Rautatientorin metroasema aukesi matkustajille maanantaina – liikenne sujunut hyvin

Rautatientorin metroasema avattiin matkustajille heti maanantaiaamuna metroliikenteen alkaessa. Perjantaina aiheutui mittava vesivahinko metroaseman ulkopuolisen viemärin rikkouduttua. Vesivahingon vuoksi Rautatientorin metroasema oli suljettuna viikonlopun ajan. Vesivahingon vuoksi vaurioituneet hissit Rautatientorin metroasemalla tulevat olemaan poissa käytöstä pitkään.

Rautatientorin asema on metroasemista vilkkain ja sen kautta arkipäivinä tehdään noin 80 000 matkaa. HKL:n ja alihankkijoiden henkilöstö työskenteli viikonloppuna kellon ympäri, jotta asema saatiin avattua. Syntyneiden vaurioiden korjaamisen rinnalla HKL vahvistaa varautumista siihen, että vastaavat tilanteet jatkossa voidaan ehkäistä.

— Syyt vesivahinkoon olivat nyt erilaiset kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten Rautatientorin aseman useiksi kuukausiksi sulkemiseen johtaneessa onnettomuudessa. Kaupungissa on paljon erilaista toimintaa, jotka aiheuttavat toisiinsa vaikutuksia ja riskejä. Selvitämme yhdessä muiden julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa, miten varmistetaan tietoisuus riskeistä ja niiden vaikutuksista ja voidaan yhdessä hallita riskejä yhteiskunnan kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Vaikka asema saatiin avattua matkustajille turvallisesti, on tehtävää asemalla vielä jonkin verran. Suurin projekti on romahtaneen hissikuilun korjaaminen, jotta hissit saadaan käyttöön ja asema jälleen esteettömäksi.

— Lähipäivinä saamme kartoitettua hissikuilujen ja hissien tilanteen paremmin ja voimme tarkentaa arviota korjausajasta. Tavoitteena on paitsi saada hissit toimintaan niin varmistaa myös se, että rakenteet kestävät tulevaisuudessa paremmin erilaisia yllättäviä tilanteita, toteaa Lehmuskoski.

Hissillä liikkuvia pyydetään välttämään Rautatientoria. Tarvittaessa järjestyksenvalvojat avustavat asemalla. Esimerkiksi polkupyörien ja lastenrattaiden kuljettaminen liukuportaissa on kielletty.

Hissien lisäksi pienempiä korjauksia asemalla tullaan tekemään vielä jonkin aikaa.

Toimitusjohtaja, Ville Lehmuskoski (HKL), ville.lehmuskoski@hel.fi, 040 5206710

Kuormapyöräpalvelu kaupunkilaisten kokeiltavana Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella1.7.2020 09:27:16 EESTTiedote

HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla. Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista. Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.

Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajentamista suunnitellaan16.6.2020 19:23:37 EESTTiedote

Kaupunkipyöräpalvelun laajennusta ryhdytään valmistelemaan. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.