Raportti: EU:n työmarkkina- ja sosiaalipolitiikkaa viisainta kehittää vähimmäislakien kautta

Kalevi Sorsa -säätiön tuoreessa julkaisussa ”Sosiaalinen Eurooppa: vähimmäisnormeja vai politiikkaohjausta?” SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä esittää, että EU:n työmarkkina- ja sosiaalipolitiikkaa ei pidä yhdistää unionitason talouspoliittiseen ohjaukseen. Sen sijaan työmarkkina- ja sosiaalipolitiikan kehittäminen vähimmäislainsäädännön avulla on Ristelän mukaan unionin tulevaisuuden kannalta turvallisempaa.

Sosiaaliseksi Euroopaksi kutsutusta EU:n työmarkkina- ja sosiaalipolitiikasta on nyt loppua lähestyvällä eurovaalikaudella puhuttu enemmän kuin kahteen vuosikymmeneen. Akuutein paine vahvemmalle hyvinvointipolitiikalle nousi talouskriisin seurauksista ja yksipuolisena nähdyn talouskurin kritiikistä. Taustalla oli kuitenkin myös pidemmän aikavälin kehityskulkuja, jotka liittyivät muun muassa työvoiman liikkuvuuteen sekä työmarkkinoiden kehitykseen talous- ja rahaliitto EMU:ssa.

Ristelän mukaan sosiaalinen Eurooppa on ollut kansalaisille pelkästään myönteinen asia, kun se on merkinnyt vähimmäistasoja työntekijöiden oikeuksille ja turvalle. Talouspolitiikan ohjauksen kautta syntyvää eurooppalaista työmarkkina- ja sosiaalipolitiikkaa hän sen sijaan pitää kansalaisten hyväksynnän näkökulmasta vaikeampana. Siinä ei puhuta enää pelkästään työntekijöiden tai kansalaisten oikeuksien vähimmäistasoista, vaan käytännössä yhtä lailla enimmäistasoista.

Ristelä esittää julkaisussa myös näkemyksensä siitä, minkälaisin seuraavin askelein sosiaalista Eurooppaa tulisi kehittää. Kuluva vaalikausi on hänen mukaansa osoittanut, että työmarkkina- ja sosiaalipolitiikan päämääriä voidaan edistää perussopimuksiin vankasti kirjatulla keinolla, vähimmäislainsäädännöllä. Tarpeita uudelle lainsäädännölle tuovat esimerkiksi työelämän riskien ja työnteon muotojen muutokset.

Pekka Ristelä, 040 546 8781, pekka.ristela@sak.fi

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin17.4.2019 05:55:00 EESTKutsu

Tiettyjen alustayritysten liiketoimintamallin ytimessä on työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Nämä yritykset eivät olisi kannattavia, mikäli ne maksaisivat työn tekemisestä aiheutuvat sosiaaliset kulut täysimääräisesti. Näin sanoo yhteiskuntatieteiden tohtori ja Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Maija Mattila, joka on kirjoittanut raportin "Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin".

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin12.4.2019 05:55:00 EESTKutsu