Ratkaisuja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn

Ratkaisu: Lisää tukea ja ohjausta opintojen suorittamiseen!
AMISREFORMI ERIARVOISTAA NUORIA. Lähiopetus on vähentynyt ja opiskelu edellyttää enemmän omatoimisuutta. Tukea tarvitsevat nuoret eivät pärjää. Vaikka opintoihin pääsy on joustavan haun kautta helpottunut, opinnot joudutaan keskeyttämään liian usein. Ratkaisu: Lisää tukea ja ohjausta opintojen suorittamiseen!

Millaista on työ kaikista vaikeimmassa asemassa olevien parissa? Miltä näyttää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tilanne maakunnittain katsottuna? Näihin kysymyksiin vastaavat etsivässä nuorisotyössä ja työpajoilla työskentelevät ammattilaiset 15.4.—10.5. toteutettavassa kampanjassa. Kuukauden ajan 11 ammattilaista kuvaavat työtään Etsivän nuorisotyön osaamiskeskuksen ja Valtakunnallisen työpajayhdistyksen Instagramtileillä kertoen maakunnallisista tilanteista, ongelmista ja ratkaisuista syrjäytymisvaarassa olevien parissa. Etsivien näkökulmaa voit seurata tililtä @etsivaoske ja työpajojen näkökulmaa @tyopajayhdistys.

Etsivää nuorisotyötä ja työpajatoimintaa on saatavilla yli 90 % Suomen kunnista. Etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta tavoittavat vuosittain lähes 45 000 ihmistä, joista lähes 34 000 on alle 29-vuotiaita nuoria. Etsivässä nuorisotyössä ja työpajoilla työskentelee noin 2500 päivittäin syrjäytymisvaarassa kohtaavia ammattilaisia.

Lisätietoja:

Hanna Suomi
Etsivän nuorisotyön osaamiskeskus
hanna.suomi@tpy.fi

Anna Kapanen
anna.kapanen@tpy.fi

Kuvat

Ratkaisu: Lisää tukea ja ohjausta opintojen suorittamiseen!
Lataa
Miltä syrjäytyminen näyttää alueellisesti? Seuraa etsivien ja työpajavalmentajien työtä somessa 15.4.-10.5.
Lataa
Ratkaisu: Lähipalvelujen liikkuvuutta tulee kehittää.
PALVELUT EIVÄT OLE KAIKKIEN SAATAVILLA. Syrjäseuduilla ei ole tarjolla peruspalveluita, vaan niihin joudutaan kulkemaan pitkiäkin matkoja, ja jonotusajat ovat pitkiä. Erityisesti nuorille tämä on ongelmallista. Ratkaisu: Lähipalvelujen liikkuvuutta tulee kehittää.
Lataa
APUA SAADAAN VASTA, KUN TILANNE ON TOIVOTON. Nuoria ei kohdata palveluissa yksilöinä, eikä katsota nuoren tilannetta kokonaisvaltaisesti. Lisäksi nuorille suunnattuja päihde- ja mielenterveyspalveluja ei ole saatavilla riittävästi. Ratkaisu: Resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja kohtaamiseen, erityisesti nuorten päihde- ja mielenterveyspalveluihin tulee lisätä.
Lataa

Valtakunnallinen työpajayhdistys ry (TPY)vahvistaa toiminnallaan työpajojen ja etsivän nuorisotyön toimintaedellytyksiä ja niissä työskentelevien ammattilaisten osaamista.

Uudistuva ammatillinen koulutus vaatii omatoimisuutta – työpajat koulutuksen järjestäjien kumppaneiksi opinnoissa tukea tarvitseville10.9.2018 07:00:00 EEST | Tiedote

Työpajoilla kertyvää osaamista voidaan tunnustaa osaksi ammatillisia opintoja6.10.2017 15:30:00 EEST | Tiedote