Rautatientorin metroasema aukesi matkustajille maanantaina – liikenne sujunut hyvin

Rautatientorin metroasema avattiin matkustajille heti maanantaiaamuna metroliikenteen alkaessa. Perjantaina aiheutui mittava vesivahinko metroaseman ulkopuolisen viemärin rikkouduttua. Vesivahingon vuoksi Rautatientorin metroasema oli suljettuna viikonlopun ajan. Vesivahingon vuoksi vaurioituneet hissit Rautatientorin metroasemalla tulevat olemaan poissa käytöstä pitkään.

Rautatientorin asema on metroasemista vilkkain ja sen kautta arkipäivinä tehdään noin 80 000 matkaa. HKL:n ja alihankkijoiden henkilöstö työskenteli viikonloppuna kellon ympäri, jotta asema saatiin avattua. Syntyneiden vaurioiden korjaamisen rinnalla HKL vahvistaa varautumista siihen, että vastaavat tilanteet jatkossa voidaan ehkäistä.

— Syyt vesivahinkoon olivat nyt erilaiset kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten Rautatientorin aseman useiksi kuukausiksi sulkemiseen johtaneessa onnettomuudessa. Kaupungissa on paljon erilaista toimintaa, jotka aiheuttavat toisiinsa vaikutuksia ja riskejä. Selvitämme yhdessä muiden julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa, miten varmistetaan tietoisuus riskeistä ja niiden vaikutuksista ja voidaan yhdessä hallita riskejä yhteiskunnan kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Vaikka asema saatiin avattua matkustajille turvallisesti, on tehtävää asemalla vielä jonkin verran. Suurin projekti on romahtaneen hissikuilun korjaaminen, jotta hissit saadaan käyttöön ja asema jälleen esteettömäksi.

— Lähipäivinä saamme kartoitettua hissikuilujen ja hissien tilanteen paremmin ja voimme tarkentaa arviota korjausajasta. Tavoitteena on paitsi saada hissit toimintaan niin varmistaa myös se, että rakenteet kestävät tulevaisuudessa paremmin erilaisia yllättäviä tilanteita, toteaa Lehmuskoski.

Hissillä liikkuvia pyydetään välttämään Rautatientoria. Tarvittaessa järjestyksenvalvojat avustavat asemalla. Esimerkiksi polkupyörien ja lastenrattaiden kuljettaminen liukuportaissa on kielletty.

Hissien lisäksi pienempiä korjauksia asemalla tullaan tekemään vielä jonkin aikaa.

Toimitusjohtaja, Ville Lehmuskoski (HKL), ville.lehmuskoski@hel.fi, 040 5206710

HKL viettää Lucian päivää perinteisesti jakamalla heijastimia raitiovaunumatkustajille11.12.2019 09:34:35 EETTiedote

Helsingin raitiovaunuissa jaetaan heijastimia matkustajille jälleen Lucian päivänä perjantaina 13. joulukuuta. Raitiovaununkuljettajat jakavat heijastimia kaikilla linjoilla noin klo 7 lähtien. Ratikka-, kaupunkipyörä- ja metroheijastimia on jaossa joitain tuhansia. Jakamalla heijastimia HKL toivoo, että matkustajat kiinnittävät ne näkyvään paikkaan ja auttavat siten kuljettajia huomaamaan jalankulkijat ja kyytiin pyrkivät. - Ratikan jarrutusmatka on talviolosuhteissa normaalia pidempi, eikä raitiovaunu pysty väistämään eteen tulevaa estettä, kertoo raitiovaununkuljettaja Jari Posa. Heijastinta kannattaa käyttää myös valaistulla kadulla, koska katuvalotkaan eivät aina takaa kunnollista näkyvyyttä. Esimerkiksi sade, mainosvalot, puiden ja pensaiden varjot sekä katvealueet voivat haitata näkyvyyttä. Omaa näkyvyyttään on välillä vaikea arvioida ja usein jopa lemmikit on valaistu paremmin kuin omistajansa. Heijastin on yksinkertainen mutta tehokas henkivakuutus, kun sen antaa välkkyä läpi