinen saari on tällä hetkellä tarjouskilpailuvaiheessa. Ramboll tukee VindØ-konsortiota kokonaisvaltaisella yleissuunnitelmalla, johon otetaan mukaan myös Power-to-X-laitosten mahdollisuudet saarella.

Lue koko tiedote Ramboll-konsernin sivuilta

Maija Jokela