Rauhoitettujen lajien aiheuttamien vahinkojen korvausmenettelyä on uudistettava pikaisesti

Ympäristöministeriön teettämässä, luonnonsuojelulailla rauhoitettujen lajien aiheuttamien vahinkojen korvausmenettelyn kehittämistä koskevassa selvitysraportissa esitetään lukuisia suosituksia sääntelyn ja menettelyjen kehittämiseksi. MTK vaatii, että asiassa ryhdytään pikaisesti lainsäädännöllisiin toimiin, jotta monin tavoin ongelmallinen nykyjärjestelmä saadaan uudistettua Suomen perustuslain mukaiseksi, korvaustasoiltaan riittäväksi ja menettelyiltään sujuvaksi.

Selvitysraportista ilmenee, että avustuspäätösten lukumäärä ja myönnettyjen avustusten euromäärä ovat kasvaneet merkittävästi. ELY-keskusten tekemiin päätöksiin perustuvat havainnot osoittavat vahinkojen kohdistuvan suurelta osin maatalouteen etenkin viljelys- ja eläinvahinkojen kautta.

– Erityisesti rauhoitettujen lintujen maataloudelle aiheuttamat vahingot ovat todellinen ongelma, joka tulee ottaa vakavasti. Linnuista johtuvat taloudelliset menetykset tulisi korvata todellisia vahinkoja vastaavasti ja sujuvien menettelyjen kautta, sanoo MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Raportin mukaan nykyinen sääntely ei vastaa Suomen perustuslain vaatimuksia. Kritiikkiä esitetään myös ELY-keskusten tekemien päätösten perusteluja kohtaan, minkä lisäksi peräänkuulutetaan selkeää ohjeistusta ja yksinkertaista korvausten hakemisen prosessia. MTK on toivonut kyseisiin asioihin puuttumista.

– On hyvä, että jäsentemme käytännössä havaitsemat nykyisen järjestelmän merkittävät puutteet ja ongelmakohdat on selvitystyössä tunnistettu. Tarvitsemme kokonaan uuden lain, joka on oikeudenmukainen ja selkeä. Asiassa on ryhdyttävä toimiin pikaisesti, kannustaa MTK:n lakimies Anna-Rosa Asikainen.

MTK pitää raportissa esitettyjä kehitysehdotuksia pääosin kannatettavina. Uudessakaan laissa korvauksia ei rajattaisi tiettyihin vahinkojen aiheuttajiin tai tiettyihin vahinkojen kohteisiin, mikä on MTK:n mukaan hyvä lähtökohta. MTK:n mielestä myös alustavat linjaukset vahingon arvon määrittelystä ovat oikeansuuntaisia mahdollistaessaan normisatotasoista ja yksikköhinnoista poikkeavien tilanteiden huomioinnin.

Vahinkojen ennaltaehkäisemisen osalta MTK korostaa, että järjestelmän kohtuullisuuden ja yksinkertaisuuden vuoksi ennaltaehkäisyn tavoitteita ei tule säätää nykyistä laajemmiksi eikä korvausedellytyksiä tiukemmiksi.

– Toimiva korvausjärjestelmä, jonka riittävä rahoitus on turvattu, on ehdottoman tärkeä. Kuitenkin myös lainsäädännön tulkinta esimerkiksi häirintään myönnettävien poikkeuslupien osalta on oltava järkevää, Asikainen muistuttaa.

Aluehallintouudistuksen ollessa vielä monelta osin keskeneräinen asiaan liittyvä hallinnollinen rakenne on toistaiseksi epäselvä. MTK katsoo, että maakunta olisi oikea taho ottamaan vastaan vahinkoilmoituksen ja korvaushakemuksen sekä tekemään asiassa päätöksen.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Anna-Rosa Asikainen, lakimies, MTK, puh. 040 920 9858

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.