Rasismi on valkoinen ongelma – Odotettu puheenaihekirja Miksi en enää puhu valkoisille rasismista on ilmestynyt suomeksi

Black Lives Matter -liikkeen myötä entisestään ajankohtaisemmaksi noussut Miksi en enää puhu valkoisille rasismista (Gummerus) on palkitun brittitoimittajan Reni Eddo-Lodgen pysäyttävä tietokirja rakenteellisesta rasismista. Suomennoksen esipuheessa toimittaja Maryan Abdulkarim tuo kirjan osaksi Suomen rasismikeskustelua kirjoittamalla romanien ja saamelaisten syrjinnästä. Äänikirjan lukee rap-artisti Yeboahina tunnettu Rebekka Kuukka.

”Avoimen rasistinen käytös on vain rasismijäävuoren huippu, ja koko piiloon jäävä möhkäle pitäisi saada näkyviin. ”

Näin kirjoittaa Reni Eddo-Lodge kirjassaan ja huomauttaa, että rasismi ei ole pahojen ihmisten harjoittamaa vihapuhetta vaan valkoisuuden tuottama järjestelmä. Siksi rasismi on valkoinen ongelma, jonka ratkaisemisen pitäisi olla valkoisten vastuulla.

Kirja selvittää ja perustelee

• Mitä on rakenteellinen rasismi?
  • Miten valkoihoinen voi ymmärtää paremmin rasismia, tiedostaa etuoikeutetun asemansa, puhua aiheesta ja toimia antirasistisesti?
  • Miksi värisokeus on vahingollista?
  • Miksi työpaikoilla tarvitaan monimuotoisuutta turvaavia kiintiöitä?

Eddo-Lodge kritisoi kirjassaan muun muassa valkoista feminismiä. Valkoisilla feministeillä tarkoitetaan Eddo-Lodgen mukaan naisia, jotka kannattavat feminismiä mutta ovat sisäistäneet valkoisuuden rajaaman maailmankuvan, joka on ulossulkeva, syrjivä ja rakenteellisesti rasistinen.

Kirjan tavoitteena on kannustaa lukijoitaan toimintaan.

”Raskas syyllisyyden taakka ei ole koskaan ennenkään auttanut muutosta tapahtumaan. Sen sijaan kannattaisi suuttua. Viha on hyödyllinen tunne. Käytä sitä hyviin tarkoituksiin. Auta niitä, jotka taistelevat muutoksen edestä, äläkä jää vellomaan itsesääliin”, Eddo-Lodge kirjoittaa. "Sillä ei ole väliä, mitä tekee, kunhan tekee jotain.”

Esipuhe huomauttaa romanien ja saamelaisten syrjinnästä Suomessa

Teos sai alkunsa, kun Eddo-Lodge julkaisi vuonna 2014 blogitekstin otsikolla Miksi en enää puhu valkoisille rasismista. Kun samanniminen kirja julkaistiin pari vuotta myöhemmin, se käynnisti uudenlaisen keskustelun rasismista Britanniassa. Kirjaa on päivitetty Black Lives Matter -liikehdinnän myötä. Jälkisanoissa Eddo-Lodge analysoi Euroopan 2010-luvun poliittista ilmapiiriä ja sivuaa myös perussuomalaisten nousua Suomessa.

Kirjan suomennokseen on kirjoittanut esipuheen toimittaja Maryan Abdulkarim. Hän tuo teoksen suomalaiseen keskusteluun kirjoittamalla saamelaisten ja romanien syrjinnästä.

"On tärkeää jatkaa keskustelua täällä, ymmärtää miten täkäläiset rakenteet mahdollistavat rasismia ja mikä on suomalaisen kolonialismin todellisuus Saamenmaalla. Keskustelusta tulee vaikea ja monelle meistä se tuottaa epämukavia tunteita, mutta muutosta on vaikea saattaa aikaan pysymällä paikallaan. Epämukava olo uuden tiedon äärellä on usein merkki siitä, että opimme jotain uutta", Abdulkarim kirjoittaa.

Reni Eddo-Lodge on Lontoossa asuva palkittu toimittaja, joka on kirjoittanut mm. New York Timesiin ja Guardianiin. Hänen esikoisteoksensa Miksi en enää puhu valkoisille rasismista on tehnyt historiaa: se on ensimmäinen mustan naisen kirjoittama tietokirja, joka nousi Britanniassa myyntilistojen kärkeen.

Reni Eddo-Lodge: Miksi en enää puhu valkoisille rasismista

Alkuteos Why I´m No Longer Talking to White People About Race

Suomentanut Saana Rusi

Äänikirja ilmestyy 15.2., lukijana Rebekka Kuukka

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.

Saamelaisten kansallispäivänä ilmestyvä romaani käsittelee alkuperäiskansaa koskevia ajankohtaisia kysymyksiä6.2.2021 00:01:00 EETTiedote

Halla Helle (Gummerus) on palkitun runoilijan, muusikon sekä kulttuuri- ja ympäristöaktivisti Niillas Holmbergin ensimmäinen romaani. Se tutustuttaa lukijan etelästä Saamenmaalle muuttavan päähenkilönsä matkassa Utsjoen ja rajaseudun saamelaisiin ja heidän elämäänsä, ajankohtaisiin maankäyttö- ja kielikysymyksiin sekä pohjoisen huikaisevaan luontoon. Samalla teos kuvaa yksilön ja yhteisön ristiriitoja, säröjä identiteetissä ja mielenterveyden järkkymistä. Romaani ilmestyy saamelaisten kansallispäivänä 6.2.

Selja Ahavan Taivaalta tippuvat asiat on arvostetun Dublin Literary Awardin pitkällä listalla4.2.2021 15:42:00 EETTiedote

Selja Ahavan kansainvälisesti menestynyt romaani Taivaalta tippuvat asiat (Gummerus, 2015) on valittu Dublin Literary Awardin pitkälle listalle. Dublin Literary Award jaetaan vuosittain englanniksi kirjoitetulle tai käännetylle romaanille. Se on arvoltaan 100 000 euroa. Ahavan romanin ovat kääntäneet englanniksi Emily ja Fleur Jeremiah. Palkinnon shortlist julkistetaan 25.3.

Palkitun Elif Shafakin uutuus on kauniin brutaali ja yhteiskuntakriittinen romaani naisen ahtaasta asemasta Turkissa4.2.2021 11:05:05 EETTiedote

Merkittävimpiin nykykirjailijoihin kuuluvan Elif Shafakin 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa (Gummerus) on koskettava ja syvästi humaani tarina naiseksi kasvamisesta patriarkaalisten sääntöjen yhteiskunnassa. Teos oli ehdolla muun muassa Booker-palkinnon saajaksi ja valittiin Blackwellin vuoden kirjaksi. Shafak kirjoittaa sekä turkiksi että englanniksi ja on julkaissut 18 kirjaa, joista 11 on romaaneja. Hänen teoksiaan on käännetty 54 kielelle.