Raumasterille merkittäviä tilauksia Metsä Fibren Kemin tehtaalle

Raumaster Oy ja Raumaster Paper Oy ovat solmineet merkittäviä laitetoimitussopimuksia Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin uudelle biotuotetehtaalle.

Raumaster Oy toimittaa hakkeen- ja kuorenkäsittelyalueen sekä kaasuttimen ja soodakattilan kuljetinjärjestelmät sekä valtaosin kalkin, meesankäsittelyn ja kaustisoinnin kuljettimet. Raumaster Paper Oy toimittaa Kemin Ajoksen satamaan automaattisia paalien purku- ja lastauslaitteistoja. Toimitusten kotimaisuusaste on noin 70 %.

Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas on valmistuessaan vuonna 2023 toisella vuosipuoliskolla pohjoisen pallonpuoliskon tehokkain puuta jalostava laitos ja se on myös energia-, materiaali- ja ympäristötehokkuudeltaan maailman huippua.

”Raumaster ja Raumaster Paper ovat tyytyväisiä saadessaan olla mukana toteuttamassa tällaista suomalaista kärkihanketta.  Raumasterin vankka asiakkaiden tarpeiden ymmärrys, laite- ja prosessiosaaminen sekä maine luotettavana kotimaisena laitetoimittajana ja kumppanina vaikuttivat osaltaan sopimuksien syntyyn. Toimituksien arvo sekä työllisyysvaikutukset suunnittelussa, valmistuksessa ja asennuksissa ovat huomattavat molemmille yhtiöille”, toteavat Petri Lounasaho ja Pekka Leino yhteen ääneen.

”Olemme asettaneet Kemin biotuotetehtaalle korkeat materiaali-, energia- ja ympäristötavoitteet. Tehtaalle hankitaan vain parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa. Siksi edellytämme myös kumppaneiltamme sekä teknisesti luotettavimpia ratkaisuja että tuotantomme tarpeiden tuntemusta. Raumaster Oy:n ja Raumaster Paper Oy:n ratkaisut lukeutuvat tähän kategoriaan. Meillä on kaikki edellytykset rakentaa yhdessä tehokas ja toimintavarma biotuotetehdas Kemiin”, biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson Metsä Fibreltä toteaa.

Raumasterilla on myös Raumalla Sampaanalassa meneillään merkittävä konepajan kehitysohjelma, joka parantaa konepajan kilpailukykyä.  Kaupungin kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti konepajan tontti laajenee, mikä antaa uutta kenttä- ja tuotantotilaa sekä mahdollisuuden investoida konepajaan sekä parantaa alueen toiminnallisuutta.

”Kaikki edellä mainitut sopimukset ja hankkeet ovat tärkeitä Raumasterille ja Raumaster Paperille. Ne ovat osoitus asiakkaiden luottamuksesta Raumasterin kykyyn valmistaa ja toimittaa laitteita ja prosesseja vaativiin kohteisiin ja kestämään läpi suunnitellun elinkaaren. Kestävä kehitys, ympäristöystävällisyys ja -tehokkuus on tärkeä osa kokonaistoimitustamme”, sanoo toimitusjohtaja Kari Pasanen ja jatkaa, ”investoimalla Rauman konepajaan vahvistamme edelleen kilpailukykyämme ja jatkuvuutta”.

Lisätietoja:

Metsä Fibre Kemin toimitukset:

Petri Lounasaho, Manager, Woodhandling Division, Raumaster Oy.                     petri.lounasaho@raumaster.fi, 0505721503

Pekka Leino, CEO, Raumaster Paper Oy.
pekka.leino@raumaster.fi, 0407799622

Rauman konepaja:

Kari Pasanen, CEO, Raumaster Oy.
kari.pasanen@raumaster.fi, 0405120664

Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan havainnekuva

Raumaster Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Kari Pasanen11.11.2019 15:00:00 EET | Tiedote