Rapid Tampere yhdistää seudun teollisuutta ja kansainvälisiä teknologiayrityksiä

Tamperelainen yhteistyökiihdyttämö Rapid Tampere avaa uuden teknologioiden hakukierroksen seudun kärkiyritysten liiketoimintaa vauhdittamaan. Vuoden 2019 kierros oli varsin onnistunut, ja hakemuksia saatiin lähes 350 kappaletta 48 eri maasta. Suuri hakijamäärä on osoitus Tampereen seudun kasvavasta vetovoimasta kansainvälisesti. Hakijoiden joukossa oli 30 suomalaisyritystä. Uusi hakukierros alkaa elokuussa.
Kuva: Laura Vanzo

Rapid Tampere luo parhaillaan uutta innovaatioekosysteemiä, jossa yritykset tekevät yhteistyötä startup-, kasvu- ja pk-yritysten kanssa yhteisen kasvun aikaansaamiseksi. Yhteistyökiihdyttämön tehtävänä on löytää maailmanlaajuisesti parasta teknologiaosaamista Tampereen seudun teollisuuden liiketoimintaa vauhdittamaan. Asiakkaina olivat ensivaiheessa seudun johtavat teollisuusyritykset.

– Rapid Tampereen avulla on tarkoitus yhdessä yritysten kanssa luoda alueelle uutta liiketoimintaa, innovaatioita ja työpaikkoja, toteaa Tampereen kaupungin elinvoimajohtaja Teppo Rantanen.

– Yhteistyökiihdyttämö tukee teollisuuden kilpailukykyä ja edistää teollisuusyritysten startup-yhteistyötä sekä globaalisti että paikallisesti. Yritysten menestys hyödyttää koko liiketoimintaekosysteemiä tutkimuslaitokset ja yliopistot mukaan lukien, sanoo Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen.

Ratkaisuja löytyi kaikille

Ensimmäisenä Rapid Tampereeseen lähtivät mukaan Kalmar, Sandvik, Valmet ja Caruna. Nyt yritykset ovat valinneet heitä kiinnostavat teknologiayritykset, joita löytyi sekä läheltä että kauempaa.

Kalmar halusi löytää ratkaisuja turvallisuuden lisäämiseksi satamaympäristössä, jossa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa koneautomaation kanssa päivittäin. He aloittavat yhteistyön turkkilais-amerikkalaisen Stroman kanssa.

Sandvik aloittaa yhteistyön tamperelaisen Tussitaikurit -yrityksen kanssa. He uudistavat yhdessä Sandvikin Tampereen koekaivoksen turvallisuusperehdytystä käyttäen apunaan interaktiivisia piirrosvideoita ja esittämistä.

Valmet valitsi testattavaksi kolme robottiratkaisua parantaakseen tehtaallaan työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta.

Caruna halusi ymmärtää paremmin asiakkaitaan voidakseen tyydyttää paremmin asiakkaiden toiveet ja tarpeet nyt ja tulevaisuudessa. He aloittivat yhteistyön DAIN Studion kanssa tietostrategiansa nostamiseksi ja paremman asiakasymmärryksen luomiseksi.

Yritykset voivat liittyä Rapid Tampereeseen kumppanuudella

Rapid Tampere 2020 on jalostunut kevyemmäksi ja ketterämmäksi. Yritykset voivat liittyä siihen uuden kumppanuusmallin kautta. Kumppanuus tarjoaa yritykselle työkalut, prosessin, tietoa jakavan ekosysteemin sekä parhaat käytännöt ja yhteistyöehdotukset, joita tarvitaan yhteistyöprojektien käynnistämiseen.

Seuraava Rapid Tampere 2020 starttaa uudelleen elokuussa. Kumppanuusmalli on rakennettu saatujen kokemusten perusteella ja siinä yhdistyvät entistä paremmin liiketoimintalähtöisyys, yhteiset teemat sekä se, miten piloteista päästään käytännön soveltamiseen yhteiskehityksellä. Rapid Tampere kumppaniyritykset saavat työvälineitä kansainvälisen yhteiskehittämisen toteuttamiseen sekä tukea ja osaamista jolla parhaat teknologiat saadaan osaksi yrityksen omaa tuotetta tai palvelua.

Tampereen kaupunki ja Business Tampere käynnistivät Rapid Tampere -yhteistyökiihdyttämön viime vuonna yhdessä Vertical.vc kanssa, joka vastaa ohjelman toteutuksesta.

Lisätietoja:

Harri Airaksinen, p. 040 504 1215 harri.airaksinen@businesstampere.com
Jouni Myllymäki, p. 050 4345820 jouni.myllymaki@businesstampere.com
Jan Bubienczyk, p. 040 965 8542, jan@vertical.vc
Teppo Rantanen, p. 040 023 5442, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Jan Bubienczyk, Vertical.vc, p. 040 965 8542, jan@vertical.vc
Teppo Rantanen, Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja, Tampereen kaupunki, p. 040 023 5442, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Kuva: Laura Vanzo