Rautatientorilla testataan liukuportaiden kulkusuunnan vaikutusta liikkumisen sujuvuuteen

Rautatientorin metroasemalla muutetaan liukuportaiden kulkusuuntia neljä viikkoa kestävän kokeilun ajaksi. Kokeilu alkaa maanantaina 17.10.2022.
Kuva: Kaupunkiliikenne Oy

Kokeilulla testataan, voidaanko ylös ja alas menevien liukuportaiden järjestystä muuttamalla vaikuttaa matkustajavirtojen liikkumiseen asemalla ja laitureilla. Tavoitteena on, että matkustajien liikkuminen olisi sujuvampaa ja metrojunaan olisi mahdollista siirtyä nopeammin.

Järjestystä muutetaan niin, että alas vie toinen keskimmäisistä liukuportaista ja ylös kuljetaan reunimmaisia liukuportaita pitkin. Käytössä olevien liukuportaiden määrä ei muutu nykyisestä: yksi liukuporras kulkee alas ja kolme ylös. Uusi järjestys on käytössä koko neljän viikon testijakson ajan.

Testijakson ajan matkustajia tiedotetaan asemalla muuttuneista kulkusuunnista tehostetusti muun muassa äänimajakan avulla. Voit tarkastaa liukuportaiden kulkusuunnat myös liikennevalo-opasteista portaiden yläpuolelta.

Jos tulokset ovat hyviä eli asemalla liikkuminen muuttuu sujuvammaksi ja nopeammaksi, liukuportaiden kulkusuuntien järjestys jätetään pysyväksi.

Kaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja Heikki Viika, p. 040 664 0879

Kuva: Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.