Rautatientorin metroasema aukesi matkustajille maanantaina – liikenne sujunut hyvin

Rautatientorin metroasema avattiin matkustajille heti maanantaiaamuna metroliikenteen alkaessa. Perjantaina aiheutui mittava vesivahinko metroaseman ulkopuolisen viemärin rikkouduttua. Vesivahingon vuoksi Rautatientorin metroasema oli suljettuna viikonlopun ajan. Vesivahingon vuoksi vaurioituneet hissit Rautatientorin metroasemalla tulevat olemaan poissa käytöstä pitkään.

Rautatientorin asema on metroasemista vilkkain ja sen kautta arkipäivinä tehdään noin 80 000 matkaa. HKL:n ja alihankkijoiden henkilöstö työskenteli viikonloppuna kellon ympäri, jotta asema saatiin avattua. Syntyneiden vaurioiden korjaamisen rinnalla HKL vahvistaa varautumista siihen, että vastaavat tilanteet jatkossa voidaan ehkäistä.

— Syyt vesivahinkoon olivat nyt erilaiset kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten Rautatientorin aseman useiksi kuukausiksi sulkemiseen johtaneessa onnettomuudessa. Kaupungissa on paljon erilaista toimintaa, jotka aiheuttavat toisiinsa vaikutuksia ja riskejä. Selvitämme yhdessä muiden julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa, miten varmistetaan tietoisuus riskeistä ja niiden vaikutuksista ja voidaan yhdessä hallita riskejä yhteiskunnan kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Vaikka asema saatiin avattua matkustajille turvallisesti, on tehtävää asemalla vielä jonkin verran. Suurin projekti on romahtaneen hissikuilun korjaaminen, jotta hissit saadaan käyttöön ja asema jälleen esteettömäksi.

— Lähipäivinä saamme kartoitettua hissikuilujen ja hissien tilanteen paremmin ja voimme tarkentaa arviota korjausajasta. Tavoitteena on paitsi saada hissit toimintaan niin varmistaa myös se, että rakenteet kestävät tulevaisuudessa paremmin erilaisia yllättäviä tilanteita, toteaa Lehmuskoski.

Hissillä liikkuvia pyydetään välttämään Rautatientoria. Tarvittaessa järjestyksenvalvojat avustavat asemalla. Esimerkiksi polkupyörien ja lastenrattaiden kuljettaminen liukuportaissa on kielletty.

Hissien lisäksi pienempiä korjauksia asemalla tullaan tekemään vielä jonkin aikaa.

Toimitusjohtaja, Ville Lehmuskoski (HKL), ville.lehmuskoski@hel.fi, 040 5206710

Metron kapasiteetin turvaaminen vaatii vuorovälin tihentämistä10.10.2019 17:47:45 EESTTiedote

Tulevan vuosikymmenen lopulla kasvavat matkustajamäärät vaativat metron kuljetuskapasiteetin nostoa muiden toimenpiteiden lisäksi myös vuoroväliä tihentämällä. Tämä taas vaatii kulunvalvonnan ainakin osittaista automatisointia, todetaan pian valmistuvassa metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä. Selvityksen päätelmät annettiin tiedoksi HKL:n johtokunnalle torstaina 10.10.2019.

Metroradassa painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välillä – metro liikennöi kyseisen osuuden toistaiseksi alennetulla nopeudella19.9.2019 12:54:27 EESTTiedote

Metroradassa on keskiviikon ja torstain välisenä yönä havaittu painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välisellä osuudella. Painuma on seurausta Raide-Jokeri-pikaraitiotien Varikkotien työmaalla tehtävistä pohjanvahvistustöistä. Liikennöinti metroradalla sujuu normaalisti, mutta nopeusrajoitus on kyseisellä osuudella laskettu 20 kilometriin tunnissa. Varikkotiellä pohjaolosuhteet ovat pikaraitiotien rakentamisen kannalta haastavat. Koska maaperä Varikkotiellä on pehmeää saveikkoa, on pikaraitiotie perustettava kokonaan paalulaatalle, maasillalle tai pohjavesikaukaloon. Parhaillaan Varikkotien työmaalla tehdään pontitustöitä. Metroradan painuman suuruus selviää tarkemmin torstain aikana. Liikennöinti radalla varmistetaan tukemiskoneen avulla. Rata on tarkoitus korjata kuntoon torstain ja perjantain välisen yön aikana. HKL tiedottaa tilanteen etenemisestä tarvittaessa myöhemmin.