Raskausajan ultraäänitutkimuksille oma yksikkö Helsingin Bulevardille

Naistenklinikan ja Jorvin sairaalan äitiyspoliklinikoiden sikiöseulonnat muuttavat 5. kesäkuuta 2018 Helsingin keskustaan.

Raskaana oleville tarjotaan kaksi seulontaultraäänitutkimusta: varhaisraskauden ultraäänitutkimus ja rakenneultraäänitutkimus. Varhaisraskauden ultraäänitutkimukseen voidaan yhdistää kromosomi-poikkeavuuksien seulontaan liittyvä niskaturvotuksen mittaus ja verinäyte. Varhaisraskauden ultraäänitutkimus tehdään raskausviikoilla 11 – 13+6 sekä rakenneultraäänitutkimukset tehdään raskausviikoilla 19 - 21. Seulontatutkimukset ovat vapaaehtoisia. Tutkimuksiin voivat hakeutua kaikki HUS-alueen raskaana olevat.

– Nyt avattavassa Sikiöseulontayksikössä tullaan tekemään 26 000–28 000 raskausajan ultraäänitutkimusta vuosittain, kertoo linjajohtaja Veli-Matti Ulander HUSin Naistentaudeilta ja synnytyksistä.

Suomen suurin sikiöseulontayksikkö tekee siis seulontatutkimuksen lähes joka neljännelle raskaana olevalle suomalaiselle.

HUS Sikiöseulontayksikkö tulee toimimaan osoitteessa Bulevardi 22 A, 4 krs. Seulonta-ajanvaraus ja -neuvonta toimivat numerossa 040 575 2466 klo 9-15. Yksiköön voi myös varata ajan sähköisesti. Tämä tapahtuu Terveyskylän Naistalon digitaalisella Raskauspolulla ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen.

Äitiyspoliklinikoiden muu toiminta jatkuu edelleen Naistenklinikalla ja Jorvin sairaalassa.

Lisätiedot:
Osastonhoitaja Minttu Malinen, 050 427 9088
Ylihoitaja Katja Koskinen, 050 427 2323
Linjajohtaja Veli-Matti Ulander, 050 4271536, raskauden seuranta ja lapsivuodehoito

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m