Ranuan Infra digitalisoi vesihuollon ja kaukolämpöhuollon Digitan IoT-palvelulla

Ranuan Infra Oy ja Digita Oy ovat tehneet sopimuksen Ranuan vesihuollon ja kaukolämpöhuollon digitalisoinnista Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon avulla. Digita tuli valituksi Ranuan Infran keväällä 2019 järjestämässä julkisessa kilpailutuksessa.

Ranuan Infra vastaa vesihuollosta, lämpöenergian tuotannosta ja jakelusta Ranuan alueella. Nyt tarkoituksena on digitalisoida sekä vesiverkoston että kaukolämpöverkoston mittarit.

”Meille oli selvää nykyisten mittareiden tullessa elinkaarensa päähään siirtyä digitaaliseen etäluentaan sekä vesihuollossa että kaukolämpöhuollossa. Taloudellisesti pienellä lisäkustannuksella haemme asiakaspalvelun parantamisen ohella tehokkuutta toimintaamme. Haluamme lisätä myös vesiturvallisuutta, kun vedenkulutuksen poikkeamiin voidaan puuttua välittömästi”, kertoo Ranuan Infran toimitusjohtaja Veli Saarijärvi.

”Digita valikoitui tarjousten pohjalta parhaaksi ja täysin etäluettavuuden mahdollistavaksi vaihtoehdoksi. Teemme digitaalisten mittareiden asennukset loppuvuoden aikana”, jatkaa Saarijärvi.

”Olemme erittäin iloisia päästessämme yhteistyöhön Rohkean Ranuan kanssa ja voidessamme tarjota sekä maanlaajuisen IoT-verkkomme, kehittyneet mittarit sekä asiantuntijuutemme Ranuan Infran käyttöön. Ranua saa merkittävää etua infrastruktuurinsa hallintaan tällä digiloikalla”, sanoo Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille. Digita hyödyntää verkon rakentamisessa omia korkeita radio- ja tv-mastojaan. Vuoden 2019 aikana on tarkoitus rakentaa verkkoa kattamaan 600 tukiasemaa sekä usealla sadalla pikosolutukiasemilla ja laajentaa verkkoa asiakastarpeiden mukaan.

Median yhteydenotot

Ranuan Infra Oy, toimitusjohtaja Veli Saarijärvi, p. 040 6484525, veli.saarijarvi(a)ranuaninfra.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. 0400 721700, mona.miettinen(a)digita.fi

Ranuan Infra vastaa vesihuollosta, lämpöenergian tuotannosta ja jakelusta Ranuan kirkonkylän alueella. Ranuan Infran valokuituverkko kattaa kirkonkylän lisäksi lähes kaikki Ranuan kunnan asutut kyläalueet. Yhtiö omistaa varsinaisten tuotantolaitosten lisäksi teollisuus- ja vuokrakiinteistöjä eri puolilla kirkonkylän aluetta. Ranuan Kuituverkot Oy, Ranuan Lämpö Oy ja Ranuan Vesihuolto Oy sulautuivat Ranuan Infra Oy:ksi 31.12.2017. www.ranuaninfra.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.