RASKAALLE KALUSTOLLE VIHDOINKIN TALVIRENGASPAKKO - Muutoksia saattaa tulla myös henkilöautojen rengasvaatimuksiin

Valtioneuvoston eilen antaman asetuksen mukaan kalenteriin sidottu talvirengaspakko koskee myös raskasta kalustoa 2.1.2017 alkaen. Talvikauden rengasvaatimuksiin saattaa tulla vielä muutoksia, sillä liikenne- ja viestintäministeriössä arvioidaan parhaillaan kaikkien ajoneuvoluokkien rengasvaatimuksia osana tieliikennelain kokonaisuudistusta.

Uuden asetuksen mukaan kuorma- ja linja-autossa on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuun aikana vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5 mm. Auton muilla akseleilla ja perävaunussa on tällöin käytettävä renkaita, joiden urasyvyys on vähintään 3 mm. Muutos koskee myös kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautoa ja traktoria, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas pitää uudistusta hyvänä ja näkee vaatimusten olevan lähellä naapurimaiden tasoa. ”Odotimme tiukempaa urasyvyysvaatimusta myös ohjaavien akseleiden renkaille. Selvityksemme mukaan se lisäisi liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, mutta ei juurikaan toisi lisäkustannuksia raskaalle liikenteelle.”

Talvirenkaan määrittely kaipaa täsmennystä

Talvikäyttöön soveltuvan renkaan tyyppihyväksyntää varten on olemassa kaksi eri kategoriaa. Perinteinen M+S-merkintä perustuu renkaan valmistajan omaan näkemykseen siitä, että rengas soveltuu talviolosuhteisiin. Uusi 3PMSF-merkintä (ns. lumihiutalesymboli) löytyy vaativiin talvikeleihin soveltuvista renkaista, jotka ovat läpäisseet E117-säännön mukaisen lumipitotestin.

Pelkkä M+S-merkintä ei enää takaa renkaan talviominaisuuksia. “Viime vuosina markkinoille on ilmestynyt henkilöauton renkaita, joita myydään talvirenkaina, vaikka niiden tekninen suorituskyky on kesärenkaan tasolla. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta vaaditaan 3PMSF-merkintä tästä talvesta alkaen. Vastaava vaatimus pitäisi pikaisesti ottaa käyttöön myös Suomessa”, Mustakangas esittää.

Talvirengaspakkoa laajennetaan kelien mukaan?

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelujen yhteydessä esillä on ollut kalenteriin sidotun talvirengaspakon muuttaminen keliin sidotuksi talvirenkaiden käyttövelvoitteeksi tai niiden yhdistelmäksi. Koko tieliikennelakipaketti lähtee lähiaikoina laajalle lausuntokierrokselle. Sidosryhmille tarjoutuu mahdollisuus vaihtaa näkemyksiä rengasvaatimuksista myös 8.2.2017 järjestettävässä Rengasfoorumissa.

Rengasalan tekninen foorumi kannattaa nykyistä kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa, jonka lisäksi talvirenkaita pitäisi käyttää talvikelin vallitessa jo lokakuussa. ”Nykyisellä kalenteriin sidotulla talvirengaspakolla varmistetaan liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus talvikauden vaikeissa ja nopeastikin muuttuvissa ajo-olosuhteissa”, Juha Mustakangas perustelee.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas, puh. 010 401 7758

Pelkkä M+S-merkintä ei enää takaa renkaan talviominaisuuksia. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta vaaditaan 3PMSF-merkintä (ns. lumihiutalesymboli) tästä talvesta alkaen.

Rengasalan tekninen foorumi on rengasalan asiantuntijaryhmä, jonka tehtävänä on määritellä toimialan yhteiset viestit keskeisissä rengasasioissa. Teknisessä foorumissa ovat edustettuina Autonrengasliitto ry, Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Puheenjohtajana toimii Juha Mustakangas edustaen Autonrengasliittoa.