Rautatientorin metroasema aukeaa matkustajille maanantaina

Teknisten järjestelmien testausten jälkeen sunnuntai-iltana varmistui, että Rautatientorin metroasema voidaan avata turvallisesti matkustajille heti maanantaiaamuna metroliikenteen alkaessa. Perjantaina tapahtuneen mittavan vesivahingon jälkeinen tilojen siivous ja tarkastaminen sekä järjestelmien testaus ovat edenneet suunnitellusti.

- Iso joukko HKL:n ja alihankkijoiden henkilöstöä on työskennellyt viikonlopun kellon ympäri, jotta asema saadaan avattua. Rautatientorin asema on metroasemista vilkkain ja sen kautta arkipäivinä kulkee noin 80 000 matkaa. Kiitos sitoutuneelle henkilöstölle, jonka ansiosta kaupunkilaisten arjelle tärkeä asema on huomenna käytössä” toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Vesivahingon johdosta vaurioituneet hissit Rautatientorin metroasemalla tulevat olemaan poissa käytöstä pitkään. Hissillä liikkuvia pyydetään välttämään Rautatientoria. Tarvittaessa järjestyksenvalvojat avustavat asemalla. Esimerkiksi polkupyörien ja lastenrattaiden kuljettaminen liukuportaissa on kielletty.

Hissien lisäksi pienempiä korjauksia asemalla tullaan tekemään vielä jonkin aikaa.

toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski
ville.lehmuskoski@hel.fi
p. 040 5206710

Metron kapasiteetin turvaaminen vaatii vuorovälin tihentämistä10.10.2019 17:47:45 EESTTiedote

Tulevan vuosikymmenen lopulla kasvavat matkustajamäärät vaativat metron kuljetuskapasiteetin nostoa muiden toimenpiteiden lisäksi myös vuoroväliä tihentämällä. Tämä taas vaatii kulunvalvonnan ainakin osittaista automatisointia, todetaan pian valmistuvassa metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä. Selvityksen päätelmät annettiin tiedoksi HKL:n johtokunnalle torstaina 10.10.2019.

Metroradassa painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välillä – metro liikennöi kyseisen osuuden toistaiseksi alennetulla nopeudella19.9.2019 12:54:27 EESTTiedote

Metroradassa on keskiviikon ja torstain välisenä yönä havaittu painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välisellä osuudella. Painuma on seurausta Raide-Jokeri-pikaraitiotien Varikkotien työmaalla tehtävistä pohjanvahvistustöistä. Liikennöinti metroradalla sujuu normaalisti, mutta nopeusrajoitus on kyseisellä osuudella laskettu 20 kilometriin tunnissa. Varikkotiellä pohjaolosuhteet ovat pikaraitiotien rakentamisen kannalta haastavat. Koska maaperä Varikkotiellä on pehmeää saveikkoa, on pikaraitiotie perustettava kokonaan paalulaatalle, maasillalle tai pohjavesikaukaloon. Parhaillaan Varikkotien työmaalla tehdään pontitustöitä. Metroradan painuman suuruus selviää tarkemmin torstain aikana. Liikennöinti radalla varmistetaan tukemiskoneen avulla. Rata on tarkoitus korjata kuntoon torstain ja perjantain välisen yön aikana. HKL tiedottaa tilanteen etenemisestä tarvittaessa myöhemmin.