Ratkaisu tyhjenevän maaseudun haasteisiin - Talo maalta -palvelu yhdistää tyhjät pientalot ja maallemuutosta haaveilevat

Lähes miljoona maallemuutosta haaveilevaa ihmistä tavoittaa nyt helpommin tyhjillään olevien pientalojen omistajat. Kiitos Talo maalta -palvelun! Tämä maaseudun elinvoimaa vahvistava ilmainen verkkopalvelu tarjoaa ratkaisun vakavaan kohtaanto-ongelmaan, jossa jopa 200 000 pientaloa maaseudulla ympäri Suomea seisoo tyhjillään.
Kuva: MTK

Talo maalta -palvelun avulla tyhjillään olevat kiinteistöt ja maallemuutosta haaveilevat ihmiset voivat löytää toisensa helposti ja kätevästi. Palvelu tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden löytää unelmakoti maaseudulta ja samalla se elvyttää ja vahvistaa asumismahdollisuuksia maaseudulla.

-       Maallemuuttohaaveiden ja tyhjien pientalojen potentiaalin yhdistäminen on olennainen askel maaseudun elinvoiman lisäämiseksi. Talo maalta -palvelu luo alustan, jossa ihmiset voivat löytää toisensa ja toteuttaa unelmansa maaseudulla asumisesta, kertoo MTK:n elinvoimajohtaja Päivi Nerg.

Talo maalta -palvelu on suunniteltu käyttäjäystävälliseksi ja intuitiiviseksi, jotta mahdollisimman monet ihmiset voivat hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia. Palvelun avulla kynnys maallemuuttoon madaltuu ja tyhjillään olevat kiinteistöt pääsevät uuteen käyttöön ja eloon.

Palvelun avulla maallemuuttohaaveet voivat vihdoin muuttua todellisuudeksi. Talo maalta -palvelu tarjoaa toivoa ja mahdollisuuksia niin maaseudun asukkaille kuin kaupunkien haaveilijoillekin. Palvelun tarkoituksena on myös tarjota mahdollisuus asumiseen ylläpitoa vastaan.

Talo maalta -palvelu on osoittanut vakuuttavasti tarpeellisuutensa ja potentiaalinsa. Palvelu on ollut toiminnassa vasta noin kuukauden. Yli 3500 käyttäjää on rekisteröitynyt palveluun, ja maallemuutosta kiinnostuneita hakijoita on jo 1050. Lisäksi palvelussa on julkaistu 76 ilmoitusta vapaista kohteista.

-       Näiden lukujen valossa on selvää, että Talo maalta -palvelulla on merkittävä rooli maaseudun kohtaanto-ongelman ratkaisemisessa, korostaa Nerg.

Talo maalta -verkkopalvelu on toteutettu osana Autiotalot ja hiljaiset kiinteistöt hyötykäyttöön -hanketta, jota rahoitetaan EU:n Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston sekä kansallisin, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman varoin.

Päivi Nerg, elinvoimajohtaja, MTK, 040 8429810

Janne Tyynismaa, projektipäällikkö, Autiotalot-hanke, 050 3428193

www.talomaalta.fi
info@talomaalta.fi
Facebook: https://www.facebook.com/talomaaltapalvelu
Instagram: https://www.instagram.com/talomaalta/

Kuva: MTK

Maanviljelijät ja metsänomistajat osoittivat tyytymättömyytensä EU-komissiolle - Europarlamentaarikot ottivat suomalaisten huolet vastaan Brysselissä1.6.2023 17:08:55 EEST | Tiedote

MTK oli mukana torstaina 1.6. Brysselissä järjestetyssä mielenilmauksessa, jossa Euroopan maataloustuottajien järjestöt osoittivat tyytymättömyytensä EU-komission sekavaa lainsäädäntö- ja asetusvalmistelua kohtaan. Päivän aikana europarlamentaarikot kuulivat myös suoraan tuottajilta, miten Brysselin päätökset erityisesti ennallistamislainsäädännöstä heijastuvat suoraan Euroopan huoltovarmuuden selkärankaan, eli ruuantuotantoon ja metsätalouteen.

Maidontuotannon myyntitulot maitotiloilla Suomessa yli miljardi euroa – vastuullisuus maidontuotannossa korostuu1.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänään 1.6. vietetään Maailman maitopäivää. Suomen maaseudun elinvoiman kannalta 4500 maitotilalla on merkittävä rooli. Viime vuonna maidontuotannon myyntitulot maitotiloilla ylittivät miljardin euron rajan. Maitoalalla vastuullisuus nähdään pitkän aikavälin menestystekijänä, ja eläinten hyvinvointi on yksi keskeisimmistä vastuullisuuden osatekijöistä. Esimerkkinä jo toteutetusta vastuullisuustyöstä mainittakoon maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen nautojen terveydenhuollon seurantajärjestelmä, Naseva, joka kattaa yli 95 % maitotiloista.

EU-komissio syvällä ymmärtämättömyyden suossa – MTK ja SLC vetoavat päättäjiin 1. kesäkuuta Brysselissä järjestettävässä mielenilmaisussa30.5.2023 13:07:28 EEST | Tiedote

MTK ja SLC vetoavat EU-päättäjiin, jotta nämä palauttaisivat realismin käsittelyssä oleviin ja käsittelyyn tuleviin asioihin. Parlamentin ja neuvoston tulee näyttää hakoteillä olevalle komissiolle kaapin paikka. Sinänsä hyvät tavoitteet romuttuvat ideologisen ja jäsenmaita kuuntelemattoman asenteen takia. Etenkin EU:n ennallistamisasetus on palautettava valmisteluun.

MTK kirjelmöi ministeriötä metsäkatoasetuksesta: Valtion annettava nopeasti takeet tiloille, joihin asetus jo iskee29.5.2023 11:58:39 EEST | Tiedote

MTK vaatii valtiolta nopeasti takeita tuotannon jatkosta nautatiloille, joiden investointeja EU:n metsäkatoasetus saattaisi takautuvasti koskea. Asetuksen tulkinnasta riippuen vuoden 2020 jälkeen toteutetut tai aloitetut naudanlihan tuotantoon liittyvät investoinnit olisivat asetuksen vastaisia, mikäli niiden toteuttaminen on vaatinut metsänraivausta. Tulkinta tekisi myös tilojen tuotteista markkinakelvottomina.