Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto

RAPORTTI: Joka kymmenes Cannes Lionsin voittaja hyödynsi metaverseä

Jaa
11 % Cannes Lions 2022 -kisan voittajatöistä liittyi metaverseen, selviää Kurion ja Cannes Lionsin raportista ”World-Class Lessons on Metaverse in Marketing”. Kymmenen vuotta sitten alkaneen tutkimushankkeen tuorein julkaisu on ensimmäinen metaverseä tarkastellut katsaus. Analyysiä varten käytiin läpi kaikkien 31 kategorian voittajat, joita oli yhteensä 421.

”Metaverse tuli ryminällä maailmanluokan markkinointiin. Yksi kymmenestä voittajasta on yllättävän paljon, ottaen huomioon kuinka harva oli edes kuullut siitä vuosi takaperin”, toteaa Kurion luova johtaja ja tutkimuksesta vastannut Jari Lähdevuori. ”Lukuun vaikuttaa luonnollisesti se, että osa metaversen ilmenemismuodoista on meille jo tuttuja vuosien takaa.”

Metaverse nousi laajasti keskusteluihin Facebookin vaihdettua nimensä Metaan lokakuussa 2021. Sanan määritelmä ei ole vielä vakiintunut. Tutkimustamme varten määrittelimme sen keskusteluissa eniten näkyvien konkreettisten ilmenemismuotojen kautta. Metaverse-kampanjoihin luettiin kaikki työt, joissa oli hyödynnetty jotain seuraavista: videopelaaminen, AR (augmented reality), VR (virtual reality), MR (mixed reality), NFT (non-fungible token), lohkoketju (blockchain), kryptovaluutat, avatarit, digitaaliset kaksoset (digital twins), ja metaverse itsessään.

Videopelaaminen on laajimmin käytetty metaversen ilmenemismuoto Cannes Lionsin voittajatöissä. 48 % kaikista metaverse-kampanjoista liittyi pelaamiseen. Seuraavina tulivat AR (24 %), VR (17 %), NFT (11 %) ja avatarit (11 %).

”Löydösten valossa metaverseen kannattaa sukeltaa tuttujen asioiden kautta. Somekanavien AR-filtterit ovat hyvä esimerkki. Suurin osa AR-teknologiaa hyödyntäneistä voittajista olikin tehty Instagramissa, jossa kynnys kokeilulle on ymmärrettävästi matala”, kommentoi Lähdevuori.

Sosiaalinen media ja metaverse tukivat toisiaan Cannes Lions 2022 -voittajissa. Social & Influencer Lions -kategoriassa oli tuplasti metaverse-kampanjoita kaikkien kategorioiden voittajiin verrattuna. Kategoriassa oli myös selvästi enemmän töitä, joissa metaverse oli idean ytimessä, eikä ainoastaan osana kokonaisuutta. 

”Lainatakseni tuoreimman Social Media Marketing Trends -raporttimme asiantuntijahaastatteluja, some tulee olemaan sisäänheittäjä metaverseen”, summaa Lähdevuori.

Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 70. Cannes Lions järjestettiin 20.–24.6.2022. World-Class Lessons On Metaverse in Marketing-tutkimus julkaistiin ensimmäistä kertaa. Se on osa Kurion ja Cannesin tutkimushanketta, jossa on tarkasteltu vuodesta 2012 lähtien voittajatöitä uusien trendien valossa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 50 530 6639
jari@kurio.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Merimiehenkatu 29
00150 Helsinki

http://www.kurio.fi

Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto

Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote

Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.

Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote

Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye