Ratikkalinjasto laajenee tällä vuosikymmenellä – tutustu tulevaisuuden reitteihin klikkailtavalla kartalla

Raitiovaunulinjasto on Helsingin seudulla laajenemassa nopeammin kuin koskaan aiemmin 2020-luvun aikana. Olemme nyt julkaisseet kartan, jossa noin vuoteen 2030 mennessä valmistuvien raitiolinjojen mahdollisiin reitteihin voi tutustua.

Kartta sisältää nykyisen raitiolinjaston lisäksi niitä rataosuuksia, joille raitiovaunut ja pikaraitiovaunut tulevaisuudessa kuljettavat. Kartassa ovat mukana niin Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettava pikaratikka 550, Laajasalon uusi raitiotieyhteys kuin myös koko joukko Helsingin kantakaupungin raitioteiden uusia osuuksia. Kartassa esitellään etenkin niitä reittejä, jotka kytkeytyvät nykyiseen raitioverkkoon.

Näiden yhteyksien lisäksi Vantaalle suunnitellaan raitioyhteyttä Mellunmäen, Tikkurilan ja lentoaseman väliselle osuudelle, mikä on mahdollista lisätä kartan seuraaviin versioihin.

Suunnittelemme HSL:ssä parhaillaan, millaisilla linjoilla tulevaisuuden raitioverkolla liikennöidään. Siksi kaikkia uudessa ratikkakartassa näkyviä linjoja ei ole vielä lyöty lukkoon, vaan ratkaisut tarkentuvat suunnittelun edetessä. Uusien ratojen rakentaminen aiheuttaa muutoksia myös nykyisiin ratikkalinjoihin. Samalla tarjoutuu kuitenkin myös mahdollisuus parantaa nykyisen linjaston ongelmakohtia ja puutteita.

Tulevaisuuden ratikkakartta löytyy osoitteesta ratikkakartta2030.hsl.fi.

Lue lisää ratikkalinjojen suunnittelun etenemisestä HSL:n verkkosivuilta osoitteesta hsl.fi/ratikat2030

Sakari Metsälampi
joukkoliikennesuunnittelija

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EETTiedote