Ravintola Farouge avautuu uuteen loistoonsa

Suuntaa antava havainnekuva Fabianinkatu 9:n Valon talon julkisivusta.

Helsingin suosituimpiin ravintoloihin lähes kaksi vuosikymmentä kuulunut, aiemmin Yrjönkadulla sijainnut Farouge suljettiin kiinteistöremontin vuoksi 2015. Farougen perustaneet Viviane ja Aki Kallio ovat jatkaneet libanonilaisen keittiöelämyksen tarjontaa osana Royal Ravintoloiden catering-palvelua, mutta löysivät hartaasti etsimänsä uudet ravintolatilat Kasarmitorin laidalla remontoitavasta Metso-yhtiön entisestä pääkonttorista. Kiinteistörahastoyhtiö Genestan omistama Fabianinkatu 9:n kiinteistö tulee toimimaan eteläisen Helsingin kuparinhohtoisena loistavana maamerkkinä, jota värikäs ja rento libanonilainen ravintolaelämys täydentää.

”Tästä tulee todellinen wow! Talosta itsestään tulee kuin timantti, jonka ilta-aurinko herättää henkiin. Me pidämme huolen muusta värikkyydestä, sillä 150-paikkaisen ravintolan lisäksi Farougeen tulee aito talvipuutarha, joka muuntautuu iltaisin tunnelmalliseksi loungeksi. Sisustussuunnittelijamme on Beirutista ja hankkii meille sellaisia aitoja materiaaleja ja koriste-esineitä, joita näiltä leveysasteilta ei löydy. Sadat yksityiskohdat niin talon julkisivussa kuin sisälläkin tulevat tekemään uudesta Farougesta helmen ja lupaan, että sellaista ei Suomessa ole aiemmin nähty tai koettu”, innostuu Viviane Kallio ja jatkaa: ”Pidän täysistä ravintoloista ja täysistä pöydistä ja haluan luoda sellaisen ravintolan, jossa molemmat toteutuvat. Haluaisinkin nähdä, että asiakkaamme tilaavat pöydät notkolleen erilaisia meze-annoksia, joita on helppo jakaa ystävien kesken.”

Farouge tulee totutusti jatkamaan libanonilaisen keittiön suurlähettiläänä, mutta monipuolisiin mezeihin lisätään sen uudessa tulemisessa myös välimerellistä keveyttä ja raikkautta. Farougen klassikkoannos, eli lampaankyljykset, löytyvät listalta jatkossakin ja ne valmistetaan asiakkaiden edessä avotulella.

”Avokeittiöömme tulee esimerkiksi hiiliuuni, avogrilli ja libanonilainen leipäuuni. Asiakkaamme tulevat näkemään paljon liekkejä ja elävää ruoanlaittoa raaka-aineista, jotka todennäköisesti myös yllättävät. Tulemme käyttämään paljon erilaisia kaloja niin Suomesta kuin kauempaakin, mutta aina pelkästään tuoreena. Näitä kannetaan pöytään sitten kokonaisena grillattuina tai välimerellisessä suolakuoressa. Libanonilaisesta leivästä tullee myös yksi puheenaiheistamme”, intoilee Kallio.

Farouge-elämykseen kuuluu värikkään ja raikkaan ruoan lisäksi tunnelma, joka varmistetaan oikeanlaisella sisustuksella, tuoksuilla ja musiikilla. Suosittuna bilekaupunkina nykyisin tunnetusta Beirutista Viviane Kallio tuo uuteen Farougeen myös ruoan ja juhlan yhdistämisen. Farougen talvipuutarha muuntautuu pikkutunneilla tyylikkääksi loungeksi, jota ravintoloitsija kutsuu aikuisten ihmisten jatkopaikaksi. Sunnuntaisin Farougeen tullaan kattamaan yltäkylläinen brunssi.

”Kasarmitori on perinteisesti vetänyt puoleensa bilettäjiä, sillä vastakkaisessa kulmassamme sijaitsee legendaarinen Kaarle XII. Nyt uudet ravintolat, kuten The Cock ja Latva, ovat yhdessä torin remontin kanssa herättäneet alueen ruokailijoiden tietoisuuteen. Me tuomme tähän kokonaisuuteen lisämaustetta eksotiikalla ja rennon kansainvälisellä biletyylillä. Olemme tuomassa Farougeen esimerkiksi DJ-vieraita Beirutista, jotka saavat näille kulmille varmasti aikaan uudenlaista liikehdintää”, visioi Kallio.

Ennen varsinaista Farougea Viviane ja Aki Kallio avaavat Royal Ravintoloiden kanssa myös Stockmann-tavaratalon katutasoon uuden ravintolan. Sen nimi ja konsepti julkistetaan maaliskuussa.

Samuel Sorainen
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Viviane Kallio
viviane.kallio@gmail.com

Suuntaa antava havainnekuva Fabianinkatu 9:n Valon talon julkisivusta.
Farougen ravintoloitsijat Aki ja Viviane Kallio.
Ravintoloitsija Viviane Kallio iloitsee, että kesän jälkeen avautuvasta Farougesta tulee houkuttelevampi kuin koskaan.
Farouge avautuu Kasarmitorin kulmaan Valon taloon.

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa ja 20 Hanko Sushi- ja 7 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli yli 100 miljoonaa euroa.

Hieta on Nokan moderni näkemys yli satavuotiaasta kortteliravintolasta24.1.2018 12:00Tiedote

Mediatiedote 24.1.2018. Suomen ravintolaparhaimmistoon kuuluva Nokka laajensi gastronomista reviiriään Katajanokalta Hietalahteen, kun Hieta siirtyi Nokka-ravintoloiden siipien alle. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja ravintolapäällikkö Terhi Vitikan luotsaamina Hieta hyödyntää emoravintolan laadukasta tuottajaverkostoa ja muodostaa Hietalahden perinteikkäälle kortteliravintolalle entistä tiiviimmän yhteyden kotimaisen alkutuotannon ja laadukasta ruokaa arvostavien asiakkaiden välillä. Nokan tuoman keittiö- ja palvelunäkemyksen avulla Hieta haluaa nousta Helsingin parhaimpien korttelibistrojen joukkoon.

Royal Ravintolat laajentaa Tapahtumakeskus Telakalle - ravintolabrändien avulla tarjontaan uudenlaisia tapahtumaelämyksiä22.11.2017 09:00Tiedote