Rautatientorin metroasemalle tulvinut sadevettä – metroliikennettä jatketaan toistaiseksi kaksiosaisella liikenteellä

Rautatientorin metroasemalle on tulvinut sadevettä. Vesi on vuotanut HYY:n huoltotunnelin kautta metron teknisiin tiloihin. Vesivahinko liittyy aamun huomattavaan rankkasateeseen ja siitä aiheutuneeseen hulevesijärjestelmän poikkeukselliseen kuormittumiseen.

Rautatientorin metroasema on suljettiin noin klo 10.30. Metroliikennettä jatketaan toistaiseksi ainakin perjantain liikenteen päättymiseen asti kaksiosaisella liikenteellä. Metro liikennöi epäsäännöllisin vuorovälein osuuksilla Matinkylä-Ruoholahti ja Helsingin yliopisto-Mellunmäki/Vuosaari . Poikkeusliikenteestä ja korvaavista liikennejärjestelyistä lisätietoja HSL:n sivuilta.

Pelastuslaitos johtaa tilannetta paikan päällä. Vettä pumpataan useilla pumpuilla. Veden korkeus metrotiloissa on pumppaamalla saatu laskuun.

Tilannetta seurataan ja tarkempia arvioita vaurioista ja liikenteen palautumisesta voidaan antaa vasta, kun vesi on saatu pumpattua pois. Rautatientorilla tulviminen on vaikuttanut ainakin kuulutuksiin ja gsm-verkkoon.

Poikkeustilanteen vuoksi ruuhkautuneilla asemilla on lisätty henkilökuntaa.

Tilanteesta tiedotetaan lähiaikoina.

Metroradassa painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välillä – metro liikennöi kyseisen osuuden toistaiseksi alennetulla nopeudella19.9.2019 12:54:27 EESTTiedote

Metroradassa on keskiviikon ja torstain välisenä yönä havaittu painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välisellä osuudella. Painuma on seurausta Raide-Jokeri-pikaraitiotien Varikkotien työmaalla tehtävistä pohjanvahvistustöistä. Liikennöinti metroradalla sujuu normaalisti, mutta nopeusrajoitus on kyseisellä osuudella laskettu 20 kilometriin tunnissa. Varikkotiellä pohjaolosuhteet ovat pikaraitiotien rakentamisen kannalta haastavat. Koska maaperä Varikkotiellä on pehmeää saveikkoa, on pikaraitiotie perustettava kokonaan paalulaatalle, maasillalle tai pohjavesikaukaloon. Parhaillaan Varikkotien työmaalla tehdään pontitustöitä. Metroradan painuman suuruus selviää tarkemmin torstain aikana. Liikennöinti radalla varmistetaan tukemiskoneen avulla. Rata on tarkoitus korjata kuntoon torstain ja perjantain välisen yön aikana. HKL tiedottaa tilanteen etenemisestä tarvittaessa myöhemmin.

Kulosaaressa testataan uusia liityntäpysäköinnin opasteita16.9.2019 09:35:18 EESTTiedote

Helsingin liityntäpysäköintiä kehitetään eri toimijoiden yhteistyönä palvelemaan joukkoliikenteen matkustajia entistä paremmin. HKL Helsingin liityntäpysäköintialueiden hallinnoijana on käynnistänyt HSL:n kanssa liityntäpysäköinnin opasteiden uudistamisen ja toimintatapojen yhtenäistämisen. Hankkeen tavoitteena on saada liityntäpysäköinti entistä paremmin palvelemaan joukkoliikenteellä matkaa jatkavia asiakkaita.