Ranskalais-marokkolainen menestyskirjailija Leïla Slimani vierailee Suomessa 24.–25.9.

Leïla Slimanin (s. 1981) kansainvälinen menestysromaani Kehtolaulu sai Ranskan arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon vuonna 2016. Ranskan presidentti Emmanuel Macron on nimennyt Slimanin ranskalaisen kulttuurin ja kielen lähettilääksi.

Kehtolaulu on rohkea ja ajankohtainen jännitysromaani vallasta ja vanhemmuudesta. Se käsittelee eurooppalaisen yhteiskunnan kahtiajakoa, teemoinaan maahanmuutto, naisen asema, äitiyden ja työn yhdistäminen.

Kehtolaulu palkittiin Goncourtilla, Ranskan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla vuonna 2016. Oikeudet kirjaan on myyty lähes neljäänkymmeneen maahan ja Kehtolaulun jälkeen Slimanista tuli Ranskan luetuin kirjailija. Slimani asuu Pariisissa miehensä ja kahden lapsensa kanssa.

Kehtolaulu on nyt ilmestynyt suomeksi Lotta Toivasen kääntämänä. Slimani vierailee Suomessa 24.-25.9.

Kehtolaulu
237 s.
Alkuperäisteos: Chanson douce
Suomentaja: Lotta Toivanen