Ratikkalinjasto laajenee tällä vuosikymmenellä – tutustu tulevaisuuden reitteihin klikkailtavalla kartalla
Kartta sisältää nykyisen raitiolinjaston lisäksi niitä rataosuuksia, joille raitiovaunut ja pikaraitiovaunut tulevaisuudessa kuljettavat. Kartassa ovat mukana niin Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettava pikaratikka 550, Laajasalon uusi raitiotieyhteys kuin myös koko joukko Helsingin kantakaupungin raitioteiden uusia osuuksia. Kartassa esitellään etenkin niitä reittejä, jotka kytkeytyvät nykyiseen raitioverkkoon.
Näiden yhteyksien lisäksi Vantaalle suunnitellaan raitioyhteyttä Mellunmäen, Tikkurilan ja lentoaseman väliselle osuudelle, mikä on mahdollista lisätä kartan seuraaviin versioihin.
Suunnittelemme HSL:ssä parhaillaan, millaisilla linjoilla tulevaisuuden raitioverkolla liikennöidään. Siksi kaikkia uudessa ratikkakartassa näkyviä linjoja ei ole vielä lyöty lukkoon, vaan ratkaisut tarkentuvat suunnittelun edetessä. Uusien ratojen rakentaminen aiheuttaa muutoksia myös nykyisiin ratikkalinjoihin. Samalla tarjoutuu kuitenkin myös mahdollisuus parantaa nykyisen linjaston ongelmakohtia ja puutteita.
Tulevaisuuden ratikkakartta löytyy osoitteesta ratikkakartta2030.hsl.fi.
Lue lisää ratikkalinjojen suunnittelun etenemisestä HSL:n verkkosivuilta osoitteesta hsl.fi/ratikat2030
Yhteyshenkilöt
Sakari Metsälampi
joukkoliikennesuunnittelija
p. 040 768 2799
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
HSL:n hallituksen päätöksiä 19.3.202419.3.2024 12:46:38 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 19. maaliskuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n lipputulot lähellä vuoden 2019 tasoa – tavoitteena myös matkustajamäärien kasvu19.3.2024 12:13:20 EET | Tiedote
HSL:n lipputulot olivat vuonna 2023 yhteensä noin 376,4 miljoonaa euroa, mikä on vain 1,7 prosenttia vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019. Matkustajamäärät jäivät kuitenkin vuoden 2019 tasosta noin 13 prosenttia. Yhteensä HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin viime vuonna 344 miljoonaa kertaa.
Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme